دبیر کارگروه ملی زلزله: گسل‌های شهرها فعال شوند خسارات زیادی متحمل خواهیم شد



اخبار,اخبار اجتماعی,زلزله کرمانشاه

دبیر کارگروه ملی زلزله با بیان اینکه بیش از ۳۱۰ گسل اصلی در اقصا نقاط کشور وجود دارد، گفت: در حال حاضر، روی گسل‌های موجود در شهرها، ساخت و ساز می‌شود و در صورت فعال شدن این گسل‌ها، خسارات زیادی متحمل خواهیم شد.

به گزارش ایسنا، علی بیت‌اللهی در همایش تخصصی پیشگیری از مخاطرات زلزله و لغزش لایه‌های زمین که امروز (چهارم بهمن‌ماه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس آمار سال گذشته، ۲۲ میلیون واحد مسکونی در کشور وجود دارد که ۱۲ میلیون واحد آن دارای اسکلت و حدود ۱۰ میلیون واحد دیگر ساختمان‌های بنایی هستند. در طول تاریخ این نسبت متفاوت بوده است.

 

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی عنوان کرد: تعداد ساختمان‌های بنایی در طول زمان افزایش یافت و با وجود کیفیت ساخت و ساز در کشور، ریسک زلزله در ایران افزایش یافته است که یک علت آن می‌تواند افزایش المان‌های تحت ریسک زلزله باشد که با افزایش ریسک زلزله، تعداد تلفات و میزان تخریب ناشی از زلزله نیز طبیعتا بیشتر می‌شود.

 

بیت‌اللهی با بیان اینکه گسل‌های ممتدی در کشور وجود دارد، گفت: بیش از ۳۱۰ گسل اصلی در اقصا نقاط کشور وجود دارد که طول هر کدام از آنها حداقل بیشتر از ۱۰ کیلومتر است و اگر از یک گسل دور شویم، قطعا به یک گسل دیگر نزدیک شده‌ایم.

 

دبیر کارگروه ملی زلزله ادامه داد: نکته مهم، همگرایی توزیع مراکز جمعیتی با توزیع این گسل‌ها است. نیاکان ما در نقاطی که شکستگی زمین و گسل‌ها و رودخانه‌ها وجود داشتند، هسته‌های اولیه شهرها را تشکیل دادند. بنابراین این بر هم نشستگی گسل‌ها با مراکز جمعیتی، بسیار حائز اهمیت است.

 

وی با اشاره به ارتباط میان کیفیت ساخت و سازها و استحکام سازه‌ها با میزان تلفات و تخریب ناشی از زمین‌لرزه‌ها بیان کرد: با زلزله‌هایی مانند بم و رودبار که آمار تلفات بالایی داشتند، جزو کشورهای آسیب‌پذیر دنیا تلقی شدیم.

 

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اظهار کرد: در عرصه شهرهای کشور نیز گسل‌های ممتدی وجود دارند، که جزئی ازحریم شهرها شده‌اند. مردم در حال ساخت و ساز روی این گسل‌ها هستند و در صورت فعال شدن گسل‌ها، خسارت بسیاری متحمل خواهیم شد.

 

بیت‌اللهی بیان کرد: موضوع زلزله در خوزستان مهم است. حدود ۲۰ گسل اصلی و فعال در خوزستان وجود دارد که طول هرکدام حداقل بیش از ۱۰ کیلومتر است و موجب وقوع زلزله‌های تاریخی شده‌اند.

 

وی با اشاره به زمین‌لرزه سال ۸۴۰ میلادی در اهواز تصریح کرد: این زمین‌لرزه موجب تخریب گسترده شهر اهواز شد. در محدوده زاگرس در استان خوزستان، تأثیر این گسل‌ها بسیار بیشتر است. در مناطق مسجدسلیمان و ایذه نیز زلزله‌های بزرگ و ویرانگری داشته‌ایم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------