وجود ۲۴۳ ساختمان شبیه پلاسکو در پایتخت/ پلمب ۷ ساختمان پرخطر در تهران



اخبار,اخبار اجتماعی,پلاسکو

مدیر عامل سازمان آتش نشانی گفت: شهرداری و حوزه قضایی همکاری خوبی برای رسیدگی به وضعیت ایمنی ساختمان‌ها دارند و این در حالی است که در تهران ۷۳۰۰ ساختمان داریم که از نظر میزان خطر به پرخطر و میان خطر تشخیص داده شده اند و ۲۴۳ ساختمان از این میان در شرایط بسیار پرخطر هستند و وضعیتی شبیه ساختمان پلاسکو دارند که تا کنون ۷ ساختمان از این ساختمان‌ها پلمب شده‌اند و این کار با اولویت مناطق ۱۱ و ۱۲ همچنان ادامه دارد.

به گزارش ایسنا، مهدی داوری دولت آبادی در نشست خبری که امروز برگزار شد با اشاره به برنامه‌های سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی تهران برای سال پیش رو اظهارکرد: با تأکیداتی که نجفی شهردار تهران درباره پایداری شهری و مسئله ایمنی دارد، قطعا رویکرد پیشگیرانه را با مشارکت شهروندان در نظر داریم.

 

مدیرعامل سازمان آتش نشانی که در اولین نشست خبری پس از انتصابش به این سمت صحبت می‌کرد، گفت:‌ ما معتقدیم شهروندان در زمینه توسعه ایمنی شهر نقش داشته باشند. همچنین در این راستا از ابتدای سال آینده نظام بازرسی ایمنی از کلیه اماکن و فضاهای شهری با مشارکت شهروندان و همکاری سازمان‌های دست اندرکار صورت می گیرد و این نظارت بر  اساس وظیفه‌ای که سازمان دارد انجام می‌شود.

 

وی بر آموزش شهروندی و ارتقاء سطح ایمنی اشاره و تصریح کرد: شناسایی خطرات که در هر زمان و مکان تهدید ایجاد می‌کند مسئله‌ای است که در این راستا باید آگاهی شهروندان افزایش پیدا کند و در این بخش تلاش می‌کنیم با کمک رسانه‌ها قدم برداریم. همچنین ما باید برای افزایش آگاهی و عمل به آن از تجربیات گذشته و تجربیات سازمان‌های دیگر استفاده کنیم.

 

داوری توجه به بروزرسانی تجهیزات سازمان آتش‌نشانی را از برنامه‌های دیگر این سازمان عنوان کرد و گفت: معتقدیم که سازمان آتش نشانی در شأن جامعه و کلان شهر تهران باشد و سازمانی آماده برای مقابله با هر خطری و حادثه‌ای در سطح شهر باشد. ضمن اینکه از نگاه افراطی سخت‌افزاری تردید داریم و آموزش تخصصی آتش‌نشانان را در نظر داریم و به دنبال استاندارد سازی آموزش‌ها با استفاده از تجربیات کشورهای صاحب سبک هستیم.

 

۲۴۳ ساختمان شبیه پلاسکو داریم

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران درباره همکاری دستگاه‌ها برای رسیدگی به ساختمان‌های خطرناک تهران گفت: شهرداری و حوزه قضایی همکاری خوبی برای رسیدگی به وضعیت ایمنی ساختمان‌ها دارند و این در حالی است که در تهران  ۷۳۰۰ ساختمان داریم که از نظر میزان خطر به پرخطر و میان خطر تشخیص داده شده اند و ۲۴۳ ساختمان از این میان در شرایط بسیار پرخطر هستند و وضعیتی شبیه ساختمان پلاسکو دارند که تا کنون ۷ ساختمان از این ساختمان‌ها پلمب شده‌اند و این کار با اولویت مناطق ۱۱ و ۱۲ همچنان ادامه دارد.

 

وی در ادامه افزود:‌ بازخورد این اقدامات باعث شد که بسیاری از ساختمان‌های پر خطر  مانند پاساژ آلومیونیوم خود اقدامات اصلاحی را انجام دهند.

 

داوری در مورد توجه به بازار تهران گفت:‌ قطعا بازار تهران خطر بالایی دارد و نارسایی‌هایی مانند مسئله سیم‌کشی برق وجود دارد که بیشترین علت حریق است و نحوه انبار کردن اجناس و سد معبر کردن از دیگر مشکلات است که قطعا برای اینها اقدامات و طرح‌های در نظر داریم و با هیات امنای بازار در حال مذاکره هستیم.

 

 ورود ۱۹ نردبان به ناوگان آتش نشانی تا سال آینده

داوری در مورد تامین تجهیزات مورد نیاز سازمان آتش نشانی تصریح کرد:‌ در روزهای اخیر دو دستگاه نردبان ۵۶ و ۶۴ متری وارد گمرک شده و در حال طی تشریفات برای ورود به ناوگان است و پیش بینی می‌کنیم تا هفته آینده مراحل اداری آن طی شود. همچنین خرید گسترده‌ای برای سال ۹۷ پیش بینی شده و با حمایت شهرداری تهران این خریدها انجام خواهد شد و فکر می‌کنم ۱۹ دستگاه نردبان طی یک سال آینده وارد ناوگان وارد شود.

 

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران درمورد نظام بازرسی ایمنی که از سال ۹۷ اجرایی می‌شود اظهار کرد: آنچه در حال حاضر اجرایی می شود در مورد ساختمانهای ۶ طبقه و بالاتر و برای ساختمان‌های تجاری دو طبقه به بالا است که ملزم می‌کند تا تمهیدات ایمنی در این ساختمان‌ها به کار برود. ضمن اینکه بزرگترین نقطه ضعف در مورد ساختمان‌های مورد بهره برداری است . تلاش می‌کنیم تا با همکاری‌ سازمان‌های دیگر بتوانیم سطحی از ایمنی را ایجاد کنیم زیرا در ساختمان های قدیمی قادر به تغییرات نیستیم به عنوان مثال ما نمی توانیم تمام بازار را زیر و رو کنیم و قوانین انعطاف پذیری را در مورد ساختمان‌های تحت بهره برداری دارند و ما برخی از ایمنی که قابل اجرا باشد مد نظر قرار می‌دهیم که خطر کاهش پیدا کند.

 

به گزارش ایسنا، در ادامه نشست خبری داوری دولت آبادی درمورد اینکه پس از حادثه پلاسکو عنوان می‌شد سازمان آتش نشانی نردبان‌های 65 متری نیاز دارد و اینکه آیا کمبودهای تجهیزاتی برای چنین حوادثی تامین شده است؟ گفت: نیازهای اصلی تا حدودی برطرف شده است اما مسئله این است که به روز رسانی تجهیزات در آتش نشانی هیچگاه تمامی ندارد و سرعت تغییر تکنولوژی می طلب که ما هم خود را به روز کنیم اما آنطور که گفتم ناوگان ما در حال تقویت است.

 

 داوری در مورد نردبان‌های بلند نیز عنوان کرد: در شهر ساختمان‌های با ارتفاع 150 متر داریم و اساسا نردبانی با این ارتفاع وجود ندارد. برای مقابله با آتش سوزی تجهیزات دیگری هم نیاز است که ما برنامه‌هایی برای تقویت این تجهیزات داریم ضمن اینکه شرایط تهران نسبت به سایر استانهای کشور مساعد تر است  هرچند که راضی نیستم.

 

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران درمورد اینکه آیا ناوگان آتش نشانی به بالگرد هم نیاز دارد یا خیر؟ گفت:  ما استفاده از بالگرد را برای عملیات نجات توصیه می‌کنیم اما اینکه تصورشود اگر بالگرد نداشته باشیم تجهیزات کامل نیست، اشتباه است. خیلی از شهرهای پیشرفته دنیا هم به این نتیجه نرسیده‌اند که می‌توانند از بالگرد استفاد کنند بنابر این بالگرد برای اطفای حریق مناسب نیست اما می توان برای نجات استفاده کرد.

 

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با اشاره به اینکه بالگرد در زمان اطفای حریق محدودیت‌هایی برای رسیدن به کانون آتش دارد گفت: در بسیاری از کشورها به جای این رویکردها بر تجهیز شدن ساختمان‌ها به سیستم‌های دفاعی حریق و حادثه توجه می‌کنند.

 

حرکت به سمت تغییر در سیستم آنالوگ به دیجیتال

وی در مورد اینکه  آیا برنامه‌ای برای تجهیز تمام آتش نشان‌ها به سیستم رادیویی  وجود دارد یا خیر؟ گفت: تامین تجهیزات رادیویی در برنامه‌های ما لحاظ شده است و به سمت تغییر در سیستم آنالوگ به دیجیتال حرکت می کنیم هرچند که سخت است اما اینکه فکر کنیم الزاما هر آتش نشان باید یک بیسیم داشته باشد صحیح نیست واین اتفاق در هیچ جای دنیا مرسوم نیست. ما معتقدیم سیستم رادیویی باید تقویت شود ولی اینکه تمرکزمان روی این مسئله باشد که هر آتش نشان باید یک بیسیم داشته باشد از نظر فنی درست نیست و حتی این اتفاق گاهی می‌تواند باعث اختلال شود.

 

داوری دولت آبادی درپاسخ به این سوال که ملاک و معیار انتصابات در آتش نشانی چیست؟ گفت: این مسئله در حال حاضر قابل مشاهده و در دسترس است . آتش نشانان در طول‌سال‌ها خدمتی که انجام می دهند دوره‌های تخصصی را می‌گذرانند و پس از آن می‌توانند در بخش فرماندهی و مدیریت عملیات قرار بگیرند بنابر این در زمینه عملیات انتصابات غیر تخصصی نیست و روند خوبی در این مسیر داریم. یک آتش نشان اگر بخواهد به سمت فرماندهی برسد حداقل باید حدود 15 سال سابقه کار داشته باشد و دوره‌های مختلفی را بگذراند تا بعد از آن در شرایط انتخاب فرماندهی قرار بگیرد.

 

آتش‌نشانی شهر تهران  برای مقابله با حوادثی مانند پلاسکو آمادگی کامل دارد

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران در پاسخ به این سوال که آمادگی  سازمان آتش‌نشانی برای مقابله با حوادث بزرگی مانند پلاسکو چه میزان است؟ اظهار کرد: آتش‌نشانی شهر تهران  برای مقابله با حوادثی مانند پلاسکو و هر ساختمان دیگری آمادگی کامل دارد و تجهیزات لازم را دراختیار داریم هرچند که تلاش می کنیم شرایط بهتر شود اما شرایط فعلی هم بد نیست.

 

وی اضافه کرد: در زمینه‌های آموزشی از تجربه‌های قبلی و تجربه‌های تلخ پلاسکو هم استفاده می‌کنیم و اطمینان می دهیم که آمادگی داریم .ضمن این که پلاسکو آخرین اتفاق نبود و چند روز قبل هم حریق گسترده‌ای شهرک اکباتان داشتیم و این اتفاق در برج‌های دیگری هم رخ داده؛ آنچه مشخص است ایمنی در شهر تهران خوب نیست اما با این حال ما توانستیم از پس اتفاقات بر بیاییم.

 

آخرین وضعیت شهید محسوب شدن شهدای پلاسکو

داوری دولت آبادی در مورد آخرین وضعیت شهید محسوب شدن شهدای پلاسکو گفت: در سازمان آتش‌نشانی برای این مسئله مکاتبات زیادی با بنیاد شهید انجام شد ولی هنوز جواب قطعی داده نشده است.

 

وی در مورد شهید خدمت محسوب شدن آتش‌نشانان پلاسکو گفت:‌ همان زمان در پیام مقام معظم رهبری که بسیار روحیه بخش هم بود اشاره شد که اینها شهیدان راه خدمت هستند و سازمان امتیازات فداکاری و ایثارگری برای آنها در نظر گرفته است ولی از سوی بنیاد شهید شرایطی ایجاد نشده است.

 

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران در مورد رسیدگی به وضعیت ساختمان‌های ناایمن مجموعه شهرداری گفت:قطعا در نظام بازرسی ساختمان‌های شهرداری و دولتی در اولویت بازرسی قرار دارند تا این ساختمان‌ها به تجهیزات ایمنی لازم مجهز شوند.

 

داوری دولت آبادی در مورد اینکه بازرسی‌های ایمنی سازمان آتش‌نشانی تا چه اندازه ضمانت اجرایی دارد؟ نیز گفت: همکاری نزدیکی میان شهرداری تهران، آتش‌نشانی و قوه قضاییه در راستای بازرسی‌ها وجود دارد و اطمینان داریم این همکاری‌ها در آینده بیشتر هم خواهد شد.

 

وی بااشاره به قدیمی بودن برخی از قوانین و تاثیر آنها بر ایمنی اظهار کرد: ما در برخی از قوانین نیاز به اصلاح داریم؛ سابقه برخی از این قوانین به بیش از 50 سال می‌رسد و جوابگوی نیاز امروز نیستند. به عنوان مثال مشارک شهروندی در این قوانین دیده نشده است و معتقدیم که مشارکت شهروندان در ایمنی بسیار تاثیر گذار است و باید به این باور برسند  و قوانین باید در ایجاد این باور با الزامات و تشویق‌هایی کمک کنند.

 

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا سازمان آتش‌نشانی بر کیفیت مصالح  مورد استفاده در ساختمان‌ها نیز می‌تواند نظارت داشته باشد یا خیر؟ گفت: ما از نظر طراحی و معماری ساختمان را بازرسی می‌کنیم و بررسی استفاد از مصالح استاندارد مسئولیت نظام مهندسی است.

 

داوری در مورد تجمع مردم هنگام حوادث و  مشکلاتی که این مسئله برای امداد رسانی ایجاد می کند اظهار کرد: این یکی از بزرگترین مشکلات آتش‌نشانان و سایر دستگاه‌های امداد رسان است که افراد زیادی در حوادث تجمع می‌کنند و گاهی تصویر برداری و خبرسازی و شایعه پراکنی نیز می‌کنند؛ از طرفی این تصویربرداری ها از نظر حقوق شهروندی کار درستی نیست و باید یک عزم عمومی میان تمام سازمان‌ها برای برطرف کردن  این موضوع ایجاد شود.

 

وی در مورد میزان آمادگی سازمان آتش‌نشانی در زمان زلزله در تهران گفت: در تهران 130 ایستگاه آتش‌نشانی داریم که همواره آماده امدادرسانی هستند و ایستگاه‌های آتش‌نشانی طوری ساماندهی و طراحی شده‌اند که در زمان بحران‌های بزرگ بتوان حداکثر بهره‌برداری را از آنها داشت، اما این کافی نیست و انتظار نمی‌رود که 130 ایستگاه از پس حادثه بسیار بزرگ بربیاید. نکته اصلی این است که در رویکرد ما  باید میزان خطرپذیری برابر زلزله کاهش پیدا کند اما بر اساس محل محوری تا کنون 37 هزار آتش‌نشان داوطلب دوره دیده‌اند تا در بحران‌ها همکاری ‌ کنند که این افراد سطح بندی شده‌اند و رویکرد ما این است که بتوانیم توانایی خود امدادی و دگر امدادی را به صورت محله محور افزایش دهیم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------