فیسبوک این شکلک را حذف کرد!



پس از آن که معترضان علیه شکلک «آدم چاق» کمپین تشکیل داده و امضا جمع آوری کردند، فیسبوک تصمیم گرفت آن را برای همیشه از لیست شکلک هایش حذف کند.

 فيسبوك داراي مجموعه اي از صورتك ها، شکلک ها و اموجی ها (smilies or emojis) مي باشد که از آن ها مي توان براي نشان دادن حالت(mood)  افراد و يا تنها براي تنوع بخشيدن به يك مكالمه كسالت بار استفاده نمود. اموجی ها در واقع تصاویر مفهومی و صورتک هایی هستند که در پیامهای مجازی و تارنماهای ژاپنی استفاده می شده و بعدها در سراسر جهان گسترش یافته اند. در واقع اموجی ها تا قبل از سال ۲۰۱۰ به صورت رسمی در یونیکد به حساب نمی آمدند. آنها نمادهایی رنگی و جذاب بودند که از سال ۱۹۹۸ بخشی از فرهنگ ارتباطی تلفنی ژاپنی ها را تشکیل می دادند که در آن زمان ژاپنی ها از نرم افزاری محلی بر روی تلفن هایشان استفاده می کردند تا بتوانند از اموجی ها استفاده کنند. در مدت کوتاهی، میلیون ها تلفن در ژاپن توسط اپراتورها به صورت پیشفرض به نرم افزارهایی که کتابخانه ای عظیم از اموجی ها را در خود داشتند، مجهز شده و به بازار عرضه شدند.

 

اخبار,اخبار اجتماعی,اخبارحذف شکلکهای فیسبوک

 

چند ماه پیش بود که کنسرسیوم یونیکد (مجموعه ای غیرانتفاعی که اعضایی همچون اپل، گوگل، آی بی ام، مایکروسافت و بسیاری از شرکت ها و سازمان های شناخته شده از اعضای آن هستند)، نسخه جدیدی از استاندارد یونیکد را تصویب کردند که ۲۵۰ اموجی جدید برای استفاده کاربران از جمله موارد تاییدی آن بود. اموجی هایی مانند گلف باز، موتورسیکلت، چتر در کنار ساحل و غیره برخی از موارد تاییدی بودند.

شاید فکر کنید که پشت طراحی‌ های ظاهرا ساده شکلک ها، تفکرات ساده‌ای وجود دارد؛ اما این طور نبوده و برخلاف انتظار، تولید یک مجموعه از خندانک‌ها که بتوانند بیشتر احساسات را به صورت عینی بنمایانند، کار ساده‌ای نیست. یکی از مهندس‌های فیس‌بوک به نام «آرتورو بژار» در اوایل سال ۲۰۱۲ با یک استاد روانشناسی دانشگاه برکلی به نام «داچر کلتنر» آشنا شد که تخصص او در طراحی همین شکلک ها بود. به جمع این دو نفر، یک تصویرگر پیکسار به نام «مت جونز» نیز اضافه شد و این گروه متخصص، پس از ماه ها کار مداوم شکلک هایی جدید را برای این شبکه اجتماعی طراحی کردند. حدودا دو و نیم سال پیش بود که فیس بوک به بخش گفتگوی اینترنتی (چت) خود، قابلیت استفاده از صورتک ها را اضافه کرد. از آن پس کاربران فیسبوک توانستند از منوی کوچکی که در گوشه پایین سمت راست کادر چت قرار دارد، از شکلک های گفتگو نیز استفاده کنند. گذشته از شکلک‌های مرسوم، نشانه لایک معروف این شبکه اجتماعی نیز به این بخش اضافه شده است.

اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

اما شاید کسی فکر نمی کرد این شکلک های دوست داشتنی، روزی جنجال درست کنند. چند هفته پیش بود که گروهی از فعالان اجتماعی کمپینی تشکیل دادند تا فیس‌بوک را تحت‌فشار قرار داده و مجبور کنند تا اموجی fat را از بخش استتوس ها حذف کند. احتمالا این صورتک چاق را با غبغب و لپ‌های برآمده اش در لیست صورتک‌های فیس‌بوک دیده اید. این کمپین در نظر داشت در اعتراض به این شکلک ۱۵۰۰۰ رأی جمع‌آوری کند و حالا در زمان نگارش این مطلب، بیش از ۱۶۷۰۰ امضا در اعتراض به این صورتک در وب سایت  Change.orgجمع آوری شده است. معترضان مدعی اند که این قبیل تصاویر باعث ایجاد جوی منفی نسبت به شرایط فیزیکی افراد می‌شود و آن‌ها را از آنچه هستند خجالت‌ زده می‌کند. Endangered Bodies، گروهی که در پس این ماجرا قرار داشته و هدایت کننده آن است، معتقدند که این شکلک باعث ترویج افکار منفی نسبت به بدن آدم ها می‌شود؛ به همین دلیل آن ها خواستار حذف این شکلک از بخش استتوس فیس‌بوک شده اند. اعضای این گروه معتقدند وقتی کاربران فیسبوک استتوسی گذاشته و اموجی «حس چاقی دارم» را استفاده می‌کنند، در حقیقت به نحوی مسئله چاقی را به سخره گرفته اند. این قضیه می‌تواند افراد زیادی را برنجاند، مخصوصا آن هایی را که به اختلالات تغذیه ای دچار بوده و با تمام سختی ای که تحمل می‌کنند، قادر به کاستن از وزن خود نیستند. به‌علاوه، این افراد عقیده دارند که چاقی یک احساس نیست که در بخش feeling قرار داده‌ شده است؛ چاقی حالتی از بدن است و قطعاً نباید به بدن افراد بی احترامی شود. در این مدت حتی در تویتر نیز هشتگ #fatisnotfeeling  (چاقی یک احساس نیست) توسط افرادی که از این موضوع رنجیده اند، استفاده شده است. فیس‌بوک در پاسخ به این مسئله گفته که فیدبک کاربران اش را دریافت کرده و این شکلک را حذف کرده است.

 

اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

 

اخباراجتماعی - مهر

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------