ابتکار: بیکاری برای خانواده‌ها سخت است



اخبار,اخبار اجتماعی,معصومه ابتکار

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: در خانواده‌هایی که بیکار داریم و فرد سال‌های به دنبال کار گشته و بیکار است سخت است که از نشاط صحبت کنیم.

به گزارش تسنیم، معصومه ابتکار عصر امروز در هشتمین جلسه شورای اداری استان گلستان اظهارداشت: در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در کنار تجلیلی که باید از رشادت‌ها و ایثارگری‌های کسانی که برای این انقلاب تلاش کردند، داشته باشیم باید به تحلیل درستی از کارآمدی نظام هم دست پیدا کنیم.

 

وی افزود: تحولات عظیمی در دوران انقلاب اسلامی اتفاق افتاده و پیشرفت‌های زیادی را در کشور داشتیم قطعاً این زمان با دوران قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست. در حوزه آموزش به ویژه برای زنان، فاصله‌ها و شکاف‌های اجتماعی که قبل انقلاب وجود داشت و تحولات توسعه راه و ضریب نفوذ تلفن همراه این میزان برخورداری ممکن نبود.

 

ابتکار بیان داشت: تحولات خوبی در حوزه ایجاد اشتغال در دو سال اخیر داشتیم. موفقیت‌های دولت در مهار تنش‌ها به ویژه تحریم‌های ظالمانه علیه ایران صادر شده بود و محدودیت‌هایی که زنجیره‌هایی به پای ملت ایران بود یک کار بزرگ و ارزنده است.

 

وی برجام را گامی بسیار مهم در کاهش این تنش‌ها برشمرد و اظهار امیدواری کرد: با استمرار تلاش‌ها و دیپلماسی فعال از آسیب‌ها و تهدایدات عبور کنیم و حتی در منطقه هم ایران کرد تا جایی که ممکن است در کنار ملت‌های منطقه باشد و مانع سرریز این تنش‌ها به داخل ایران شود.

 

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده تصریح کرد: کشور ما با وجود همه ناامنی‌ها در منطقه در امنیت کامل قرار دارد و باید از زحمات و ایثارگری‌های کسانی که تلاش می‌کنند قدردانی کنیم.

 

وی ادامه داد: شاید مهم‌ترین جلوه فعالیت‌های دولت در شاخص‌ها اقتصادی مهار تورم باشد. البته در موضوع توجه به شرایط اجتماعی کشور دولت یازدهم و دوازدهم پیشرفت‌های خوبی داشته و در شرایط عمومی کشور، امنیت برقرار است اما شرایط امنیتی نیست.

 

ابتکار گفت: رئیس‌جمهور نه تنها منشور حقوق شهروندی را صادر کرد بلکه تلاش نمود تا این منشور در دولت رعایت شود. توجه به آزادی فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی در چارچوب قانون و تشکل‌های مدنی از دستاوردهای مهم دولت تدبیرو امید است.

 

وی افزود: این‌ها تحولات مهم و ارزشمندی است  و باید تلاش کنیم نه تنها این دستاوردها را حفظ کنیم و مانع از دست رفتن آنها شویم بلکه به سمت پیشرفت و پاسخگویی به مطالبات مردم نیز حرکت کنیم زیرا این جهت‌گیری اصلی دولت است و رئیس‌جمهور معتقد است باید کارآمدی دولت را ارتقا دهیم.

 

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده خاطرنشان کرد: نظام جمهوری اسلامی به عنوان نظام مردم سالاری دینی در کنار اصول دینی و اعتقادی که برآن استوار است، در عصر مدرن یگانه بود و در بحث کارآمدی هم ادعاهایی داشته و دارد. معتقدیم نظامی که بر اصول و مبانی دینی باشد و برخاسته از رأی مردم است می‌تواند کارآمدی بالایی داشته باشد و اثربخشی زیادی در زندگی مردم داشته باشد.

 

وی گفت: شادی، نشاط و امید مورد تأکید مقام معظم رهبری به ویژه در مواجه با آسیب‌های اجتماعی بوده است. برای همین باید تلاش کنیم تا فضای امید و نشاط را در جامعه ارتقاء دهیم که این کار هم لوازمی دارد.

 

ابتکار اظهارداشت: توجه به اقتصاد و اشتغال اهمیت بالایی دارد. در خانواده‌هایی که بیکار داریم و فرد سال‌های به دنبال کار گشته و بیکار است سخت است که از نشاط صحبت کنیم.

 

وی در خصوص اشتغال زنان و رویکردهای دولت گفت: نرخ بیکاری در دختران جوان تحصیل کرده دوبرابر مردان است و زنانی که سرپرست خانوار هستند یا هزینه زندگی بر عهده آنان قرار دارد، ضرورت اشتغال برای آنان زیادی است . دولت در این زمینه ها جهت‌گیری‌های خاص خود را دارد و امیدوارم در زمینه اشتغال فراگیر و پایدار توجه بیشتری به این حوزه‌ها شود.

 

ابتکار بیان داشت: در حوزه زنان و خانواده براساس سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری و تکالیف ماده ۱۰۱ و ۱۰۲ قانون برنامه ششم تکالیف فرابخشی و تقسیم کار ملی داریم که نگاه متعادل جنسیتی در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها را در دستور کار دارد و همه دستگاه‌های اجرایی در این باره مسئول هستند و وظیفه دارند.

 

وی با بیان اینکه باید فرصت‌های برابری در اختیار زنان و مردان قرار بگیرد، افزود: در زمینه آموزش تعداد دختران بازمانده از تحصیل در خیلی از مناطق از جمله مناطق شمالی و استان گلستان بیشتر از پسران است. در حوزه بهداشت و نیازهای خاص و توجه به ضرورت آموزش‌های قبل از ازدواج حین و بعد از ازدواج مسائل مهمی وجود دارد که مورد تأکید است.

 

وی با اشاره به امضاء تفاهم‌نامه همکاری استاندار گلستان و معاونت زنان و خانواده رئیس جمهور گفت: تفاهم‌نامه اجرای سند توسعه زن و خانواده استان برای توجه به این فاصله‌ها و عقب‌ماندگی‌ها و برقراری نگاهی متعادل در دستور کار قرار دارد و به دنبال این هستیم که عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم.

 

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به آغاز گفتگوی بین نسلی و بین خانواده در استان گلستان اظهارداشت: امروز با نسلی مواجه‌ایم که انقلاب و جنگ تحمیلی را درک نکرده و سوال‌های زیادی در ذهن دارد که اگر به آنها پاسخ مناسبی ندهیم مشکلات زیادی را در آینده به وجود خواهد آورد.

 

وی  بیان داشت: این مسئله در آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، احزاب و سازمان‌های مردم نهاد باید مورد توجه قرار بگیرد و باید تلاش کنیم تا صدای مطالبات نسل جوان را بشنویم و پاسخ دهیم.

 

ابتکار ادامه داد: یکی از سیاست‌های دولت حضور زنان و جوانان و اقوام و اقلیت‌ها در عرصه‌های مختلف مدیریتی بنابر شایستگی و توانمندی‌های آنان است و تا پایان این دوره ۳۰ درصد از مدیریت دولت باید در اختیار زنان توانمند قرار بگیرد. در برخی از دستگاه‌ها شاید کار راحت‌تر باشد. هرچند کارآمدی برای ما در دولت اصل است نمی‌خواهیم خانمی مسئولیت بگیرد و از پس آن برنیاید.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------