بعید است سربازها به بودجه بیایند



اخبار,اخبار اجتماعی,خرید سربازی

بعد از آن‌که بودجه، حدود چهار سال این فرصت را برای مشمولان غائب فراهم کرد که بتوانند با پرداخت جریمه، سربازی خود را خریداری کرده و معاف شوند، بودجه ۱۳۹۸، حاوی این امتیاز نیست و باتوجه به مخالفت‌هایی که وجود دارد، بعید است که دیگر چنین امکانی برای سال آینده فراهم باشد.

به گزارش ایسنا، از سال ۱۳۹۴، شرایطی در قانون بودجه پیش‌بینی شد که طبق آن، کلیه مشمولان خدمت وظیفه عمومی که بیش از هشت سال غیبت دارند، با پرداخت جریمه، مدت زمان غیبت را تسویه کرده و معاف شوند، این روال تا بودجه سال جاری ادامه داشت و طی چهار سال اجرایی شد.

 

اما در مدت اخیر و همزمان با تدوین لایحه بودجه ۱۳۹۸، حذف تبصره مربوط به خرید جریمه سربازی مشمولان غائب، مورد بحث قرار داشت و درنهایت آنچه که مسئولان نظام وظیفه و البته سازمان برنامه و بودجه اعلام کردند، از عدم گنجاندن این تبصره برای سال بعد حکایت داشت. با این حال در روزهای اخیر، برخی اظهارنظرها در این باره، مطرح بوده که احتمال برگشت تبصره مربوط به خرید جریمه سربازی برای مشمولان غائب وجود دارد.

 

این در حالی است که بعد از آن‌که لایحه بودجه در ۱۵ آذرماه آماده اعلام شد و حتی نسخه‌ای به مجلس رفت، مواردی از آن، نیاز به اصلاح داشت و از این رو، طی چند روز گذشته، لایحه در بخش‌هایی مورد بازنگری قرار گرفت و در حالی که ممکن بود موضوع مشمولان غائب نیز در این اصلاحات گنجانده شود، آخرین پیگیری از سازمان برنامه و بودجه از این حکایت دارد که تبصره مربوطه حذف شده و لایحه‌ای که دولت به مجلس در هفته آینده ارائه خواهد کرد، حاوی این موضوع نیست.

 

این در شرایطی است که ظاهرا مسئولان مربوطه در وزارت دفاع و هم‌چنین ستاد کل نیروهای مسلح نیز تمایلی به ادامه ماندن تبصره قانونی معافیت مشمولان غائب نداشته‌اند. البته در زمان تدوین لایحه بودجه سال جاری نیز مخالفت‌هایی برای گنجاندن تبصره مربوطه وجود داشت، اما درنهایت مورد تصویب قرار گرفته بود.

 

لازم به یادآوری است که طبق تبصره (۱۱) قانون بودجه، کلیه مشمولان خدمت وظیفه عمومی که بیش از هشت سال غیبت داشتند، می‌توانستند پرداخت جریمه، مدت زمان غیبت را تسویه کرده و معاف شوند.

 

بر این اساس، میزان جریمه مشمولان غائب برای صدور کارت معافیت نظام وظیفه با در نظر گرفتن مدرک تحصیلی به این ترتیب بود که زیردیپلم ۱۰ میلیون، دیپلم ۱۵ میلیون، فوق دیپلم ۲۰ میلیون، لیسانس ۲۵ میلیون، فوق‌لیسانس ۳۰ میلیون، دکترای غیرپزشکی ۳۵ میلیون، دکترای پزشکی ۴۰ میلیون و پزشکان متخصص و بالاتر ۵۰ میلیون تومان.

 

طبق  قانون، به ازای هر سال غیبت مازاد بر هشت سال، ۱۰ درصد به مبالغ جریمه پایه اضافه و مدت غیبت بیش از شش ماه یک سال محسوب می‌شود. در عین حال که بر اساس قانون بودجه سال جاری برای مشمولان متاهل پنج درصد و افراد دارای فرزند به ازای هر فرزند نیز پنج درصد از مبلغ جریمه کسر می‌شد.

 

اگرچه لایحه بودجه پیشنهادی دولت برای سال بعد تاکنون حاوی تبصره معافیت مشمولان غائب نبوده است ولی نهایی شدن آن به زمان بررسی در مجلس و تصویب  بودجه نیز بستگی دارد.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------