احتمال کاهش 15 درصدی آب انتقالی به یزد



اخبار,اخباراجتماعی,احتمال کاهش 15 درصدی آب انتقالی به یزد

مدیر بهره برداری و نگهداری از سد و نیروگاه های زاینده رود و کوهرنگ گفت: به دلیل وضعیت موجود احتمال دارد میزان آب انتقالی از اصفهان به یزد تا 15 درصد کاهش یابد.

به گزارش ایسنا،  محمود چیتیان امروز (یکشنبه) در بازدید خبرنگاران از سد و نیروگاه زاینده‌رود با بیان اینکه مطالعات سد زاینده‌رود در سال 1342 آغاز و عملیات اجرایی آن در سال 1346 و در سال 1349 به بهره‌برداری رسید، اظهارکرد: سد زاینده‌رود جزو سدهای بلند محسوب می‌شود و ارتفاع سد از بستر رودخانه 88 متر است. هم چنین حجم این سد یک میلیارد و 450 میلیون متر مکعب است و نیروگاه سد برق آبی است.

وی با بیان اینکه آورد اصلی سد زاینده‌رود از زردکوه بختیاری است که در محل عبور آن زایش‌هایی نیز صورت می‌گیرد، افزود: امروز 26 فروردین ماه ورودی سد حدود 35.5 متر مکعب در ثانیه و خروجی آن 12 متر مکعب در ثانیه است که این میزان تنها برای مصارف شرب قابل استفاده است.

 مدیر بهره برداری و نگهداری از سد و نیروگاه های زاینده رود و کوهرنگ با بیان اینکه در حال حاضر حجم سد زاینده‌رود 156 میلیون متر مکعب است، گفت: این میزان در مدت مشابه سال گذشته 304 میلیون متر مکعب بود، هم چنین در این مدت ورودی سد زاینده‌رود 127 متر مکعب بر ثانیه بوده است.

چیتیان اضافه کرد: ذخیره سد زاینده رود در مقایسه با متوسط بلند مدت حدود 885 میلیون متر مکعب بوده است.

وی به شاخص بارش‌ها در منطقه کوهرنگ در سال جاری اشاره و اضافه کرد: میزان بارش‌ها از ابتدای سال آبی جاری تا به امروز 512 میلیمتر  ثبت شده که سال آبی گذشته میزان بارش ها یک هزار و 189 میلیمتر، هم چنین در متوسط بلند مدت هزار و 234 میلیمتر بود.

 مدیر بهره برداری و نگهداری از سد و نیروگاه های زاینده رود و کوهرنگ ادامه داد: به دلیل وضعیت سد زاینده‌رود از ابتدای آذر ماه سال 1396 به بعد تا به امروز نیروگاه سد زاینده‌رود از مدار خارج شده و تنها آب خروجی از دریچه‌های تحتانی سد انجام می‌شود.

چیتیان در خصوص رسوبات جمع شده پشت سد زاینده‌رود اظهار کرد: به دلیل وسعت سد رسوبات پشت آن جمع نمی‌شود و در کل دریاچه سد پخش می‌شود و بر این اساس بین 25 تا 40 میلیون متر مکعب رسوب در دریاچه سد وجود دارد.

گزارشی از وجود آلودگی در سد گزارش دیده نشده است
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در پی کاهش ذخیره سد بیماری‌هایی همچون وبا و ... اصفهان را تهدید خواهد کرد یا خیر؟ گفت: خوشبختانه به دلیل حساسیت‌های موجود تقریبا هر سه هفته یک بار جریان ورودی و خروجی سد کنترل می‌شود و تا امروز گزارش مبتنی بر وجود آلودگی و بیماری دیده نشده است.

چیتیان هم چنین در خصوص مرگ برخی از آبزیان در رودخانه گفت: بهداشت محیط و محیط زیست باید از لحاظ کیفی این وضعیت را کنترل کند. 

 مدیر بهره برداری و نگهداری از سد و نیروگاه های زاینده رود و کوهرنگ در خصوص عملیات رسوب گیری در سد زاینده رود گفت: از زمان احداث سد زاینده رود نقاطی که می توانست رسوب ایجاد شود، عملیات آبخیزداری انجام شد.

چیتیان در خصوص تاثیر کاهش شدید ذخیره سد زاینده رود بر سازه این سد اظهار کرد: سازه سد حالت آلاستیک دارد و سد حرکت می کند، البته این شرایط خشکی و بی آبی برای سد خوب نیست با این وجود هر روز شرایط سد پایش می شود.

وی با بیان اینکه نیروگاه برق آبی سد زاینده رود به طور متوسط 40 مگاوات ساعت برق و در سال حدود 250 هزار مگاوات برق تولید می کند، تصریح کرد: نیروگاه برق آبی سد زاینده رود یک نیروگاه استراتژیک است و برق تولیدی آن به نجف آباد، شهرکرد و داران منتقل می شود. هم چنین در مناطقی که نیروگاه نیست این مناطق دچار افت ولتاژ می شوند که این نیروگاه افت ولتاژ آنها را جبران می کرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه میزان ذخیره سد تا چه زمانی آب شرب اصفهانی ها را تامین خواهد کرد، گفت: متاسفانه طی 70 سال گذشته سد زاینده رود چنین اوضاعی را نداشت و برای نخستین بار است این اعداد و اراقام را مشاهده می کنیم، بنابراین در این شرایط بایدآب موجود را مدیریت و از برداشت های غیرمجاز جلوگیری کنیم.

مدیر بهره برداری و نگهداری از سد و نیروگاه های زاینده رود و کوهرنگ در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با این شرایط پیش بینی جیره بندی آب اصفهان در تابستان می شود یا خیر؟ اظهار کرد: با توجه به شرایط قطع و وصلی شیرها شرکت آبفا سعی دارد وارد این مساله نشود از سوی دیگر باید با فرهنگ سازی برای مصرف بهینه آب تلاش کنیم.

چیتیان در خصوص اینکه در شرایط موجود میزان آب انتقالی از سد به بخش صنعت کاهش یافته است یا خیر؟ گفت: طی چند سال گذشته به صنایع بزرگ تکلیف شده تا پساب آب شهرهای اطراف را خریداری کنند در این راستا کارخانجات ذوب آهن، فولاد مبارکه و پالایشگاه پساب شهرهای اطراف خود را خریداری کردند، هم چنین به دنبال بازچرخانی آب در تولید خود هستند.

وی در پاسخ خبرنگار ایسنا در خصوص اینکه گفته می شود 10 درصد آب انتقالی به یزد در شرایط موجود آبی اصفهان کاهش یافته است، گفت: به دلیل وضعیت موجود احتمال دارد میزان آب انتقالی از اصفهان به یزد تا 15 درصد کاهش یابد.

مدیر بهره برداری و نگهداری از سد و نیروگاه های زاینده رود و کوهرنگ با بیان اینکه سهم آب شرب اصفهان در سال 320 میلیون متر مکعب بود، گفت: طرح هایی هم چون کاهش انتقال آب به یزد و ... از جمله روش های انقباضی برای کنترل وضعیت موجود آبی اصفهان است.

وی با بیان اینکه سد زایند رود امروز تنها 10 درصد آب دارد، تاکید کرد: در سال بین 25 تا 28 متر مکعب آب از سد زاینده رود به دلیل باد و تابش خورشید و گرمای هوا تبخیر می شود.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------