فعال محیط زیست: باید از دستگاه‌ها پرسید برای اجرای منشور ۱۵ ماده‌ای محیط زیست چه کردید؟



اخبار,اخبار اجتماعی, محمدرضا درویش

به اعتقاد محمدرضا درویش پیگیری اجرای مفاد منشور ۱۵ ماده‌ای محیط زیست که از سوی رهبری ابلاغ شد، از سوی رسانه‌ها و مردم مهم‌ترین کاری است که باید امسال در حوزه محیط زیست انجام شود.

ماه‌های آخر سال ۹۶، ماه‌های پر خبر و پر حادثه‌ای برای فعالان محیط زیست بود؛ سالی که در آن بیشترین هشدارهای زیست محیطی در مورد بحران آب، ریزگردها، آلودگی هوا و... شنیده شد و از طرف دیگر بازداشت چندین نفر از فعالان محیط‌زیستی و فوت کاووس سیدامامی در زندان توجهات را به سمت موضوع محیط زیست جلب کرد.

 

حالا این سوال وجود دارد که امسال چه چیزی در انتظار حوزه محیط زیست خواهد بود و چه کاری باید در اولویت‌های اقدامات کسانی قرار بگیرد که دغدغه محیط زیستی دارند. محمد درویش که یکی از فعالان این حوزه محسوب می‌شود و مدتی هم مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست بود، در جواب این سؤال، به اعتمادآنلاین می‌گوید: «من فکر می‌کنم مهم‌ترین کاری که امسال باید انجام بدهیم این است که از مسئولان بپرسیم تکلیف اجرای مفاد منشور ۱۵ ماده‌ای مقام معظم رهبری چه شد؟»

 

او ادامه می‌دهد: «مردم و رسانه‌ها باید پیگیر باشند که دستگاه‌های دولتی در این زمینه چه کردند؟ در این منشور نکات خیلی مهمی مطرح شده بود. نکاتی که عده زیادی مدت‌ها برای تدوین آنها زحمت کشیده بودند اما در گذشته همت زیادی برای اجرای آن ندیدیم.»

 

درویش در مورد نکات مهم این منشور می‌گوید: «در این منشور آمده بود که باید هرچه زودتر در مورد تخلفات محیط زیستی جرم‌انگاری شود، تمام طرح‌ها پیوست زیست‌محیطی داشته باشند، آموزش‌های محیط زیستی در مقطع آموزش‌وپرورش جدی گرفته شده و به سمت توسعه محصولات ارگانیک نه محصولات تراریخته حرکت شود. حالا باید پرسید هر کدام از این مفاد چقدر اجرا شده‌اند؟ اصلاً شروع شده‌اند؟»

 

به گفته درویش یکی از مهم‌ترین مفاد این منشور ۱۵ ماده‌ای، آموزش کودکان و نوجوانان در مدارس بوده که مغفول مانده است. او می‌گوید: «باید کاری کنیم که امسال توجه دانش‌آموزان بیشتر به طبیعت و محیط زیست جلب شود. شاید این کار در کوتاه‌مدت تأثیر نداشته باشد اما ممکن است باعث شود در آینده بحران‌های کمتری داشته باشیم.»

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------