تلاش مجلس برای بازگشت مجدد قلیان به اماکن عمومی/ سفره‌خانه‌ها مکان عمومی خاص هستند!



اخبار,اخباراجتماعی,قلیان


‌چند ماهی از اجرای قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات در استان البرز و به ویژه کلانشهر کرج می‌گذرد، طبق تبصره 1 ماده 13 این قانون، مصرف دخانیات در اماکن عمومی یا وسایل نقلیه عمومی موجب حکم به جزای نقدی خواهد شد.

به گزارش ‌ایسنا، اماکن عمومی طبق آیین‌نامه ممنوعیت استعمال و عرضه سیگار و سایر مواد دخانی در اماکن عمومی، به محل‌هایی اطلاق می‌شود که محل استفاده و مراجعه عمومی مردم است، از قبیل اماکن متبرکه و مقدسه، مساجد،‌ مصلی‌ها، کارخانجات، بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، مطب‌ها، سالن‌های نمایش، سینماها، سالن مهمانخانه‌ها(هتل‌ها) و مهمانسراها و میهمان‌پذیرها، خوراک‌سراها(‌رستوران‌ها)، گنجینه‌ها(موزه‌ها)، پایانه‌ها(‌ترمینال‌ها)، فروشگاه‌های بزرگ، اماکن فرهنگی و فرهنگسراها، کتابخانه‌های عمومی، ورزشگاه‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی، وسایل نقلیه عمومی، مؤسسات و سازمان‌های دولتی و عمومی، نهادهای انقلاب اسلامی، بانک‌ها، شرکت‌های دولتی و شهرداری‌ها

در هر حال اجرای این قانون و جلوگیری از عرضه قلیان در مکان‌هایی چون سفره‌خانه‌ها، چای‌خانه‌ها و ... باعث برگزاری چندین تجمع اعتراضی در نقاط مختلف کرج شد.


نماینده مردم کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا که رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراها نیز هست با حضور در برنامه اقتصاد پویا شبکه البرز در این خصوص گفت: ما در قانون دخانیات تعریفی داریم از اماکنی که دخانیات و عرضه دخانیات در آن اماکن ممنوع است، طبق این تعریف این اقدام در اماکن عمومی کلا ممنوع است.


کولیوند افزود: طبق این تعریف قهوه خانه‌ها و سفره خانه‌های سنتی و حتی اتاق‌های سیگار در ترمینال‌ها و فرودگاه‌ها نیز جز اماکن عمومی محسوب می‌شوند.


وی ادامه داد:  ما این موضوع را بررسی کردیم، ‌با دادستان هم صحبت کردیم و ‌جلساتی نیز گذاشتیم، رئیس اتحادیه سفره خانه‌های کشور را هم به مجلس دعوت کردیم و  به این نتیجه رسیدیم که باید از مجلس استفساریه بگیریم که آیا قهوه خانه‌ها و سفره خانه‌های سنتی و اتاق های سیگار مشمول قانون اماکن عمومی است یا اماکن عمومی خاص هستند.


کولیوند  خاطرنشان کرد: متن این استفساریه را بنده نوشته‌ام،  پاسخ مجلس را هم تنظیم کردیم، در واقع بهترین گزینه هم استفساریه است، چون اگر به سمت اصلاح قانون می رفیتم حدود 6 ماه طول می‌کشید.


وی تصریح کرد: این استفساریه ثبت شده و پاسخ مجلس هم خیر است به این معنا که قهوه خانه‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی و اتاق‌های سیگار در پایانه‌ها و فرودگاه‌ها جز اماکن عمومی خاص محسوب می‌شوند.


این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان اعلام کرد: با این استفساریه دست دستگاه قضایی هم برای کمک به کسانی که مجوز دارند باز می‌شود، زیرا ما در البرز بیش از دوهزار مجموعه غیرمجاز داریم که باید بسته شوند و مراحل دریافت مجوز را طی کنند.

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------