التماس به آسمان با باروری ابرها



اخبار,اخباراجتماعی,اخبار التماس به آسمان با باروری ابرها

تهران از خشکسالی و کم‌بارشی در رنج است. براساس گزارشی که روز گذشته منتشر شد میزان بارش‌های امسال پایتخت حداقل ٢٤درصد به نسبت متوسط سالانه کاهش نشان می‌دهد. با این حال هفته گذشته برای یکی از معدود دفعات در زمستان جاری تهران شاهد بارش باران بود. اما حالا برخی مسوولان ادعا می‌کنند همان بارش هم کار دست طبیعت نبود و مسوولان با باروری ابرها آن باران را تولید کردند.

 

در همین رابطه مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران یکی از مسوولانی بود که آن بارش باران در تهران را حاصل بارورکردن ابرها اعلام کرد. با این حال یکی از کارشناسان سازمان هواشناسی این اظهارات را رد کرده است. پیش‌بینی بارش هفته گذشته در تهران؛ در گزارش‌های پیش‌بینی وضع هوای کشور که از سوی کارشناسان این سازمان در تلویزیون و در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها منتشر شد، هم اعلام شده بود. بر این اساس اعلام شده بود این بارش به‌دلیل ورود یک سامانه بارشی از سمت مرزهای غربی کشور بود که به مرور در نقاط مختلف کشور، ابتدا در استان‌های غربی و جنوب غربی کشور و در ادامه در مرکز و استان‌هایی مانند تهران و سپس در استان‌های شمال شرقی اثرات خود را نشان داد.

 

باروری ابرها یکی از متداول‌ترین و بهترین روش‌های شناخته‌شده تعدیل آب و هواست. این کار با افزودن موادی به‌داخل یک ابر با استفاده از ژنراتورهای زمینی، موشک یا هواپیما با هدف تقویت تشکیل و رشد «بلورهای یخ» در ابرهای سرد و رشد قطره‌های کوچک درون ابرهای گرم و در نتیجه افزایش بارش برف یا باران انجام می‌شود. به‌عبارت دیگر باروری ابرها روشی برای تاثیرگذاری روی ابرهای طبیعی است که در آن با استفاده از مواد شیمیایی آب بیشتری از ابر به شکل باران یا برف گرفته می‌شود. تاثیر بارورسازی ابرها برای اولین‌بار در ۱۲جولای۱۹۴۶ در آزمایشگاه تحقیقاتی شرکت جنرال الکتریک آمریکا ثابت شد. از آن تاریخ تاکنون این روش به کرات در چهارسوی کره زمین توسط کشورهای مختلف اجرا و عملی شد. با این حال همیشه در رابطه با موفقیت‌آمیز بودن یا نبودن این اقدام بحث و گفت‌وگوهای بسیاری مطرح بوده است.

 

پیش از این یکی از راه‌وروش‌هایی که برای رساندن آب به دریاچه در حال خشک‌شدن ارومیه از سوی مسوولان پیگیری شد، باروری ابرها بود. با این حال این اقدام هیچ اثر قابل‌توجهی در این زمینه نداشت. در همین حال بروز کم‌بارشی و خشکسالی بی‌سابقه پاییز و زمستان امسال، مسوولان وزارت نیرو را بر آن داشت تا بار دیگر دست به دامن اجرای این روش بشوند. در همین رابطه روز گذشته خسرو ارتقایی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: «در هفته گذشته دو سورتی پرواز برای بارورسازی ابرهای تهران به‌مدت پنج ساعت انجام گرفته است که نتایج این عملیات در آینده‌ای نزدیک اعلام خواهد شد.

 

این کار برای افزایش بارندگی در سطح استان تهران انجام شده است.»ارتقایی با بیان اینکه بارورسازی ابرها در شرایط خاص انجام می‌شود، تاکید کرد: «این عملیات باید در شرایطی انجام شود که ابرهای مستعد بارش در منطقه وجود داشته باشد و شرایط فیزیکی و آب و هوایی اجازه بارورسازی ابرها را بدهد تا پس از سنجش کامل شرایط آب و هوایی، عملیات انجام شود.» وی وضعیت و شرایط ابرهای موجود در آسمان تهران در هفته گذشته را مساعد برای انجام این عملیات ذکر کرد و افزود: «در یک ماه اخیر بارها شاهد ورود سامانه ابر به آسمان تهران بودیم اما شرایط برای باروری مهیا نبود، تا اینکه سامانه جدیدی وارد آسمان تهران شد و شرایط برای انجام عملیات مساعد و مطلوب تشخیص داده شد.

 

به این ترتیب دو سورتی پرواز در شرق و غرب تهران توسط مرکز باروری ابرها به‌مدت پنج ساعت انجام شد که نتایج آن پس از بررسی و مقایسه اطلاعات با سایر ایستگاه‌های موجود در استان تهران و استان‌های همجوار در آینده‌ای نزدیک اعلام خواهد شد. ارتقایی تاکید کرد: «اجرای عملیات باروری ابرها تنها می‌تواند ١٠ تا ١٥درصد موجب افزایش بارندگی آن هم در شرایط مستعد ابری شود.»به‌گفته وی، ضخامت ابرها برای باروری باید پنج‌کیلومتر باشد اما ضخامت با وجود اینکه این ابرها چندان زیاد نبود خوشبختانه نتیجه داد و دیدیم که ریزش خوبی صورت گرفت.

 

اخبار اجتماعی- شرق

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------