زیاده خواهی آب زاینده رود برای یزد بی تدبیری و گزافه گویی است



اخبار,اخبار اجتماعی,عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی اصفهان

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی اصفهان گفت: تخصیص بی کم و کاست آب زاینده رود به یزد در زمانیکه با کاهش ۹۰ درصدی حجم سد زاینده رود مواجهیم، صرفا از روی بی تدبیری و گزافه گویی است.

حسین محمدرضایی در گفت و گو با مهر اظهار داشت: نماینده یزد در حالی سخن از تخصیص بی کم و کاست آب زاینده رود به یزد کرده است که امسال با کاهش ۹۰ درصدی حجم سد زاینده رود مواجهیم که در ۴۸ سال اخیر به سابقه بوده است و شرب مردم اصفهان را با مشکل مواجه کرده است، صرفا از روی بی اطلاعی و بی تدبیری و گزافه گویی دانست.

 

وی بیان داشت: با وجود خشک بودن زاینده رود و عدم کشت پائیزه ۹۶-۹۷، کشاورزان اصفهان در تابستان ۹۷ هیچ کشت و برداشته و در نهایت درآمدی ندارند.

 

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان با اشاره به این ضرب المثل که «چراغی که به خانه روا است به مسجد حرام»، گفت: با توجه به کاهش بارش ها در سال زراعی کنونی در سرشاخه‌های زاینده رود، عدم مدیریت بر حوضه زاینده رود و تصمیمات غیر کارشناسی تصمیم گیران، شاید آبی برای کشت پائیزه ۹۷-۹۸ هم نباشد که این اتفاق موجب عدم درآمد کشاورزان تا تابستان سال ۹۹ خواهد شد، بنابراین «چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام» است.

 

وی بیان داشت: با توجه به این وضعیت نابسامان، کشاورزان در حال حاضر مانند آتش زیر خاکستر هستند و سخنان مسئولان و نمایندگان یزد در مورد عدم کاهش آب یزد در این زمان حساس شرق و غرب اصفهان، نهایت بی تدبیری و بی اطلاعی از وضعیت کشاورزان معترض است که لازم است مسئولان امنیتی کشور این موقعیت حساس را به این گونه نمایندگان و مسئولانی که نسنجیده حرف می زنند تفهیم کنند تا اینکه مشکلات سال های قبل برای انتقال آب به یزد پیش نیاید.

 

حقابه کشاورزان اصفهان برای استان یزد غصب شده است

محمدرضایی افزود: کشاورزان حق آبه دار اصفهانی بدلیل اینکه حق آبه آنها برای استان یزد غصب شده است، باید از بی آبی بیکار بمانند و هیچ درآمدی نداشته باشند و از بی‌درآمدی اقدام به فروش ماشین های کشاورزی و فرش زیر پای خود کنند تا اینکه بتوانند ارتزاق و امرار معاش کنند.

 

 وی ادامه داد: این در حالیست که گلخانه داران، صنعت های فولاد یزد، کاشی و سرامیک و شرب یزد از حق آبه های غصب شده کشاورزان اصفهان برای خود کسب در آمد کنند، جناب نماینده و مردم دارالعباده یزد آیا از نظر شرعی، عرفی و قانونی غصب حق آبه سه هزار ساله کشاورزان جایز است.

 

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان در مورد اینکه استان یزد قبل از انتقال آب از زاینده رود، آب مورد مصرف خود را از کجا تامین می کرده‌اند، گفت: قرن‌ها بوده که آب شرب یزد، از آب انبارها و قنوات تأمین می شده است و باوجود این کم آبی و با این بحران آب می توانند قسمتی از آب شرب خود را از این راه تامین کرده و آب مصرفی صنعت را از پس آب فاضلاب تامین کنند.

 

وی کاهش ۹۰ درصدی حجم سد زاینده رود را خطرناک دانست و گفت: وزارت نیرو باید از تمام مصرف کنندگان آب زاینده رود، از جمله شرب، صنعت، و همچنین آب‌های انتقالی به شهرستان کاشان و استان یزد مقدار قابل ملاحظه ای آب را کاهش دهند، تا اینکه با این صرفه جویی در تابستان سال آینده، شرب ۵ میلیون مصرف کننده با مشکل کمبود آب مواجه نشود و مقدار پیش بینی شده در جدول منابع و مصارف آب وزارت نیرو در آخر شهریور ۹۷ مقدار ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب پشت سد برای کشت سال آینده کشاورزان ذخیر بماند.

 

تخصیص آب به باغات چهار محال بختیاری در شرایط خشکسالی کامل غرب و شرق اصفهان

محمدرضایی گفت: اگر قرار است طبق مصوبات شورای عالی آب و شورای هماهنگی زاینده رود امسال آب به کشاورزان حق آبه دار شرق و غرب اصفهان داده نشود باید آبی هم برای باغات استان چهارمحال و بختیاری تخصیص داده نشود، چرا که غرب و شرق اصفهان هم دارای باغ های زیادی است و آنها هم نیاز به آب دارد.

 

وی بیان داشت: اگر آبی هست باید برای همه باشد و اگر آبی موجود نیست برای همه از جمله صنعت هم نباید باشد نه فقط برای کشاورزان اصفهانی آب نباشد و دیگر مصرف کنندگان از حق کشاورزان استفاده و کسب درآمد کنند، در غیر این صورت با اعتراض کشاورزان حق آبه دار زاینده رود روبرو خواهند شد و عواقب این مشکلات ناخواسته به عهده مسئولین و تصمیم گیرندگان است.

 

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر شاهد آثار زیان‌ بار و فجایع ناشی از کمبود آب در استان اصفهان هستیم، گفت: اجرای طرح بن بروجن غیراصولی، غیرکارشناسی، مخرب، و طبق مصوبه ۹ ماده ای شورای عالی آب و شورای امنیت ملی غیرقانونی و سلیقه ای بوده و از نظر علمی انتقال آب از حوضه کم آب زاینده رور به حوضه پُر آب کارون تهدیدی برای چندین میلیون انسان و تمدن ۱۰  هزار ساله اصفهان است که در صورت اجرا شدن این طرح در آینده نه چندان دور شاهد آن خواهیم بود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------