عضو کمیسیون آموزش مجلس: به فکر رفع منشأ آلودگی باشیم



اخبار,اخبار اجتماعی,آلودگی هوا

محمدجواد ابطحی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به ایده تعطیلات زمستانی مدارس واکنش نشان داد. گفت: «اجرای این طرح منوط به پاسخ دادن به بسیاری از سؤالات است. چون تاکنون ما از طرح‌های آموزش پرورش ضرر و زیان‌های بسیاری دیده‌ایم.

این روزها همه از آخرین تصمیم دولت برای کاهش آلودگی هوا سخن می‌گویند. رئیس سازمان محیط‌زیست از تصمیم کمیسیون زیربنایی دولت خبر داد و اعلام کرد که در کمیسیون محیط‌زیست پیشنهاد شده که مدارس در نیمه شمالی کشور و مناطق سردسیر از جمله تهران یک ماه زودتر آغاز به کار کنند و از 15 آذر تا 15 دی تعطیل شوند تا دانش‌آموزان با هوای آلوده مواجه نشوند.

 

 محمدجواد ابطحی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی دراین‌باره به اعتمادآنلاین می‌گوید: «آموزش‌وپرورش فرصت آزمون‌وخطا ندارد. باید قبل از اجرای طرح، آن را به‌صورت پایلوت در یکی از شهرهای کوچک اجرا کرد اگر مؤثر واقع شد و مشکلات آن بر فوایدش غلبه نکرد، بعد آن را در تهران اجرا کنند.»

 

ابطحی ادامه می‌دهد: «ابتدا باید بررسی کرد که این ایده فقط شامل تهران می‌شود یا خیر؟ چون اگر قرار است قانون شود باید به کل کشور تعمیم داده می‌شود و نمی‌توان برنامه‌های متفاوت آموزشی در کشور اجرا کرد، چون چنین قوانینی سراسر کشور را در برمی‌گیرد. من فکر می‌کنم نمی‌توان بخشی از شهرها را شامل این طرح کرد و برخی دیگر را نه».

 

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه می‌گوید: «آموزش‌وپرورش و شورای عالی این وزارتخانه در نظر داشته باشند که قبل از پیشنهاد و ابلاغ دستورالعمل باید ابتدا طرح را به‌صورت محدود مورد آزمون و خطا قرار دهند. چون بعد از اجرای کامل فرصتی برای آزمون و خطا وجود ندارد. تعلیم و ترتیب امر ساده‌ای نیست که بدون در نظر گرفتن معایب و جوانب مختلف، طرحی را اجرا کنیم و بخواهیم بین راه متوجه اشتباهات و نواقص آن شویم.»

 

او می‌گوید: «کسانی که طرح‌های این چنینی ارائه می‌کنند باید بدانند که اگر در بین راه متوجه اشتباه شویم به فکر تصمیم تازه‌ای برای جبران خطا باشیم، هزینه و لطمه زیادی در پی دارد. پیش از این طرح‌هایی مانند سالی‌-واحدی یا ترمی- واحدی را اجرا کردیم اما این طرح‌ها بیشتر ضرر و زیان برای ما داشته تا اینکه موجب پیشرفتی در نظام آموزشی شده باشند.»

 

او به سؤالاتی که باید قبل از اجرای این طرح به آنها پاسخ داده شود اشاره می‌کند و می‌گوید: «این طرح نکات قابل بررسی بسیاری دارد و باید به تمام سؤالاتی که در مورد آن وجود دارد کامل پاسخ داده شود. اول اینکه آیا واقعاً مطمئن هستیم که آلودگی بین 15 آذر تا 15 دی ماه بسیار بیشتر است و امکان ندارد که در سالی این بازه متفاوت باشد؟»

 

ابطحی ادامه می‌دهد: «با توجه به اینکه در سال‌های اخیر راه‌حل ما برای کمتر شدن آلاینده‌های هوا فقط تعطیلی مدارس شده، باید به این سؤال هم جواب داده شود که آیا با این کار واقعاً آلودگی کمتر خواهد شد؟ درست است که اکنون گفته می‌شود یکی از دلایل تعطیلی مدارس تأمین سلامت جسمی دانش‌آموزان به‌ویژه دبستانی‌ها است چون در سن رشد هستند اما نکته اینجاست که آیا نباید در کنار آن، سلامت روحی و روانی آنها و البته آموزش درست به آنها هم در نظر گرفته شود؟»

 

او به موضوع مادران شاغل هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «امروزه بسیاری از مادران شاغل و کارمند دولت هستند و همین حالا که مدارس چند روز تعطیل می‌شود خانواده‌ها دغدغه‌های فراوانی درباره فرزندان تنها مانده خود در خانه دارند. با این شرایط یک ماه تعطیلی که زمان مسافرت و کلاس‌های آموزشی و... هم نیست می‌تواند برای مادران و خانواده‌ها مشکل ایجاد کند.»

 

ابطحی می‌گوید: «همه این موارد در حالی است که من فکر می‌کنم ریشه آلودگی هوا با تعطیلی مدارس از بین نخواهد رفت. ما باید بیشتر از تعطیلی مدارس به فکر راهکار برای رفع منشأ آلودگی هوا باشیم. تصمیم‌های عجولانه هیچ‌وقت موفق نبوده‌اند. امیدوارم نماینده‌های مجلس و اعضای هیئت دولت بیشتر به جوانب این کار دقت کنند و هوشیارانه تصمیم بگیرند.»

 

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در پایان می‌گوید: «این را هم باید گفت که اگر این طرح از همه زوایا بررسی شود و ثابت شود که دلایل موجه و منافع نظام آموزشی را به همراه دارد حتماً با آن موافقت خواهد شد.»

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------