گناهی که در جده رخ داده، گردن زائران ایرانی را نزنیم!



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

زشتی جوک های ساخته شده در این باره زمانی دو چندان می‌شود که می‌بینیم فارغ از بی تفاوتی به رنج تحمیل شده به هموطنانمان در جده، در این جوک ها هیچ نکوهشی متوجه عربستانی ها و پلیس و دستگاه قضا این کشور نشده و هیچ کدام از ارکان مسبب این حادثه شوم، مورد شماتت قرار نمی‌گیرند.

«باید حج عمره را تحریم کنیم»؛ این باوری است که بعد از افشای ماجرای دردناک فرودگاه جده در ذهن برخی شکل گرفته و حکم مجوزی را یافته که می‌توان به وسیله آن کاری کرد که رفتن به این سفر روحانی را به تمسخر بگیرند تا شاید هدفشان (تحریم حج) سریع تر به وقوع بپیوندد.


در روزهای اخیر، هرچه شبکه های اجتماعی موبایل بنیان و گروه های مختلفی که در امثال وایبر، واتس‌اپ، تلگرام، لاین و... را مرور می‌کنیم، به جوک هایی برخورد می‌کنیم که در چند روز اینقدر شمارشان زیاد شده که باور پذیر به نظر نمی‌رسد و اغلب یک سمت و سو و جهت دارند؛ تمسخر آنهایی که به حج می‌روند یا خواهند رفت!

ماجرا از آنجا آغاز شد که خبردار شدیم دو پلیس ملعون عربستانی در فرودگاه جده عربستان، به دو نوجوان ایرانی دست درازی کرده و اتفاقی شوم را رقم زده‌اند که به رغم اعلام دستگیری پلیس ها و مستند شدن حادثه با حضور مسئولان عربستانی و دست اندرکاران کنسولگری کشورمان در آن شهر، هنوز انتهایش معلوم نیست و نمی‌دانیم که به مجازات مجرمان و ستاندن داد نوجوانان آسیب دیده و خانواده شان منجر خواهد شد یا ممکن است به کمک کارشکنی های سابقه دار عربستانی ها، تبدیل به خاری در گلو گردد.

اما این ابهامات در حالی وجود دارند که در داخل کشورمان، ماجرا به شدت مورد توجه عموم قرار گرفته و واکنش هایی را به وجود آورده که کم سابقه و در مواردی عجیب و قریب سهتند؛ از یکسو برخی خواستار واکنش قاطع مقامات کشورمان به این فاجعه رقم خورده و تسریع در روند رسیدگی به این پرونده و مجازات مجرمان در اسرع وقت هستند و از سوی دیگر برخی اعتقاد دارند که باید حج عمره را به جهت تنبیه عربستانی ها برای مدتی (چه کوتاه چه طولانی) محدود کرد و مانع شد تا به درآمد ایشان از بابت میزبانی زائران ایرانی لطمه وارد شود.

اگر از خواسته گروه اول که به حق و به جا به نظر می‌رسد، بگذریم، درباره گروه دوم به چند نکته مهم و قابل تامل برخواهیم خورد؛ نخست آنکه طرفداران تحریم حج، کمتر درکی از حل و روز کسانی دارند که متقاضی اعزام به این سفر مهم هستند، بالغ زیادی برای انجام این سفر پرداخت کرده‌اند، سال ها در صف انتظار نوبت اعزامشان نشسته‌اند و در این سالها، روز به روز بر شوغشان به انجام این سفر روحانی افزوده شده است.

البته این تنها یک اشکال ماجراست چراکه شاید طرفداران تحریم حج اطلاع نداشته باشند که با انصراف زائران از انجام این سفر، بخشی از مبالغ پرداخت شده ایشان، بابت غرامت کسر خواهد شد. سوای آن، موافقان تحریم به این نکته بدیهی نمی‌اندیشند که برخی معتقدند ترک انجام این سفر، آن چیزی است که برخی از تندروهای عربستانی خواهانش هستند و سالها برایش نقشه کشیده و راهکار جسته‌اند و توفیق چندانی به دست نیاورده‌اند.

بر این اساس، تحریم حج می‌تواند اقدامی باشد که این دسته از عربستانی ها را خرسند خواهد کرد و جا دارد که درباره‌اش مداقه کرده و بعد واکنش نشان دهیم. اینجاست که می‌توان دریافت پیگیری هدفِ تحریم حج، ممکن است اشتباهی بزرگ باشد که خواسته یا ناخواسته، نفعش به ما نرسد؛.


اما همه اینها تنها بخشی از واکنشی است که تجاوز دو مامور پلیس عربستان به دو نوجوان ایرانی در کشورمان رقم زده است و بخش دیگر آنجاست که می‌بینیم این رخداد شوم، دستمایه ساخت و انتشار گسترده جوک هایی در کشورمان شده که بعید است امثال آنها را ندیده باشیم؛ جوک هایی که در آنها به جای تقبیح عمل زشتی که پلیس عربستان مرتکب شده، رفتن به حج مورد تمسخر قرار می‌گیرد.

 اینکه ریشه شکل گیری این جوک ها کجاست، موضوعی است که باید به دقت بدان پرداخت  و با واکاوی‌اش، به دنبال ریشه برخی خصیصه های زشت رایج شده در جامعه گشت که هم‌دردی با هموطنان در آن رنگ باخته و خندیدن به بلایی که بر سر عزیزان و دلبندان دو خانواده ایرانی رخ داده،  جایگزینش شده ولی سوای آن، از این رو عجیب است که می‌بینیم تمام زشتی های اتفاق رخ داده در جده را متوجه آن دسته از هموطنانمان می‌کند که به حج می‌روند، یا قصد دارند به این سفر عازم شوند.

به عبارت بهتر، زشتی جوک های ساخته شده در این باره زمانی دو چندان می‌شود که می‌بینیم فارغ از بی تفاوتی به رنج تحمیل شده به هموطنانمان در جده، در این جوک ها هیچ نکوهشی متوجه عربستانی ها و پلیس و دستگاه قضا این کشور نشده و هیچ کدام از ارکان مسبب این حادثه شوم، مورد شماتت قرار نمی‌گیرند؛ گویی این فاجعه به این دلیل رخ داده که هموطنانمان به حج رفته‌اند، نه چیز دیگر!

با این نگاه، بعید است که بتوان استدلالی برای مجاز دانستن ساخت و انتشار این جوک ها یافت و حتی نکته ای خنده آور در این جوک ها کشف کرد، الا آنکه در این باره تفکر نکرده باشیم؛ اتفاقی که گاه دیر متوجه‌اش می‌شویم و متاسفانه به آن مبتلا هستیم، که اگر نبودیم، شاید یک جوک هم درباره این اتفاق شوم نمی‌ساختیم یا اگر می‌ساختیم، در آن خشممان را نسبت به پلیس عربستان نشان می‌دادیم نه آن دسته از هموطنانمان که دوست دارند به سفر روحانی حج بروند!  

 

اخبار اجتماعی - تابناک

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------