توضیحات رئیس شورای شهر یزد‌ درباره جزئیات حکم 37ضربه شلاق



اخبار,اخبار اجتماعی

با حکم شعبه 106دادگاه کیفری شهر یزد، رئیس شورای این شهر به‌دلیل به‌کار بردن عنوان افراطی علیه شاکی پرونده سپنتا نیکنام به پرداخت یک میلیون ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت و تحمل 37ضربه شلاق محکوم شده است. شاکی پرونده هم مشخص است علی اصغر باقری  همان که شکایتش به دیوان عدالت اداری منجر به تعلیق 9ماهه عضویت سپنتا نیکنام از پنجمین دوره شوراهای شهر یزد شد.

 

شکایت باقری از عضویت نیکنام به‌دلیل زرتشتی بودنش در شورای شهر یزد- براساس قاعده نفی سبیل- چنان مسیر پر پیچ‌وخمی را در جریان سیاسی کشور به‌وجود آورد که همه ارگان‌های تصمیم‌گیر نظام از مجلس، صاحب‌نظران سیاسی و مجمع تشخیص مصلحت‌نظام را علیه نظر فقهای شورای نگهبان بسیج کرد و در نهایت هم با قانون‌نویسی دوباره مجلس شورای اسلامی و ورود مجمع تشخیص مصلحت‌ نظام رأی به بازگشت دوباره نیکنام به شورای شهر یزد داده شد؛ مسیری که بسیاری از عقلای نظام طرح آن را در شرایط فعلی کشور مناسب نمی‌دیدند و اتحاد افکار عمومی برای بازگرداندن نیکنام به کرسی نمایندگی‌اش در شهر یزد را مطالبه‌ای غیرقابل اغماض می‌دانستند؛ هرچند مجمع تشخیص مصلحت نظام در سیکل پر پیچ‌وخمی قریب به 7‌ماه پیش نیکنام را به شورای شهر بازگرداند، اما هنوز حواشی این بازگشت ادامه دارد و حالا دامن نخستین مدافع عضو زرتشتی شورای شهر یزد را گرفته و او را در آستانه 66 سالگی به تحمل 37ضربه شلاق و پرداخت 100هزارتومان جریمه نقدی محکوم کرده است.

 

در همین راستا با غلامعلی سفید، رئیس شورای شهر یزد گفت‌وگویی داشته‌ و از او درباره حکمش و چرایی صدور آن پرسیده‌ایم. مشروح گفت‌وگوی همشهری با  رئیس شورای شهر یزد در پی می‌آید:

 

 ماجرای شکایتی که در 48 ساعت گذشته علیه شما خبرساز شده است، چست؟

پاییز سال گذشته بود که در پی شکایت یکی از اعضای علی‌البدل شورای شهر یزد و ایجاد مانع در حضور سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی این شورا، بنده مصاحبه‌ای با یکی از روزنامه‌های سراسری انجام دادم و در آن مصاحبه فرد شاکی را وابسته به جناح افراطی نامیدم.

 

بعد از انتشار این مصاحبه فرد مذکور سریعا به دستگاه قضایی مراجعه کرد و از من به‌خاطر به‌کار بردن لفظ افراطی در مورد او اعلام شکایت کرد. من هم همان موقع و همین حالا تأکید کردم که «افراطی» فحش یا ناسزا نیست بلکه وابستگی به جریان یا جناح سیاسی را مشخص می‌کند هرچند ما به اعتدال اعتقاد داریم و افراط را در هیچ زمینه‌ای مناسب نمی‌دانیم.

 

 درگیری این فرد با شما، همزمان با حمایت‌تان از آقای نیکنام کلید خورد؟

 این آقا که الان در مقام شاکی از من هستند، مدت زیادی است که با روزنامه «جمعه‌نامه» که در روزهای جمعه در حاشیه نمازجمعه شهر یزد پخش می‌کند به خیلی از مسئولان سابق و فعلی یزد خرده می‌گیرد و در روزنامه‌اش هرچه بخواهد، علیه هرکسی که دوست دارد از رئیس‌جمهور فعلی گرفته تا آیت‌الله صدوقی امام‌جمعه سابق یزد و رئیس دولت اصلاحات که در این شهرستان طرفداران بسیاری دارد، می‌نویسد و بد‌ترین کاریکاتورها و نقل قول‌ها را در قالب طنز بیان می‌کند که البته به ‌نظر ما طنز نیست و بیشتر تمسخر است.

 

او همین الان که شورای شهر یزد در دست طیف اصلاح‌طلب است، بی‌وقفه اقدامات و امور این شورا را زیر سؤال می‌برد و بدون اینکه شاکی داشته باشد علیه ما هرچه می‌خواهد انجام می‌دهد و می‌نویسد.

 

 شما تا‌کنون از کارشکنی‌ها و اتهامات این طیف شکایتی نکرده‌اید؟

چرا، جالب است برایتان بگویم زمانی که من در حمایت از آقای نیکنام در شورای‌ عالی استان‌ها نطق کردم و شوراهای شهر بیشتر نقاط کشور درصدد حمایت از سپنتا نیکنام برآمدند، در یک برنامه تلویزیونی به واسطه مدیریت من در یک مؤسسه خیریه‌ای که در یزد فعال است، بدون اطلاع قبلی من را به‌عنوان کارفرما معرفی کردند و عکسم را روی صفحه تلویزیون ملی به نمایش درآوردند و در مقابل در تماسی زنده از سرپل ذهاب قرار دادندکه فردی از تضییع حقش توسط من در این خیریه شکایت داشت. این درحالی بود که من اصلا با هیچ فردی در سرپل ذهاب ارتباطی نداشته‌ام. پیگیر شدیم و از این ادعا اعلام شکایت کردیم، اما در نهایت رأی قاضی منع تعقیب بر پرونده ما و به سود صدا و سیما و فرد مدعی بود، چراکه معتقد بودند بررسی ابعاد بیکاری مفید است و چنین حواشی نباید مانعی در آن باشد.

 

 حکم شما به‌خاطر این پرونده در چه مرحله‌ای است؟

الان در حکم صادره آمده است که به جرم «توهین و نشر اکاذیب» به پرداخت یک میلیون ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت و تحمل 37ضربه شلاق محکوم شده‌ام. اما وکیل من به‌خاطر کبر سنی (می‌خندد) می‌خواهد این حکم را تعلیق کند.

 

مگر چند سالتان است؟

65 سال، اما من ترجیح می‌دهم همین الان حکم اجرا شود. در 66 سالگی حتما تحملش دشوار‌تر است (می‌خندد).

 

 چرا به اجرای حکم اصرار دارید؟

چون می‌دانم این تازه شروع یک ماجرای ادامه‌دار است و به این زودی‌ها تمام نمی‌شود. امثال این افراد، حالا حالا‌ها با ما کار دارند.

 

چرا باید بخواهد اصطکاک با شما را ادامه دهد؟

چون اینها هدفشان بزرگ‌تر از نیکنام یا سفید است، آنها عملکرد اصلاح‌طلبان در شوراهای شهر سراسر کشور را نشانه گرفته‌اند و با حاشیه‌سازی‌ می‌خواهند نشان دهند اصلاح‌طلبان شایستگی مدیریت شهر را ندارند. شما داستان تغییرات مکرر شهردار تهران، حواشی شورای شهر مشهد و تبریز را نگاهی بیندازید متوجه منظورم می‌شوید.

 

 چرا عملکرد اصلاحات در شوراهای شهر اینقدر برای رقیب مهم است؟ چرا به اصلاح‌طلبان مجلس حساس نیستند؟

حساسیت برای اصلاح‌طلبان مجلس دهم هم هست، اما واقعا ارتباطی که نمایندگان شوراهای شهر با بدنه اجتماعی و مردم دارند قابل مقایسه با نمایندگان مجلس نیست. رقیبان اصلاحات نگران این سطح از ارتباط و رضایتمندی احتمالی مردم از مدیریت اصلاح‌طلبان هستند؛ به همین دلیل بی‌وقفه در حال مانع‌تراشی برای عملکرد آنها هستند.

 

sروزنامه همشهری/ فرزانه آیینی

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------