قائم‌مقام وزیر نیرو: نباید حجم ذخیره آب سد زاینده‌رود به صفر برسد



اخبار,اخبار اجتماعی,سد زاینده رود

قائم مقام وزیر نیرو در نشست انسجام بخشی مدیران صنعت آب و برق استان اصفهان گفت: با تدابیر مختلف نباید حجم ذخیره آب سد زاینده رود به صفر برسد.

به‌ گزارش ایلنا، ستار محمودی در نشست انسجام بخشی مدیران آب و برق استان اصفهان و نیز جلسه مدیریت گذر از بحران آب با مدیران شرکت آبفای اصفهان که به منظور گذر از بحران کم آبی در اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: امسال سال فرصت برای همه مدیران شرکت‌های تابع وزارت نیرو است که باید با همکاری، تعامل، همفکری و همدلی به دنبال راهکارهای خلاقانه و جدید برای گذر از بحران کم آبی در فلات مرکزی و حوضه آبریز زاینده رود باشند؛ چرا که حوضه آبریز زاینده‌رود نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش ۴۰ درصدی بارندگی مواجه شده است؛ این درحالیست که هر یک درصد کاهش بارندگی تبعات بسیاری به دنبال دارد.

 

وی خطاب به مدیران آبی در استان اصفهان اعلام کرد: باید تدبیری لحاظ شود که تا پایان شهریورماه حجم ذخیره سد زاینده رود به صفر نزدیک نشود، زیرا اگر این امر صورت پذیرد نه تنها تعادل پایدار سد به هم می‌ریزد، بلکه تعادل در میزان آب‌های سطحی و زیرزمینی منطقه هم از بین می‌رود، بنابراین با تخصص و تعهدی که در مدیران و کارشناسان اصفهانی دیده می‌شود انتظار می‌رود ذخیره آب موجود در سد زاینده‌رود را به خوبی مدیریت کنند که صفر نشود.

 

محمودی با بیان اینکه تمام بهره برداران از سد زاینده‌رود همچون کشاورزان و صنعتگران محق هستند، اما با این وجود اولویت با تأمین آب شرب است خاطرنشان ساخت: باید مدیرعامل آب منطقه‌ای در استان اصفهان به عنوان دشت‌بان، منابع آب موجود را بر مبنای قانون آب را میان بهره برداران تخصیص دهید، اما در همه جای کشور اولویت با تأمین آب شرب است.

 

قائم‌مقام وزیر با اشاره به اینکه در حال حاضر چند شهر کشور با بحران کم آبی روبرو هستند اعلام کرد: اصفهانی‌ها بدانند تنها مردمی در کشور نیستند که با بحران کم آبی روبرو هستند، هم اکنون مردمان استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان با بحران شدید کم آبی روبرو هستند اما تاریخ بیانگر ذکاوت مردم اصفهان‌ در برهه‌های مختلف بوده است اصفهانی‌ها با برخورداری از ذوق، هنر، ادبیات، رشادت و ریزبینی توانستند چالش‌های متعددی را در کشور پشت سر بگذارند و در حال حاضر هم از اصفهانی‌ها می‌خواهیم با برخورداری از این ویژگی‌ها این بحران را مهار کنند.

 

ستار محمودی مدیریت کم‌آبی و تأمین آب را تنها مختص وزارت نیرو ندانست و اعلام کرد: همه دستگاه‌ها باید برای تأمین آب و برق تلاش کنند و خود را مسئول بدانند و نباید فقط از وزارت نیرو انتظار تأمین آب را داشت. به‌عنوان مثال استانداری اصفهان باید مدیران تابع شرکت‌های تابع وزارت نیرو را در گذر بحران آب یاری کند که در این راستا می‌توانند به تخصیص اعتبارات اشاره کرد.

 

وی با اشاره به تأمین برق در فصل تابستان در اصفهان اعلام کرد: مدیران شرکت برق منطقه‌ای و توزیع برق در اصفهان باید گلوگاه‌ها را شناسایی کنند و برای تأمین آب نیروگاه‌ها با انسجام بخشی و همفکری با مدیران آب منطقه‌ای و شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان این مشکل را برطرف کنند که می‌توان در این زمینه به حفر چاه و استفاده از پساب پرداخت.

 

در ادامه این نشست مدیرکل دفتر مدیریت به هم پیوسته منابع آب حوضه آبریز فلات مرکزی گفت: در سال آبی جاری کاهش بارندگی‌ها در آبریز زاینده رود در ۷۰ سال گذشته بی سابقه بوده است چرا که در سال ۱۳۲۷ که هنوز تونل اول و دوم کوهرنگ احداث نشده بود حجم ذخیره سد زاینده رود ۶۶۰ میلیون متر مکعب بوده که در آن سال نیاز آب شرب حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیون مترمکعب بوده اما هم اکنون حدود ۴۰۰ میلیون مترمکعب برای تأمین آب شرب حدود ۵ میلیون نفر از شهروندان اصفهان و یزد نیاز است. درحالی که در خوشبینانه ترین حالت امسال حجم ذخیره سد زاینده رود به ۴۲۰ میلیون مترمکعب می‌رسد.

 

وی افزود: ما باید شرایط کم‌آبی را پیش بینی کنیم چرا که می‌توان با تدبیر تبعات ناشی از بحران کم آبی را کاهش داد.

 

وی با بیان اینکه بهره‌برداران از حوضه آبریز زاینده رود باید با همین حداقل تخصیص در صدد رفع نیاز آبی باشند، اظهار داشت: ما نمی‌توانیم دبی خروجی سد را از ۱۲ مترمکعب بیشتر افزایش دهیم، چون اگر چنین امری صورت پذیرد احتمال اینکه حجم سد در ماه‌های پایانی تابستان به صفر نزدیک شود می‌رود که مخاطرات بسیاری را به دنبال دارد پس باید بهره‌برداران از سد زاینده رود با تخصیص‌هایی که به آنها تعلق گرفت بتوانند با همین داشته‌ها آب را مدیریت کنند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------