دشمنی قابل پیش‌بینی با رجیستری



اخبار,اخبار اجتماعی,طرح رجیستری گوشی تلفن همراه

 وزیر ارتباطات با اعلام اینکه در همان آغاز فاز پایش گوشی‌ها و پیش از اینکه هیچ برندی اعلام شود، یک‌شبه هزینه گوشی‌ها ۲۰۰ هزار تومان بالا رفت، علت این موضوع را سودجویی مشخصا تعدادی از فروشندگان بیان کرد. محمد جواد آذری جهرمی درباره شبهه درآمد وزارت ارتباطات با اجرای طرح رجیستری به گزارش ایسنا اظهار کرده است: منابع حاصل از مبارزه با قاچاق از طریق گمرک به خزانه وارد می‌شود و به وزارت ارتباطات نمی‌رسد اما تاثیر مهم این طرح پایش سلامت مردم و خدمات پس از فروش است.

 

رجیستری، طرحی است که برای اولین‌بار در اواسط سال ۸۵ در کشورمان اجرایی شد. اما به‌دلیل اشکالات فراوانی که داشت، در اوایل سال ۸۶ متوقف شد. این طرح سال‌هاست که در مرحله آزمایشی قرار دارد و بارها اجرایی شده و به‌دلیل مشکلات فنی متوقف شده است. تقریبا از سال ۹۴ بود که اجرایی شدن طرح رجیستری جدی‌تر شد و کارگروه‌هایی برای بررسی تخصصی این طرح تشکیل شدند. طرح ملی ثبت گوشی‌های تلفن همراه موسوم به رجیستری به‌منظور مقابله با قاچاق این کالا از برنامه‌های مصوب ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز است که پس از ۱۱ سال از ۲۸ مهرماه اجرا شد.

 

اجرای طرح ملی ثبت گوشی‌های تلفن همراه واکنش‌های متعددی را در بازار و بین مردم داشته است و در این بین با وجود دغدغه خریداران و فروشندگان متفرقه گوشی‌های تلفن همراه، نمایندگان رسمی برندهای معروف از این طرح استقبال می‌کنند و معتقدند که اجرای این طرح به نفع همه است و مشکلی وجود ندارد. اما چیزی که در روزهای نخست اجرای این طرح در بازار گوشی‌های همراه اتفاق افتاد، بالارفتن قیمت گوشی‌ها به‌طور متوسط ۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان بود. اما برخی دیگر معتقدند اجرای طرح رجیستری و عدم خدمت‌رسانی به گوشی‌های قاچاق، تنها راه مبارزه با قاچاق گوشی‌های تلفن همراه است.

 

درواقع با توسل به اینکه هدف این طرح مبارزه هدفمند با قاچاق تلفن همراه به کشور و حمایت از واردکنندگان قانونی آن از طریق جلوگیری از ورود کالای قاچاق، تقلبی، بدون خدمات پس از فروش و بدون گارانتی است. اما سوال اصلی، این است که با اجرای این طرح چقدر کانال‌های قاچاق موبایل مسدود می‌شود، با توجه به اینکه قبل از طرح رجیستری تامین اجتماعی اقدام به واردات گوشی اپل می‌کرد، رجیستری چقدر می‌تواند بازار واردات را سامان دهد؟ اما پاسخ کارشناسان مختلف به این پرسش را در زیر می‌خوانیم.

رجیستری، جذابیت قاچاق را کم می‌کند
یک منبع آگاه در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز طرح رجیستری را بهترین راه‌حل برای جلوگیری از کالای قاچاق به‌ویژه در بازار تلفن همراه می‌داند. این منبع آگاه در گفت‌وگو با «وقایع‌اتفاقیه» گفت: «اقدامات اولیه برای اجرایی شدن طرح رجیستری، چهار سال پیش به‌منظور جلوگیری از قاچاق گوشی همراه مطرح شد ولی در همان زمان به‌دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب، از اجرایی شدن آن جلوگیری شد؛ البته شاید درحال‌حاضر نیز این زیر ساخت‌ها با مشکلاتی مواجه باشند ولی در کل باید این اقدام انجام می‌شد.» این منبع آگاه در ادامه گفت: « درواقع طرح رجیستری برای جلوگیری از تخلف واردات است. ولی اینکه چرا در این برهه خاص حساس شده، نمی‌دانم. بالاخره باید این اتفاق می‌افتاد.» او در اضافه افزود: « اگر این طرح به خوبی اجرا شود جلوی افرادی که فعالیت‌های سوداگرانه در بازار کالا به‌ویژه گوشی تلفن همراه دارند را می‌گیرد.» این منبع آگاه در ادامه گفت: « هر گوشی که وارد شود، درآمدی از طریق مالیات و گمرک برای دولت دارد.

 

هر گوشی قاچاق، درواقع این درآمد را از دولت می‌گیرد. اگر تعداد گوشی‌های همراه قاچاق بیشتر شود، درآمدهای مالیاتی بسیاری کم می‌شود. درواقع دولت برای جبران مجبور است مالیات‌های دیگری را اضافه کند. درواقع سود یک‌ نفر به زیان یک ملت تمام می‌شود. سیستم کنترل مرزی کشور مشکلاتی دارد که برای رفع‌شان نیاز به زمان داریم. برای همین رجیستری می‌تواند راه‌حل خوبی برای مدیریت واردات گوشی تلفن همراه باشد و جذابیت را از بازار قاچاق گوشی بگیرد. طرح بسیار خوبی است که به نتایج خوبی در بازار موبایل می‌انجامد».

طرح رجیستری برای شفاف‌سازی بازار بود
ابراهیم درستی، رییس اتحادیه صنف واردکنندگان تلفن همراه نیز معتقد است رجیستری، طرح خوبی برای کاهش گوشی قاچاق در کشور بود و در این مدتی که اجرا شده تاثیراتی را در بازار برندهای مشمول گذاشته است. درستی در گفت‌وگو با «وقایع‌اتفاقیه» گفت: «کالای قاچاق در کشور به‌حدی بود که باید برایش چاره‌ای اندیشیده می‌شد. با توجه به زیرساخت‌ها و امکانات کشور، بهترین راه رجیستری بود.» رییس اتحادیه صنف واردکنندگان تلفن همراه در ادامه نسبت به سود سوداگران از قاچاق تلفن همراه گفت: « سالی دو هزار میلیارد تومان سود برای قاچاقچیان موبایل داشت. حاشیه سود به حدی بود که قاچاق گوشی به صورت‌های مختلف انجام می‌شد». درستی در ادامه نسبت به ایراداتی که ممکن است گریبان ادامه اجرای این طرح را بگیرد، گفت: «کاملا طبیعی است که هر طرحی در اجرا با مشکلاتی روبه‌رو شود مخصوصا طرح رجیستری که بازار موبایل تا قبل از آن بین ۹۰ تا ۹۵ درصد کالایش، قاچاق بود. اما قطعا برای ادامه، با وزارت صنعت و همین‌طور ستاد مبارزه با قاچاق هماهنگی‌های لازم به عمل آمده است.» درستی درباره استرداد مبلغ خرید موبایل‌هایی که با اجرای این طرح از دسترس خارج شدند، افزود: «برنامه‌ریزی‌های لازم برای بازگرداندن پول گوشی‌های قاچاق به افراد شده و فروشندگان باید در‌این‌زمینه اقدامات لازم رابه عمل آورند».

رجیستری خیلی خوب مدیریت نشد
علی فاضلی، رییس اتاق اصناف ایران معتقد است رجیستری گوشی‌های همراه را باید از خیلی سال قبل شروع می‌کردیم تا جلو قاچاق تلفن همراه گرفته می‌شد. فاضلی به «وقایع‌اتفاقیه» گفت: «رجیستری راه‌حل خوبی برای جلوگیری از قاچاق موبایل به کشور بود. اما من فکر می‌کنم در بحث‌های مدیریتی‌اش خیلی خوب نتوانستیم عمل کنیم که باید این موضوع را در ادامه مدنظر قرار دهیم».

 

فاضلی درباره ادامه این طرح گفت: «باید قبول کرد این طرح به این بزرگی که تقریبا تمام برندهای گوشی را شامل می‌شود، قطعا مخالفانی نیز دارد. در قدم اول، می‌خواستند جلوی ادامه این طرح را بگیرند که موفق نشدند، در اقدام بعدی قیمت گوشی‌ها را افزایش دادند.» او در ادامه افزود:
« این طرح در خدمت اقتصاد ملی است و به نوعی بازدارنده قاچاق و تنظیم‌کننده بازار موبایل است.» رییس اتاق اصناف ایران درباره برخی ایرادات مدیریتی در طرح رجیستری گفت: «در بحث‌هایی می‌بایست استفاده بیشتری از کارشناسان و تحلیلگران بازار شود. از طرف دیگر در تدوین آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها نیز باید بخش خصوصی را دخیل کرد.» فاضلی درباره افزایش قیمت برخی برندها گفت: «در برخی برندها شاهد افزایش قیمت ۲۳ درصدی بودیم که در ادامه روند اجرایی شدن این طرح، این افزایش قیمتی تعدیل می‌شود. اما بهتر بود ضمن اجرای این طرح از فعالان و کارشناسان بازار نیز کمک گرفته می‌شد تا شاهد افزایش قیمتی نباشیم».

فشرده سخن:
کانال‌های قاچاق در کشور مختلف است. از واردات کالا توسط مسافران گرفته تا عبور و مرورهای مرزی. کنترل هم به نوعی سخت است. وقتی پای «مبارزه با قاچاق» به میان می‌آید، قطعا دور زدن قوانین نیز اتفاق می‌افتد. بالارفتن قیمت گوشی یکی از پیامدهای منفی‌ای بود که انتظار می‌رفت برایش تدبیری اتخاذ شود؛ البته پایین بودن امکانات مدیریتی نیز مزید بر علت شد تا برخی برندها شاهد افزایش چشمگیر شوند. در هر صورت با توجه به اینکه درگاه‌های کنترلی برای گوشی‌های قاچاق، تا نسبتی غیر‌کارآمد هستند، ‌رجیستری تنها راه‌حل باقی مانده برای جلوگیری از قاچاق موبایل است.

 

 

شهروند

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------