سهم آب اصفهان و یزد کاهش می یابد



اخبار,اخبار اجتماعی,کاهش منابع آبی

استاندار اصفهان گفت: با توجه به کاهش شدید بارش ها در سال ۹۶ سهم آب آشامیدنی استان های اصفهان و یزد از حوضه آبریز زاینده رود ۱۰ درصد کاهش می یابد.

به گزارش ایرنا، محسن مهرعلیزاده روز پنجشنبه در جریان سفر به شرق اصفهان در جمع مردم ورزنه (در ۱۱۰ کیلومتری شهر اصفهان) اظهار کرد: مقرر است که امسال، سهم صنعت از آب حوضه آبریز زاینده رود نیز به میزان ۲۵ درصد کاهش یابد. 

 

وی با بیان اینکه میزان بارش ها در سال گذشته افزون بر ۶۵ درصد در حوضه آبریز زاینده رود کاهش داشته است، افزود: بنابراین تخصیص آب برای کشاورزان شرق اصفهان میسر نشد و همین موضوع می طلبد که تمهیدهای ویژه ای برای مردم و کشاورزان این منطقه اندیشیده شود. 

 

استاندار اصفهان ادامه داد: فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان به علت استفاده از منابع آبی مکلف شدند که شبکه فاضلاب شهرهای اطراف را با هزینه خود احداث کنند تا آب مورد نیاز این صنایع از طریق پساب فاضلاب این شهرها تامین شود. 

 

وی همچنین با اشاره به اینکه برای احداث تصفیه خانه ای مجهز در شرق اصفهان برنامه ریزی شده است، گفت: با استفاده از پساب این تصفیه خانه می توان بخشی از آب مورد نیاز کشاورزی منطقه را تامین کرد. 

 

مهرعلیزاده اضافه کرد: جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز مکلف شده است تا امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای استفاده از شیوه های نوین آبیاری در شرق اصفهان را تامین کند. 

 

وی ادامه داد: با استفاده از این امکانات و تجهیزات، بهره وری در کشاورزی منطقه افزایش و مصرف آب نیز کاهش خواهد یافت. 

 

استاندار اصفهان در ادامه با اشاره به اینکه صنعت نقش مهمی در این استان و کشور ایفا و اشتغال هزاران نفر را تامین می کند، تاکید کرد: نمی توان از صنعت چشم پوشی کرد اما این حوزه می تواند با پرداخت بخشی از درآمد خود، خسارت ناشی از کم آبی و کم کردن مصرف آب در بخش کشاورزی را جبران کند. 

 

مهرعلیزاده گفت: در زمان کم آبی و پیدایش این معضل باید آسیب پذیرترین قشر جامعه شناسایی و برای معیشت آنان برنامه ریزی می شد. 

 

وی اظهار کرد: اکنون نیز اولویت برنامه ریزی ها، معطوف به حل مساله آب این قشر شده است. 

 

استاندار اصفهان ادامه داد: وظیفه حاکمیت و دولت خوب این نیست که به مردم مبلغی را بپردازند تا امرار معاش کنند، مردم ما مستحق نیستند که پولی به آنها پرداخت شود زیرا آنها مناعت طبع دارند و حتی مردم اصفهان با سیلی صورت خود را سرخ نگه می دارند. 

 

مهرعلیزاده با اشاره به اینکه در استان اصفهان سالانه ۳۰۰ هزار متر مکعب آب به صورت غرقابی صرف تولید گندم می شود، گفت: حتی اگر گندم با بهترین کیفیت تولید شود، نباید در شرایط کم آبی، آن را با شیوه غرقابی تولید کنیم. 

 

وی افزود: این در حالی است که می توانیم از این میزان آب برای تولیدهای کشاورزی دیگر که حداقل میزان مصرف آب را دارد مانند گیاهان دارویی و گلخانه ای، استفاده کنیم. 

 

استاندار اصفهان در ادامه خواستار توجه ویژه مدیران مربوطه به این مساله شد و افزود: ایجاد گلخانه ها، لوله کشی های جدید، ساماندهی مسیر زاینده رود، آبیاری با روش های نوین و غیره از جمله اقدام هایی است که باید انجام شود. 

 

وی افزود:۲۰ سال است که مساله کمبود آب، محیط زیست و اشتغال در استان اصفهان مطرح می شود اما حل این مشکل به مرحله عمل نرسیده است.

 

مهرعلیزاده اضافه کرد: اکنون زمان آن رسیده که یک نفر محور تبدیل این گفتارها به عمل شود و با تمام وجود پای این کار بایستد. 

 

وی اعلام کرد: همه تلاش مدیریت استان اصفهان این است که قول ها را جامه عمل بپوشاند و برای برطرف شدن معضلات کم آبی و زیست محیطی، اشتغال و خانه دار شدن جوانان گام بردارد. 

 

استاندار اصفهان افزود: برش بندی و توزیع آب، ایجاد و احداث گلخانه ها، نصب دستگاه های تصفیه خانه های آب و غیره در دستور کار مدیریت این استان قرار گرفته است. 

 

وی اضافه کرد: اولویت اول ما این است که بتوانیم حداقل ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب را برای جریان دائمی آب در زاینده رود داشته باشیم که با اینکار علاوه بر حفظ نشاط شهری، از خسارات زیست محیطی تالاب بین المللی گاوخونی و خشک شدن آن نیز جلوگیری می کنیم. 

 

مهرعلیزاده گفت: این موضوع البته یک ایده است که حاصل سه ماه تلاش و تحقیق شبانه روزی است. 

 

وی به پروژه سد سوم کوهرنگ نیز اشاره کرد و گفت: این پروژه نیمه تمام مانده و از ۱۰ ماه گذشته هیچ اقدامی برای از سرگیری اجرای عملیات تکمیلی آن انجام نشده است اما مدیریت جدید استان بطور جدی پیگیر از سرگیری اجرای این پروژه و تکمیل آن است. 

 

محسن مهرعلیزاده استاندار اصفهان صبح پنجشنبه به منظور بررسی خسارت های ناشی از خشکسالی به بخش ها و شهرهای منطقه شرق اصفهان از جمله بن رود، جلگه، ورزنه، هرند، اژیه و زیار سفر کرد و با مردم و کشاورزان این خطه گفت وگو کرد. 

 

زاینده رود بزرگترین رودخانه دائمی منطقه میانی ایران محسوب می شود که در سال های اخیر بدلیل کاهش نزولات جوی و برداشت های بی رویه در منطقه پائین دست خشک شده است. 

 

خشکی زاینده رود در سال های اخیر سبب شده تا کشاورزان منطقه شرق اصفهان که متکی به منابع آبی این رودخانه هستند با مشکلات معیشتی و اقتصادی روبرو شوند. 

 

کشاورزان شرق اصفهان در روزهای پایانی سال گذشته با حضور و اجتماع در نقاط مختلف اصفهان خواهان بازگرداندن حقابه خود از زاینده رود شده و مسئولان را به حل مشکلات خود فراخوانده بودند. 

 

در همین حال استاندار اصفهان ۲۹ اسفند سال گذشته در کمیته پیگیری امور کشاورزان این استان از پرداخت ۳۷.۶ میلیارد ریال به ۲۶ هزار و ۷۰۰ خانوار کشاورز آسیب دیده از خشکسالی در این منطقه خبر داد. 

 

محسن مهرعلیزاده افزود : با پرداخت مبالغی به کشاورزان در روزهای پایانی سال توانستیم در جهت کاهش آسیب ها و مشکلات معیشتی کشاورزان قدم کوچکی برداریم و امیدواریم که در سال جدید با کمک طرح هایی که از بروز این آسیب ها جلوگیری می کند اجازه ندهیم کم آبی آثار مخربی را بر زندگی کشاورزان بگذارد. 

 

وی تاکید کرد : در ماه های اخیر فعالیت های فوق العاده ای برای احیای بخش کشاورزی استان انجام شده است که امیدواریم نشانه های آن را در سال آینده شاهد باشیم. 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------