اولتیماتوم آبی وزارت نیرو به مدیران بی‌انگیزه



خبار,اخبار اجتماعی,اخبار بحران آبی

اولتیماتوم آبی وزارت نیرو به مدیران بی‌انگیزه

هشدار‌ها در مورد بحران آبی در کشورمان همچنان ادامه دارد. آخرین اظهارات در این‌باره اما از سوی وزیر نیرو و معاونانش در اولین همایش سراسری مدیران امور و روسای ادارات منابع آب شهرستان‌های کشور ابراز شد. حمید چیت‌چیان وزیر نیرو در این خصوص گفت: امروز کسی تردید ندارد که موضوع آب و بحرانی که کشور در این مسأله دارد در رأس تمام مسائل کشور قرار گرفته است. وی افزود: در سال‌های اخیر دچار خشکسالی‌های مستمر بوده‌ایم؛ به‌طوری که متوسط بارندگی از ٢٥٠میلیمتر به ٢٤٢میلیمتر کاهش یافته اما جمعیت ما و نیاز به مصرف آب به صورت مستمر در کشور افزایش یافته و میزان آب تجدیدپذیر از ١٣٠‌میلیارد به ١٢٠‌میلیارد تقلیل پیدا کرده است؛ در نتیجه سرانه آب تجدیدپذیر به کمتر از ١٥٠٠مترمکعب رسیده و طبق تمام استانداردها، کشور ما در شریط بحران آب قرار گرفته است.

 

وزیر نیرو گفت: ‌سال آینده،‌ سال سختی را پیش‌رو داریم؛ از ابتدای‌ سال آبی تا امروز، ٣٠‌درصد کاهش بارندگی نسبت به گذشته داشته‌ایم و موظفیم براساس بدترین شرایط برنامه‌های خود را به اجرا بگذاریم. همچنین ستار محمودی، قائم‌مقام وزیر نیرو نیز در اظهاراتی گفت: هم‌اکنون در دنیا، آب به نام طلای آبی نامیده می‌شود و نوبت این است که به‌عنوان یک سند مستند، آب به این نام مطرح شود. وی گفت: ما از میزان آب موجود، ۸۰ تا ۸۵‌درصد منابع خود را مصرف می‌کنیم، در حالی ‌که استاندارد مصرف جهانی ۴۰‌درصد است و این وضع ما را به سمت ورشکستگی منابع آب پیش می‌برد.

 

وی افزود: وضع آب نه‌تنها در ایران بلکه در تمام دنیا به شرایط خاصی رسیده است، همه ما در دنیا در مقابل یک باید در تغییر رویه نسبت به آب قرار گرفته‌ایم. رحیم میدانی، معاون وزیر نیرو هم در ادامه این همایش با تأکید بر لزوم جدیت و قاطعیت مدیران آب کشور برای اجرای این طرح، گفت: اگر مدیران امور آب کشور غفلت کنند و این فرصت را از دست بدهند مورد سرزنش نسل حاضر و آیندگان قرار خواهند گرفت؛ اگر مدیری احساس می‌کند انگیزه کافی را برای ورود به این عرصه ندارد هرچه زودتر تکلیف خود را روشن کند. میدانی با تأکید بر لزوم تغییر کشت در برخی دشت‌های ممنوعه و بحرانی گفت: وزارت جهاد کشاورزی اخیرا تحقیقاتی انجام داده که براساس آن نشان می‌دهد که در کدام بخش از کشور چه محصولی مجاز برای کشت است که باید برای اجرایی شدن نتایج این تحقیقات تسریع شود.

 

حاج‌رسولیها، مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان این‌که «رویکرد وزارت نیرو از بحث سازه‌ای به غیرسازه‌ای تغییر کرده»، اذعان داشت: برای اجرای احیا و تعادل‌بخشی به آب‌های زیرزمینی باید یک رابطه منطقی بین صف و ستاد ایجاد شود و باید برای تحقق اهداف و برنامه‌ها و استراتژی‌هایی که ایجاد می‌شود یک بستر مناسب طراحی کرد.

 

اخبار اجتماعی -شهروند

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------