ذرات معلق هوا، قلب انسان را به سمت مرگ می‌برد



   اخباراجتماعی ,خبرهای  اجتماعی, قلب

ذرات معلق ناشی از وسایل نقلیه دیزلی نظیر کامیون، موجب افزایش خطر حمله قلبی، نارسایی قلبی و مرگ می‌شوند.

  مدیر واحد پایش و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران-افزود: نشریه ایندیپندنت در گزارشی به تهدیدی که ذرات معلق برای سلامت قلب دارند پرداخت. آنگونه که در این گزارش آمده، میزان مرگ و میر بر اثر آلودگی هوا در انگلستان ۷/۲۵ نفر از هر ۱۰۰ هزار نفر است. در مقایسه با سوئد که تنها ۴ نفر از هر ۱۰۰ هزار نفر و همین‌طور ۷/۱۴ نفر از هر ۱۰۰ هزار نفر در اسپانیا، طبق برآوردها حدود ۴۰ هزار نفر بر اثر آلودگی هوا دچار مرگ زودرس می‌شوند.

 

به گفته نادری،‌ مطالعات جدید محققان که با استفاده از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی قلب روی  ۴۲۵۵ نفر با میانگین سنی ۶۲ سال انجام شده نشان می‌دهد اندازه و عملکرد اجزای قلب آنها در مقایسه با سطح متوسط سالانه ذرات آلاینده (PM۲.۵) با توجه به محل سکونت تأثیر مستقیم دارد. درحالی که در بخش‌هایی از انگلستان میزان PM۲.۵ بالاتر از محدودیت‌های تعیین‌شده توسط اتحادیه اروپا بوده است، مطالعه نشان داد متوسط این آلاینده۱۰ میکروگرم در هر مترمکعب از هوا است. این مقدار با این که کمتر از هدف تعیین‌شده اروپا (۲۵میکروگرم در متر مکعب) است در عین حال هنوز هم شاهد اثرات مضر آن هستند.

 

وی افزود: شواهد موجود نشان می‌دهد که ذرات معلق به‌طور عمده از وسایل نقلیه دیزلی در جاده‌ها منتشر می‌شود و با افزایش خطر حمله قلبی، نارسایی قلبی و مرگ در ارتباط است به گفته .دکتر «آنگ» - متخصص قلب دانشگاه کوئین مری لندن - این مطالعه نشان می‌دهد که هر پنج میکروگرم در مترمکعب افزایش قرارگرفتن در معرض PM۲.۵ باعث افزایش چهار تا هشت درصدی سایز بطن چپ قلب و کاهش دو درصدی قدرت پمپاژ آن می‌شود.

 

بر اساس گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، در یک مطالعه که روی داوطلبان با استنشاق نانو ذرات طلا انجام شد، نشان داد که ۱۵ دقیقه بعد از تنفس، ذرات در ادرار و خون آنها بود و هنوز هم بعد از سه ماه وجود دارند. پروفسور «جرمی پیرسون» - عضو هیات مدیره پزشکی در موسسه قلب بریتانیا- نیز در این باره خاطرنشان می‌کند که در بریتانیا از هر ۱۰ نفر بیمار، هشت نفر بر اثر آلودگی هوا دچار حمله قلبی و سکته مغزی می‌شود. از آنجا که وسایل نقلیه دیزلی منبع اصلی این مشکلات است، نیاز به محافظت شهرها از ورود وسایل نقلیه دیزلی داریم.

 

اخبار پزشکی - ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------