جمع‌آوری زباله جايگزين مجازات زند‌ان



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

گروه حقوق و قضا

كاهش ورودي زندان‌ها از مهم‌ترين اهداف دستگاه قضايي طي سال‌هاي اخير بوده است. كاربردي ترين راهكار براي كاهش زندانيان استفاده ازمجازات‌هاي جايگزين حبس است كه با كمك قانون و تغيير نگاه حبس محور قضات اين مهم حاصل خواهد شد.

 

براي نمونه  جمع‌آوری 5/3 تن زباله توسط محکومان به‌جاي مجازات زندان در جاده جیرده شهر رشت يكي از جالب‌ترين مجازات‌هاي جايگزين حبس بوده كه با اجرايي شدن قانون آيين دادرسي كيفري جديد در استان گيلان اجرا شده است. احكامي از اين دست كمك نيستند و انجام خدمات اجتماعي عام المنفعه يا محروميت‌هاي اجتماعي در كنار كاهش تعداد ورودي زندان‌ها، مي‌تواندكمك شاياني در جهت اصلاح افرادي باشد كه بر اثر يك اشتباه مرتكب تخلفي شده‌اند  و نخوردن مهر زنداني بر پيشاني اين افراد خود گامي بزرگ در جهت سالم سازي جامعه خواهدبود.


حجت‌الاسلام علی مصطفوی‌نیا،‌دادستان رشت در جلسه شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر گیلان با اشاره به اجرای مجازات‌های جایگزین حبس از یکم تیر ماه جاری اظهار کرد: قانونگذار موضوع مذکور را تکلیف کرده است.وی به تغییر آیین دادرسی کیفری اشاره کرد و افزود: در قانون مجازات کیفری برخی از جرائم مانند مجازات‌های جزای نقدی وجود دارد.مصطفوی‌نیا با بیان اینکه اگر فردی به جزای نقدی تا 15 میلیون ریال محکوم شود باید جزای جایگزین را اعمال کنیم، خاطرنشان کرد:

 

سال‌های گذشته اگر فردی به جزای مذکور محکوم می‌شد او را به زندان ارجاع می‌دادند اما در قانون جدید باید فرآیند دیگری طی شود.دادستان عمومی و انقلاب اسلامی رشت بیان کرد: اکنون محکوم باید مال داشته باشد و از آن برداشت شود یا مبلغ جزای نقدی را تقسیط کنیم.وی با اشاره به اینکه قانونگذار در مرحله بعدی مجازات‌های جایگزین حبس را مطرح کرده است، تصریح کرد: آیین‌نامه جدید به تمام استان‌ها ابلاغ شده و مراکز استفاده‌کننده از محکومان جایگزین مجازات‌های حبس مشخص شدند.


مصطفوی‌نیا متذکر شد: طبق ماده پنج ابلاغیه مذکور نهادهای پذیرنده متقاضی به‌کارگیری محکومان موظف هستند ظرفیت پذیرش و نوع خدمت مورد نیاز خود را براساس خدمات مندرج در ماده دو و سه این آیین‌نامه با ذکر محل زندگی محکوم به صورت 6ماه یک‌بار با هماهنگی فرمانداران حوزه مربوطه به بالاترین مقام دستگاه قضایی اطلاع دهند تا در اختیار دادستان کل کشور گذاشته شود.

 

دادستان عمومی و انقلاب اسلامی رشت با بیان اینکه محکومان جایگزین حبس در امور آموزشی، بهداشتی، فنی و حرفه‌ای، خدماتی شامل نگهبانی، کارگری و کشاورزی به‌کارگیری می‌شوند، یادآور شد: وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش، ورزش و جوانان، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، علوم، تحقیقات و فناوری، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، نیرو و نفت و همچنین سازمان‌ها و موسسه‌های اداره کل تابع آنها می‌توانند محکومان جایگزین حبس را به‌کار گیرند.وی خواستار اعلام نیاز دستگاه‌های مذکور شد و گفت:

 

سیاست قوه‌قضايیه بر کاهش جمعیت کیفری زندانیان است ضمن اینکه رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه تلاش نشود با اندک بهانه‌ای افراد به‌ویژه محکومیت‌های جزای نقدی به زندان‌ها معرفی شوند را باید اجرایی کنیم. مصطفوی‌نیا با اشاره به جمعیت نیمه‌فعال محکومان جایگزین حبس در گیلان، اظهار کرد: ماه مبارک رمضان جاری تعدادی از زندانیان مذکور در بحث زیست‌محیطی در جاده جیرده رشت به‌کارگیری شدند و 5/3 تن زباله توسط محکومان جایگزین حبس جمع‌آوری شده است.


   قضات نسبت به اعمال مجازات‌های جایگزین تشویق شوند
دكتر عباس تدين، استاد دانشگاه نيزبا اشاره به تاکید رئیس قوه قضاییه بر کاهش حبس‌های غیرضروری از طریق اعمال مجازات‌های جایگزین حبس گفت: این موضوع چندین سال است که قبل از اصلاح قانون مجازات اسلامی، تحت عنوان مجازات‌های اجتماعی مطرح بود که در قانون مجازات اسلامی، بخشی را تحت عنوان مجازات‌های جایگزین حبس پیش‌بینی کردند که در این بخش راهکارهای اجرای این نوع مجازات‌ها و جرائمی که مشمول آن می‌شود ذکر شده است.


وي ادامه داد: در قانون جدید مجازات اسلامی موضوع مجازات‌های جایگزین پیش‌بینی شده اما بحث اصلی آموزش قضات است؛ یعنی نحوه اعمال این مجازات‌ها و تغییر نگرش قضات نسبت به این موضوع است تا قضات به سمت مجازات‌های جایگزین بروند.تدین با تاکید بر اینکه باید دوره‌های آموزشی برای قضات گذاشته شود تا قضات با مجازات‌های جایگزین و نحوه اجرای آن‌ها آشنا شوند، گفت: ما باید نگرش قضات را از بحث حبس دور کنیم.

 

این حقوقدان با بیان اینکه با توجه به تراکم زندان‌ها و هزینه‌هایی که بر بودجه عمومی تحمیل می‌کند، حبس زدایی در سراسر دنیا مطرح است، اظهار کرد: استفاده از نهادهای ارفاقی مناسب که بتواند از آثار تکرار جرم جلوگیری کند در همه جای دنیا مطرح است و آن‌ها به سمت مجازات‌های جایگزین حبس رفته‌اند. با این وجود محکوم‌علیه از جامعه دور نمی شود و در نهاد خانواده حضور دارد و ارتباطش با خانواده و جامعه قطع نمی شود.


تدین افزود: با اعمال مجازات‌های جایگزین حبس آثار منفی که مجازات‌های حبس به دنبال دارد، کاهش می یابد؛ زیرا گاهی عنوان می‌شود زندان مدرسه جرم است.

 اخبار اجتماعی - روزنامه قانون

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------