هیجان سفر با هزینه کم چطور ممکن است؟!



اخبار,اخبارگوناگون,سفر

برخی خانم ها هم از انجام نوع گردشگری هیچهایک یا بک پکری مستنثی نیستند! یک خانم جهانگرد ایرانی تاکنون به ۲۰ کشور جهان سفر کرده، هرچند به جهت وضع امنیت در برخی کشورها باید قید این مدل سفر کردن را کاملا زد.

 به گزارش  جی پلاس،  نیلوفر مشایخی قصه سفرهایش را اینگونه آغاز می‌کند: سفر همیشه در زندگی خانوادگی‌اش جاری بوده و مسافرت‌های لاکچری زیادی را تجربه کرده اما کم کم این مدل سفرها جذابیتش را برایش از دست می دهد و معیارهایش برای سفر کردن تغییر می‌کند.

او  مدل بک پکری را برای سفرهایش برگزیده و از هر وسیله بین‌ راهی که مسیرش با مسیر او یکی است، برای جابه‌جایی استفاده  می‌کند و در مکان‌هایی نظیر هاستل یا خانه افراد بومی منطقه اقامت می‌کند.

** سفر به شیوه بک پکر از چه مزایایی برخوردار است؟
نخستین مزیت سفرهای بک پکری در مقایسه با سفرهای لاکچری، کاهش هزینه، داشتن  سفرهای ارزان‌ قیمت متعدد و البته هیجان بیشتر است؛ نکته‌ای که اغلب در سفرهای عادی نمی‌توان آن را تجربه کرد.

وقتی به این شیوه سفر می‌کنید تجربیات بکر زیادی را پشت سر می‌گذارید و با آدم‌ها و افراد زیادی آشنا می‌شوید تا جایی که گاهی اوقات برای به دست آوردن تجارب جدید از اقامت کردن در هاستل هم‌ چشم می‌پوشانید و به خانه افراد محلی پا می‌گذارید که کوچک‌ترین آشنایی با زبان بومی و فرهنگ آنها ندارید.

یقین داشته باشید وقتی به کشورهای متفاوتی مثلا در منطقه آمریکای جنوبی نظیر پرو یا اکوادور سفر می‌کنید، برعکس کشورهای آسیایی که وجود بناهای تاریخی شما را به ادامه سفر می‌خواند، این زبان و رسوم مردم محلی است که شما را برای ادامه سفر تشویق  می‌کند.

** خاطره جذاب و خاصی از سفرهایتان به این مناطق دارید؟
گاهی در سفرهایم  سری به گورستان‌های محلی هم می‌زنم و خاطر هم هست در سفری به کشور اکوادور، در یکی از نقاط روستایی این کشور سری به قبرستان شهر اوتاوالو زدم و با زنی مواجه شدم که علف‌های هرز یکی از گورها را می‌کند! تحت تأثیر این صحنه  به او نزدیک شدم و به این دلیل که خودم نیز پدرم را از دست‌ داده بودم، شروع کردم به کندن علف‌ها و با زبان فارسی دردِ دل کردن با زن روستایی که زبانش اسپانیایی بود. زنی که اصلاً او را نمی‌شناختم اما در یک‌ لحظه توانستم نوع دیگری از ارتباط را درک کنم که فراتر از داشتن یک‌ زبان مشترک یا حتی قومیت مشترک بود. تجربه عجیبی که تا به‌ حال نظیر آن را درک نکرده بودم.

بانجی جامپینگ از ارتفاع  ۱۱۱ متری بر فراز رودخانه زامبزی در کشور زیمباوه و تجربه غواصی در عمق ۲۰ متری بدون هیچ تجربه مشابهی در کشور اکوادور، از آن‌دسته اتفاقاتی است که این گردشگر ایرانی آن را در مناطق خاص تجربه کرده است.

مشایخی در این باره می‌گوید: در سفر به آمریکای جنوبی از بسیاری از کشورها بازدید کردم اما سفر به پرو برایم معنای دیگری داشت. در این سفر سری به شهر ماچو پیچو یا شهر گمشده در تاریخ که قلعه ای قدیمی و باقی مانده از دوره‌ی تمدن اینکاها، زدم و در کمال شگفتی، بنایی را در ارتفاع بالای ۲ هزار متر از سطح دریا در دامنه‌ی کوه مشاهده کردم. این مکان در واقع آخرین جایی است که اینکاها در کشور پرو ساخته اند و نکته جالب این بود که حمله مهاجمان اسپانیایی به اینکاها در پرو سبب شده تا آنان هرگز فرصت  استفاده از این قلعه را بدست نیاوردند و به جنگل های آمازون پناه ببرند.

** برای انجام سفرهای کوله گردی تا چه حد نیاز است که به زبان ملل مختلف آشنا باشیم؟
بی شک تسلط به زبان یک منطقه می تواند تا حد زیادی در سفرها ما را یاری کند اما نداستن زبان نباید به عاملی تبدیل شود که به سفر نرویم. دانستن اصطلاحات عمومی زبان هر منطقه تا حد زیادی برای اینکه سفر موفقی داشته باشیم به کار می‌آید و نباید انتظار داشت که زبان همه کشورها را  فرا بگیریم.

 

اخبار,اخبارگوناگون,سفر


** می‌توان همواره و به صورت دائم به شیوه هیچهایک سفر کرد؟!
باید در نظر داشته باشید وقتی از محدوده امنی که در آن زندگی  می‌ کنید خارج می شوید، خطر همواره وجود دارد؛ بنابراین در بسیاری از مواقع نمی‌توانید هر طور که می‌خواهید سفر کنید و باید با توجه به اطلاعاتی که پیش از سفر، از هر منطقه جمع آوری می کنید، وضعیت سفر خود را تغییر دهید.

نکته بعدی، اهمیت بهداشت و رعایت آن در سفر است. در بسیاری از کشورها به ویژه در قاره آفریقا توجه به این مهم، بسیار حیاتی است و برای این منظور حتما باید یکسری از واکسیناسیون ها  و دستورات بهداشتی را پیش از سفر انجام دهید زیرا به طور مثال اگر در حین سفر به بیماری مالاریا مبتلا شوید به طور حتم باید سفرتان نصفه و نیمه رها کنید و به کشور بازگردید.

به خاطر داشته باشید در خیلی از کشورها به دلیل ناامنی  نمی‌توان هیچهایک سفر کرد و در این مدل سفرها برای تأمین امنیت، بهتر است از وسایل نقلیه عمومی مثل اتوبوس‌های شب‌رو استفاده کنید تا هم در هزینه صرفه‌جویی کرده باشید و هم تایم ۵ تا ۶ ساعت شب را استراحت کرده و بتوانید برای سفر بعدی‌ برنامه‌ریزی کنید.

خودم در سفر به آمریکای جنوبی از هیچهایک سفر کردن خودداری کردم؛ زیرا این کشورها از امنیت لازم برای سفر کردن آن‌ هم برای یک گردشگر تنها برخوردار نیستند و در برخی کشورها مثل برزیل، به دلیل وسعت آن و فاصله چهار ساعت و نیمه پروازهای شمال به جنوب این کشور، برخی جاها حتی مجبور شدم سفر هوایی داشته باشم.

** هزینه‌های سفر را چگونه تأمین می‌کنید؟
به‌ هر حال سفر کردن به شیوه ارزان مثل هیچهایک یا بک پکری هم قاعدتا نیازمند تامین یکسری از هزینه هاست. بنابراین اغلب سعی  می‌کنم  بیشتر پولم را پس‌انداز کنم. من با صرفه‌جویی، از خریدهای غیرضروری چشم می پوشانم. البته تاکنون در سفر، کار نکرده‌ام اما فکر می‌کنم از این به بعد باید بخشی از اوقاتم در سفر را به کار کردن اختصاص دهم. برای این منظور، البته سایت‌هایی وجود دارد که در طول سفر کارهای مختلفی را به جهانگردان پیشنهاد می‌دهند؛ مثل کار در کافه‌ها ها یا هاستل‌ها و کارهایی از این دست.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------