شکارغیرقانونی دشوار تر شد



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

در جاده‌ها مراقب باشید؛ جریمه پلنگ ۱۶برابر شد

یکی پس از دیگری، خیلی آسان‌تر از آنچه که بتوان تصور کرد، تلف می‌شوند و این درحالی است که بقا و نسلشان به شماره افتاده. شمارشی که حتی برای برخی گونه‌های حیات‌وحش سه رقمی هم نیست، همچون یوزپلنگ‌ها که تعدادشان حتی به ١٠٠ قلاده هم نمی‌رسد.

 

آخرین آماری که از تعداد یوزپلنگ‌های آسیایی در کشور روایت شده، ٧٠ قلاده است و تعداد پلنگ‌هایی که وضع‌شان کمی بهتر از یوزهاست، حدود‌هزار قلاده. تعدادشان دیگر آنقدری نیست که عمدی یا سهوی، تلف شوند، با لاشه‌هایشان عکس یادگاری گرفته شود یا پس از تصادفی غیرعمد، کنار جاده رها شوند تا آن‌قدر درد بکشند که تلف شوند.


مدت‌هاست تلاش می‌شود برای حمایت و حفاظت از آنها، قوانینی قهری به کار گرفته شوند تا جلوی تلف شدن عمدی یا سهوی آنها، چه گونه‌های در معرض انقراض و چه گونه‌هایی که در معرض انقراض قرار ندارند، را بگیرد. قوانینی که هر چند تا کنون نتوانسته چندان موفق عمل کند اما بار دیگر تغییر کرد تا این بار بازدارنده شود.


سال ١٣٩١، جرایم نقدی قابل پرداخت بابت ضرر و زیان وارده به محیط‌زیست ناشی از شکار و صید غیرمجاز جانوران وحشی، تصویب شد، جرایمی که نه از تعداد عکس‌های یادگاری با لاشه گونه‌های شکار شده کم کرد و نه به کاهش تلف‌شدن گونه‌هایی منجر شد که در جاده‌های کشور، با خودروهای عبوری تصادف می‌کردند. پس از آن بار دیگر موضوع تغییر جرایم صید و شکار در دستور کار قرار گرفت و افزایش یافت تا این بار، بازدارنده باشد و جلوی تلف شدن جانوران را بگیرد.

 

جریمه‌های بسیاری از حیوانات درحال انقراض، پس از تغییر افزایش بسیاری داشته و برخی هم تغییرهای ناچیزی را تجربه کرده‌اند. به‌طوری که پلنگ، یوزپلنگ، گوزن زرد و گکوی پلنگی و مرال و شوکا بیشترین تغییر را داشته‌اند و بیشترین رقم جریمه‌ها به یوزپلنگ با جریمه ١٠٠‌میلیون تومانی تعلق دارد که بعد از ۲سال ۴برابر شده است.

 

یوزپلنگ آسیایی در رده‌بندی اتحادیه جهانی حفاظت در رده شدیدا در خطر انقراض جای دارد. گوزن زرد هم جزو جانورانی است که جریمه نقدی آن ۱۲برابر شده است. گوزن زرد ایرانی از نظر (IUCN) گونه در معرض تهدید اعلام شد که شکار بی‌رویه و از بین رفتن زیستگاه‌ها حدود ٥٠‌سال گذشته منجر به کاهش شدید این جمعیت شده بود؛ به‌طوری که در‌سال ١٣٣٥ تصور می‌شد کاملا منقرض شده است.ا

 

ما به‌طور ناگهانی بعد از‌سال ١٣٣٥ تعداد محدودی از گوزن زرد در اطراف منطقه دز و کرخه مشاهده شد و از همان‌سال احیای جمعیت این گونه در دستور کار قرار گرفت. در‌سال ١٣٩١، جریمه صید و شکار گوزن زرد پنج‌میلیون تومان تعیین شده بود و حالا با افزایش ١٢‌برابری، جریمه کشتن این گونه به ٦٠‌میلیون تومان رسیده است.


از طرف دیگر امسال را می‌توان‌سال سیاه پلنگ ایرانی نام‌گذاری کرد. از آغاز‌سال ۹۴ تا به حال حدود ۱۲ لاشه پلنگ کشف شده است که به طرق مختلف به‌خصوص دخالت انسان کشته شده است. این کشتارها مسئولان را وادار کرد تا فکری به حال پلنگ ایرانی کرده و کار به جایی رسید که جریمه نقدی آن ۱۶برابر شد تا کسی نه برای تفریح و نه حتی سهوی سمت این گونه ارزشمند نرود و باعث تلف شدن آن نشود.


پلنگ یکی از ۳۷گونه گربه‌سانان است. در گذشته در ایران ۱۰گونه گربه‌سان زندگی می‌کردند که با انقراض شیر ایرانی و ببر خزر امروز پلنگ بزرگ چثه‌ترین گربه سان کشور محسوب می‌شود. پراکندگی این گونه در ایران بسیار قابل توجه است تمامی استان‌های ایران میزبان این گربه بزرگ هستند که پلنگ ایرانی در معرض خطر انقراض طبقه‌بندی شده است.

 

شکار غیرمجاز پلنگ و طعمه‌هایش عمده‌ترین عامل تهدید بقای پلنگ در ایران است. از میان ۱۱۴۰‌گونه جانوری در ایران ١٩ گونه از پستانداران، ٢٥‌گونه از پرندگان، ١٦‌گونه از خزندگان، ٤‌گونه از دوزیستان و ١٠‌گونه از ماهیان آب‌های داخلی کشور در‌سال ٢٠١٤ میلادی به‌عنوان گونه‌های مهره‌دار در معرض تهدید در لیست سرخIUCN قرار دارند.


گورخر، خرس سیاه و خرس قهوه ای، سه گونه‌ای هستند که جریمه وارد کردن خسارت به آنها، افزایش حدود هشت برابری را تجربه کرده و از ٦‌میلیون تومان به ٥٠‌میلیون تومان رسیده است.


در تغییرات جدول جرایم صید و شکار، گکوی پلنگی، مارمولک دوند(پلسک) آگامای سروزغی ایران، بیشترین افزایش را تجربه کرده‌اند. جریمه شکار این گونه‌ها، ٢٠ برابر شده و از ٢٠٠‌هزار تومان به چهار‌میلیون تومان رسیده است.

 
نکته جالب در باره این جرایم، کاهش یک‌درصدی جریمه کشتن کفتار و گرگ است. جریمه خسارت وارد کردن به این دو گونه از پنج‌میلیون تومان در‌سال ١٣٩١ به چهار‌میلیون تومان کاهش یافته که این دو گونه تنها گونه‌هایی هستند که جریمه شکار آنها نه‌تنها افزایش نیافته بلکه کاهش هم پیدا کرده است.


جریمه انواع عقاب، هما، میش مرغ و زنگوله بال از یک‌میلیون و ٥٠٠‌هزار تومان به ٢٠‌میلیون تومان رسیده و افزایش ١٣ برابری را تجربه کرده است.


همچنین، جریمه خسارت وارد کردن به گونه مورد علاقه اعراب که پول خوبی هم برای خرید این گونه پرداخت می‌کنند و باعث رونق قاچاق هوبره از کشور شده‌اند، هم با افزایش ١٠ برابری روبه‌رو شده است.

 

جریمه خسارت وارد کردن به هوبره، از دو‌میلیون تومان به ٢٠‌میلیون تومان افزایش یافته است و شاید جریمه ٢٠‌میلیون تومانی بتواند وسوسه قاچاق این‌گونه برای رقمی حدود هفت‌میلیون تومان را بی‌اثر کند.

 

اخبار اجتماعی - خبرآنلاین

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------