کاوه مدنی: هیچ شهری مانند اصفهان بی آبی را درک نکرده است



اخبار,اخبار اجتماعی,زاینده رود

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت از محیط زیست کشور با بیان اینکه در حال حاضر زاینده رود،«مرده رود» است، گفت: اصفهان شهری است که هویت آن به آب وابسته است و هیچ فضای شهری همانند شهر اصفهان بی آبی را درک نکرده است.

به گزارش ایسنا، کاوه مدنی در همایش «اصفهان بدون زباله» با بیان اینکه همان طور که مردم حرف دارند مسئولان نیز در خصوص مسایل محیط زیستی حرف دارند، اظهار کرد: باید تلاش کنیم به جای بایدهایی که همه می‌دانیم و در تئوری خواندیم از آنچه شدنی است بگوییم. این بایدها است که ما را بیچاره کرده است زیرا مدام از این بایدها صحبت می‌کنیم و این امر منجر به عادت برایمان شده است.

 

وی با بیان اینکه چرا باید اقدامی کنیم که به حریم محیط زیست شهر تجاوزکنیم، گفت: چرا بگوییم که زباله تولید نشود؛ بشر فضولات لازم دارد، اما باید یاد بگیریم که این فضولات را از محیط زندگی مان حذف کنیم. می‌توانیم زباله‌ها را حذف کنیم.

 

مدنی ادامه داد: زمانی که از آب، محیط زیست و یا اقتصاد صحبت می‌کنیم در هر حالت به موضوع حکمرانی می رسیم. دولت هم پذیرفته است که دیگر نمی‌تواند تصدی‌گری کند.

 

وی تصریح کرد: دولت برای رفع مشکلات محیط زیست از مردم کمک خواسته است. باید از انجام کارهای بزرگ دوری و از سنگریزه ها شروع کنیم، زیرا اگر سنگریزه ها پرتاب شوند  قدرت یک صخره را پیدا می کنند و می‌توانیم کارهایی مفید کنیم اگر از خودمان شروع کنیم.

 

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست کشورخاطرنشان کرد: باید از خودمان شروع کنیم و اگر این گونه با خود رفتار کنیم که در طبیعت پلاستیکی را رها نکنیم به طبیعت کمک کردیم و شعار ندهیم، زیرا زمانی که بتوانیم اقدام ناشایست را از شایسته تشخیص دهیم دچار عذاب وجدان نمی شویم. 

 

وی با اشاره به اینکه پلاستیک موضوع جدیدی نیست، اما پلاستیک دشمن محیط زیست است،گفت: از اقدامات مفیدی که  در بازارهای اصفهان صورت گرفته این است که به جای پلاستیک از کیسه های پارچه ای استفاده می کند. این  اقدام در فروشگاه های کوثر در اصفهان می تواند به عنوان یک الگو درکشور مطرح شود.

 

مدنی ادامه داد: اصفهان شهری است که هویت آن به آب وابسته است و زاینده رود در حال حاضر یک مرده رود است. چرا به  این وضع افتاده است ؟ سال‌ها به فکرآن نبودیم و هیچ فضای شهری همانند شهر اصفهان بی آبی را درک نکرده است. کف زاینده رود خشک شده است. 

 

وی با طرح این پرسش که وقتی یک رود خشک است، چرا اصرار داریم که با شلنگ چمن‌های اطراف این رود را آب بدهیم؟ افزود: جرات نداریم و نمی‌توانیم تغییرات ایجاد کنیم. می توانیم شرایط را تغییردهیم. برای نمونه در خصوص پسماند هر اقدامی که روزانه انجام می دهیم موثر است.

 

مدنی خاطرنشان کرد: باید  در مصرف آب صرف جویی کنیم. از کارهای ساده‌ای که برای حفظ محیط زیست انجام دهیم این است که برای خود مقررکنیم روزانه یک زباله از روی زمین برداریم. کسی که یک بار این کار را کند دیگر زباله نمی ریزد، همین یک کار ساده کمک می کند.

 

وی تصریح کرد: شعار ما ۸۰میلیون محیط بان و ۸۰ میلیون پاسدار محیط زیست است زیرا همه مردم باید به نحوی به فکر محیط زیست باشند. باور کنیم که همه در حفظ محیط زیست نقش داریم.

 

این فعال محیط زیست با  تاکید بر اینکه چطور سازمان حفاظت محیط زیستی هستیم که مخزن پسماند خشک نداریم و زباله ها را تفکیک نمی‌کنیم، خاطر نشان کرد: مدام از تغییرات بزرگ صحبت می کنیم و از کارهای جزیی غافل می شویم. باید بتوانیم ضریب حساسیت جامعه به یک موضوع به این مهمی را بالا ببریم و به معنی این نیست که آلودگی هوا برایمان مهم نیست.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------