آب پشت سد زاینده‌رود به یک‌سوم کاهش یافت



اخبار,اخبار اجتماعی,سد زاینده رود

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: در سال زراعی گذشته ورودی آب پشت زاینده‌رود که بخش مهمی از آن آب استان را تأمین می‌کند یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب بود ولی امسال به یک‌سوم کاهش یافت و به ۳۸۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

به گزارش فارس، علی مقدس‌زاده عصر امروز در جلسه شورای اداری خوانسار، اظهار کرد: استاندار اصفهان الویت استان را برطرف شدن مشکل آب قرار داده است تا جایی که  بیش از سه چهارم برنامه‌های کاری صرف مدیریت کمبود منابع آب استان شده است.

 

وی افزود: سال زراعی گذشته ورودی آب پشت زاینده‌رود که بخش مهمی از آن آب استان را تأمین می‌کند یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب بوده است، اما در سال زراعی جاری در بهترین شرایط  طبق گزارش مسؤولان وزارت نیرو ۳۸۰ میلیون مترمکعب آب در پشت سد زاینده‌رود بوده است.

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان ادامه داد: این میزان تمام موجودی آب پشت سد زاینده‌رود برای تأمین بخش مهمی از آب مورد نیاز در سطح استان است؛ ۳۲۵ میلیون مترمکعب فقط مصرف آب شرب استان است، بنابراین صرفه‌جوئی‌ در مصرف آب از مواردی است که مردم باید رعایت کنند.

 

وی در ادامه گفت: ۷۰ میلیون مترمکعب مصرف آب صنعت در استان است که ۸۰ درصد آن را فقط صنایع بزرگ استفاده می‌کنند، ۳۰ میلیون متر مکعب تبخیر در محیط زیست است و ۶۰ میلیون مترمکعب هم مصرف آب شرب استان یزد است که این اعداد با ورودی آب پشت سد زاینده‌رود نمی‌خواند.

 

مقدس‌زاده با بیان این‌که آبی برای کشاورزی استان تخصیص داده نشده است، مطرح کرد: معیشت یک میلیون نفر در استان از طریق کشاورزی است؛ کم‌آبی یک واقعیت است و به چشم مشکل نمی‌توان به آن نگاه کرد، کمبود آب یک پدیده طبیعی بوده که در پهنه‌هایی از جهان اتفاق افتاده است و کشور ایران در این پهنه قرار دارد، استانهایی مثل یزد، اصفهان، کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسانی رضوی در این پهنه قرار گرفتند.

 

وی همچنین بیان کرد: برای تأمین معاش مردم و مقابله با پدیده خشکسالی حدود سه ماه قبل از سال ۹۷  جلساتی برگزار شد که چنان‌چه آب کشاورزان تأمین نشود معیشت آنان را باید تأمین کنیم.

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان تصریح کرد: طرح منسجمی با ۱۲ آیتم عملیاتی آماده شد، برای این طرح هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار  در نظر گرفتیم، اما نگاه دیگر ما این بود که با توجه به شرایط اقتصادی دولت طرح را ارائه نکنیم که بار مالی بر منابع دولت تحمیل کنیم این طرح را تدوین کردیم و راهکارهای تأمین منابع آن از داخل استان به عنوان مثال شرکت‌های صنعتی تعریف شده است.

 

وی با اشاره به این‌که سد سوم کوهرنگ قرار بود در سال ۹۳ با ۸۳ میلیارد تومان اعتبار به بهره‌برداری برسد، اذعان کرد: این طرح تا سال ۹۲ فقط ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و عملاً سد متوقف شد؛ در پنج ماه گذشته با مطالعه‌ای که داشتیم قرار بوده که ۸۰ درصد مابقی پروژه سد انجام شود که ۴۵۰ میلیارد تومان منابع لازم دارد، اما واقعیت این بود که این مقدار  پول را از منابع دولت نمی‌توانستیم درخواست کنیم.

 

مقدس‌زاده اضافه کرد: ۱۵ میلیارد تومان برای این پروژه از منابع داخلی و ظرفیت‌های داخلی استان تأمین کردیم، به ویژه این‌که ۲۰۰ میلیارد تومان در بودجه سال ۹۶ و ۹۷ استان دیده شده است؛ در سامانه دوم آبرسانی ۱۸۰ میلیارد تومان از منابع و ظرفیت‌های داخلی استان تأمین کردیم و در حال انعقاد قرارداد با بخش خصوصی به میزان ۱۳۰ هزار و ۳۰۰ میلیون تومان هستیم.

 

وی خاطرنشان کرد: به عنوان یکی از سیاست‌های اجرایی بخش حاکمیت در استان اصفهان توسعه اقتصادی را با رویکرد گردشگری به عنوان یک محور فعالیت‎های اجرایی قرار دادیم.

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان عنوان کرد: برای پروژه‌هایی که در تحقق منابع اقتصادی استان نقش دارند با این ظرفیت گسترده می‌طلبد که از منابع مالی خصوصی استفاده کنیم؛ تمرکز اجرای تمام پروژه‌هایی که در جهت توسعه اقتصادی استان تعریف می‌شود را نیز بر منابع مالی بخش خصوصی متمرکز کردیم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------