چقدر در رانندگی مهارت دارید؟ خطای انسانی همچنان مهمترین عامل تصادفات



اخبار,اخبار اجتماعی,مهارت دررانندگی

رانندگی آن گونه که بسیاری از افراد تصور می کنند، عملی ساده و پیش پا افتاده نیست، بلکه فعالیتی دشوار و پیچیده است از آن جهت که فرد باید بداند در موقعیت های مختلف چه واکنش هایی از خود نشان دهد.

به گزارش ایرنا،رانندگی از این نظر پیچیده و دشوار است که راننده بداند و قدرت تشخیص این نکته را داشته باشد که در چه موقعیت هایی حتی با سرعت مجاز به مصلحت نیست بلکه باید با سرعت مطمئنه رانندگی کرد.

 

تشخیص این شرایط به توانایی رانندگان بستگی دارد به همین دلیل است که کارشناسان پلیس راهور همواره توصیه می کنند که رانندگان باید موقعیت های مختلف در رانندگی را به درستی تشخیص دهند که این تشخیص به توانایی جسمی و روانی زیادی نیاز دارد.

 

تردد در مسیرها و جاده های مه آلود یکی از موقعیت های حساس در رانندگی است که نیازمند رعایت دقیق مقررات راهنمایی و رانندگی و همچنین حرکت با سرعت مطمئنه است.

 

یکی از راه های رانندگی بی خطر در جاده ها، کسب اطلاع از شرایط جوی و ترافیکی راه ها از طریق مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا با شماره تلفن 120و 88255555 (ده خط) یا مراجعه به سایت www.rahvar120.ir که آخرین اطلاعات ترافیکی را بارگذاری می کند، است.

 

این سایت در ایامی مثل نوروز کمک شایانی به رانندگان برای تردد در این راه ها ارائه می دهد تا کمتر با خطر روبرو شوند.

 

در تصادف زنجیره ای که 4 فروردین ماه در محور اتوبان شهید شوشتری (مشهد- باغچه و بالعکس) به دلیل شرایط جوی(مه آلودگی و کاهش دید) رخ داد، گواه این مساله است که رانندگان توجهی به اعلام شرایط جوی از سوی دستگاه های ذی ربط نداشته و از سوی دیگر با رعایت نکردن سرعت مطمئنه در این مسیر رانندگی کرده اند.

 

با وجود آموزش هایی که در کلاس های تئوری و عملی آموزشگاه های رانندگی به افراد ارائه می شود که در شرایطی که هوا مه آلود است و کاهش دید وجود دارد باید با سرعت مطمئنه رانندگی کنند، دیده می شود که افراد با سرعت مجاز رانندگی کرده اند در حالی که رانندگی با سرعت مطمئنه با رانندگی با سرعت مجاز کاملا متفاوت است.

 

به گفته کارشناسان پلیس راهور، سرعت مطمئنه ، سرعتی است که راننده قادر باشد وسیله نقلیه را قبل از هرنوع برخورد یا تصادفی کنترل و متوقف کند.

 

سرعت مطمئنه ضمن اینکه از سرعت مجاز کمتر است، بسته به شرایط راه، وضعیت جوی ، میزان بار ترافیک و حتی شرایط روحی راننده اتخاذ می شود. در شرایطی مثل مه غلیظ که راننده قادر به دیدن فاصله 50 متری جلو نباشد باید سرعت را به صفر کاهش دهد یعنی توقف در حاشیه امن راه تا رفع موانع دید.

 

موقعیت های مختلفی در رانندگی برای شخص راننده ایجاد می شود که اتخاذ تصمیم درست و سازنده و گاه فارغ از آموزش های ارائه شده، در تامین امنیت راننده و سرنشینان خودرو بسیار حائز اهمیت است.

 

**توصیه های پلیس به مسافران نوروزی

پلیس راهور با مورد توجه قرار دادن هر یک از این موقعیت ها، همواره با نزدیک شدن به ایام تعطیلات نوروزی و حتی تابستان، توصیه هایی به شهروندان ارائه می دهد.

 

پلیس راهور نیروی انتظامی در ارایه توصیه به شهروندان در ایام تعطیلات نوروزی و سفرها، به رعایت سرعت مجاز و سرعت مطمئنه در صورت بارندگی و لغزندگی جاده ها تاکید کرده است. براساس تحقیقات، رعایت سرعت مجاز، ریسک مرگ و میر ناشی از تصادفات را به شدت کاهش داده است.

 

از دیگر توصیه های پلیس در سفرهای نوروزی، استفاده از کمربند ایمنی برای تمام سرنشینان حتی سرنشینان عقب خودروها است چرا که در تصادفات دیده شده که بسیاری از سرنشینان عقب خودرو در اثر ضربه به سر فوت شده اند یا کودکانی که در صندلی های عقب نشسته اند به بیرون از خودرو پرت شده اند؛ بر این اساس همواره به رانندگان توصیه می شود که از صندلی های ویژه و ایمن برای کودکان و نونهالان استفاده کنند.

 

عجله، سرعت، شتاب، سبقت غیرمجاز و ورود به لاین مخالف و حرکت در شانه خاکی جاده ها از دیگر عوامل مرگ آفرین هنگام رانندگی به ویژه در جاده ها است.

 

به عنوان مثال در تصادف زنجیره ای که چهارم فروردین ماه امسال در تونل شماره 5 جاده کرج - چالوس ترافیک سنگین ، مهم ترین عامل سبقت مجاز و حرکت در لاین مخالف تونل بوده است.

 

عباس صفری مدیر راهداری اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان البرز پیش از این در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: در این تصادف زنجیره ای هشت دستگاه خودروسواری در تونل شماره 5 کرج - چالوس سبب ترافیک سنگین و مصدومیت سطحی 2 نفر شد که طبق بررسی ها یک راننده با ورود به مسیر مخالف سبب تصادف زنجیره ای در داخل تونل شماره 5 و خسارت به خودروها و ترافیک سنگین در محل شد.

 

به گفته صفری، بسیاری از تصادفات به خاطر تخلف برخی رانندگان رخ می دهد ، ورود به مسیر مخالف یا حرکت در شانه های خاکی راه ها از مهمترین علل بیشترین تصادفات در چند روز اخیر بوده است. 

 

وی به رانندگان توصیه کرد که برای پیشگیری از چنین حوادثی با صبر و حوصله رانندگی کنند ضمن آنکه از سرعت زیاد و ورود به مسیرهای مخالف و شانه های خاکی جاده ها خودداری کنند. 

 

البته عامل دیگری که در تصادفات ایام نوروز بسیار دیده شده، خستگی و خواب آلودگی راننده است به همین دلیل پلیس همواره توصیه می کند که رانندگان بویژه در ایام تعطیلات نوروزی و تابستان، به ازای هر دو ساعت رانندگی 15دقیقه استراحت کنند.

 

سردار تقی مهری رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی پیش از این در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در حاشیه بازدید از وضعیت جاده های خراسان رضوی، گفت: طبق میانگین کشوری بی توجهی رانندگان به جلو، خستگی و خواب آلودگی آنها علت اصلی 40 درصد سوانح جاده ای نوروز امسال تاکنون و واژگونی خودروها بوده است.

 

وی افزود: همین آمار و میزان وقوع سوانح رانندگی در خراسان رضوی بیشتر از میانگین کشوری و 60 درصد بوده است. پس از خستگی و خواب آلودگی علت وقوع بیش از 20 درصد تصادفات سرعت غیرمجاز و 15 درصد نیز سبقت غیرمجاز و انحراف به چپ خودروها است. 

 

همچنین سردار مهری از رانندگان خواست با عجله و خستگی اقدام به راندن نکنند و ضمن توجه به علائم راهنمایی، سرنشینان نیز شرایط مناسبی را برای راننده فراهم کنند تا شیرینی سفر به تلخی تصادف تبدیل نشود. 

 

«ظهر روز چهارم فروردین ماه مه گرفتگی غلیظ سبب تصادف زنجیره ای 130 دستگاه خودرو در آزادراه 35 کیلومتری شهید شوشتری در جنوب مشهد شد که 89 نفر مصدوم و یک کودک خردسال جان خود را از دست داد.

 

تصادف زنجیره ای دیگر در همین روز رخ داد که در حادثه نخست در ساعت 11 و 30 دقیقه، تعدادی خودرو در 2 لاین شمالی و جنوبی آزاد راه کرج - قزوین و درمحدوده شهر جدید هشتگرد به وقوع پیوست 11 نفر مصدوم شدند که توسط امدادگران به مراکز درمانی انتقال یافتند. 

در حادثه دوم ساعت 14:05 در خط جنوبی آزاد راه کرج - قزوین و در محدوده پارک سوار ساوجبلاغ بین تعدادی دیگر خودرو رخ داد که 11 نفر مصدوم شدند. از این تعداد 7 نفر به مراکز درمانی انتقال یافتند و 4 نفر در محل مداوا شدند. 

 

در تصادف زنجیره ای دیگری در روز پنجم فروردین ماه هشت دستگاه خودروسواری در تونل شماره 5 کرج - چالوس سبب ترافیک سنگین و مصدومیت سطحی 2 نفر شد.

 

با کمی تامل در تمام این تصادفات و با نظر کارشناسان پلیس راهور، خطاهای انسانی مهم ترین عامل تصادفات است به گونه ای که اگر عامل نبود ایمنی جاده و خودروها رفع شود، اما عامل انسانی مورد غفلت قرار گیرد، فرهنگ سازی لازم در این زمینه صورت نگیرد، هیچ یک از عوامل جاده و خودرو در کاهش تلفات تاثیرگذار نخواهند بود چراکه عامل انسانی مهم ترین عامل در کنار سایر عوامل است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------