علی خدایی: تصمیمات دولت، کارگران ناراضی را به کارگران ناراضی خشمگین تبدیل کرد



اخبار,اخبار اجتماعی,علی خدایی

علی خدایی نماینده کارگران در شورای عالی کار، درباره وضعیت کارگران در سال ۹۷ می‌گوید: «می‌توان گفت که برنامه بودجه سال ۹۷ این نوید را به ما نمی‌دهد که امسال اوضاع به نفع کارگران چندان تغییر کند. حتی یک سری تصمیم‌هایی که در این برنامه گرفته شد کارگران ناراضی را به کارگران ناراضی خشمگین تبدیل کرد.»

سال گذشته برای کارگران سال سختی بود. این موضوع را می‌توان از انواع و اقسام تجمعات اعتراضی آنها در سراسر کشور فهمید. علی خدایی نماینده کارگران در شورای عالی کار در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین، سال ۹۷ را هم چندان امیدوارکننده نمی‌داند و می‌گوید: «حداقل می‌توان گفت که برنامه بودجه سال ۹۷ این نوید را به ما نمی‌دهد که امسال اوضاع به نفع کارگران چندان تغییر کند. حتی یک سری تصمیم‌هایی که در این برنامه گرفته شد کارگران ناراضی را به کارگران ناراضی خشمگین تبدیل کرد. واریز حق درمان کارگران تأمین اجتماعی به خزانه دولت که نه تنها سودی نداشت بلکه نگرانی‌هایی را هم به وجود آورد از جمله همین تصمیم‌ها هستند.»

 

او اقدامات دولت برای آرام کردن کارگران را هم چندان مؤثر نمی‌داند و می‌گوید: «متأسفانه در طول سال گذشته دولت به جای اینکه با تصمیم‌های درست فضای کارگری را آرام کند، به سمت متشنج کردن فضا پیش رفت.»

 

خدایی ادامه می‌دهد: «یکی از موضوعات نگران‌کننده این است که دولت قرار بود با افزایش بودجه‌های عمرانی کاری کند تا رونق به فضای کار و زندگی کارگران برگردد اما این اتفاق نیفتاد، از طرفی میزان افزایش دستمزد کارگران هم نتوانست شکاف موجود بین حداقل سبد معیشت را پر کند. این موضوع قدرت خرید کارگران را پایین نگه داشته و باعث می‌شود که امسال هم نگرانی از وضعیت معیشت کارگران ادامه داشته باشد.»

 

خدایی سیاست‌های دولت در خصوصی‌سازی کارخانه‌ها را هم عامل بروز نارضایتی کارگران می‌داند و می‌گوید: «عمده اعتراضاتی که در سال گذشته از کارگران شاهد بودیم متعلق به کارگران کارخانه‌هایی بود که طبق اصل ۴۴ قانون اساسی به اشتباه خصوصی‌سازی شدند یا بنا بر اصطلاحی که وزیر رفاه استفاده می‌کند کج‌خصوصی‌سازی شدند. این کارخانه‌ها یا طبق اصول به کسانی که قابلیتش را داشتند واگذار نشدند و به کسانی داده شدند که از رابطه استفاده کرده بودند و یا توان ‌بخش خصوصی در اداره این کارخانه‌ها سنجیده نشد. من فکر می‌کنم این روند غلط، امسال باید متوقف شود. مخصوصاً در شرایطی که وضعیت اقتصادی کشور در حالت رکود به سر می‌برد و بخش خصوصی توانایی اداره کارخانه‌های واگذار شده را ندارد. دود این ناتوانی اول از همه به چشم کارگران همین کارخانه‌ها می‌رود.»

 

او ادامه روند فعلی را موجب معیوب شدن چرخه تولید می‌داند و می‌گوید: «کارخانه‌ها توان اداره خودشان و تولید درست را ندارند، اگر هم داشته باشند مردم توان خرید تولیدات آنها را ندارند. همین موضوع به کارخانه‌ها برمی‌گردد و فرآیند تولید را معیوب می‌کند و همین فرآیند معیوب رونق را از فضای کسب‌وکار می‌برد. وقتی ما می‌گوییم قدرت خرید کارگران و کل مردم باید بهبود پیدا کند این‌طور نیست که فقط به فکر کارگران باشیم، این کار به رونق اقتصادی در کشور هم کمک می‌کند.»

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------