معاون گوترش: بخشی در مجمع عمومی سازمان ملل به مساله گرد و غبار می‌پردازد



 اخباراجتماعی ,خبرهای  اجتماعی,معاون دبیرکل سازمان ملل

معاون دبیرکل سازمان ملل گفت: مقرر شده یک بخش در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به مساله گرد و غبار بپردازد و این مساله را در نقاط مختلف جهان به هم وصل کند تا در نهایت یک مرکز جهانی بین‌المللی برای این موضوع در نظر گرفته شود که احتمالا محوریت آن با ایران است.

 معاون دبیرکل سازمان ملل گفت: مقرر شده یک بخش در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به مساله گرد و غبار بپردازد و این مساله را در نقاط مختلف جهان به هم وصل کند تا در نهایت یک مرکز جهانی بین‌المللی برای این موضوع در نظر گرفته شود که احتمالا محوریت آن با ایران است.

 

به گزارش ایسنا، اریک سولهایم در همایش مقابله با گرد و غبار که روز سه‌شنبه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: از فوریه، با مشاهده مسائلی که از طریق شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام درباره ایران دیده بودم و بسیاری از چیزها که در مورد ایران مشاهده کردم، علاقه‌مند شدم به ایران سفر کنم و در مورد معضل طوفان‌های گرد و غبار در ایران متمرکز شوم.

 

وی تصریح کرد: هدف اصلی من از سفر به اهواز این بود که از نزدیک با مردم و مسائل اجتماعی این شهر آشنا شوم و اطلاعاتی به دست بیاورم تا بتوانم برای کاهش مشکل گرد و خاک کمک کنم. در کنفرانس روز گذشته در تهران صحبت‌های بسیاری در مورد مساله گرد و خاک ایران با کشورهای همسایه‌ ایران نظیر ترکیه و عراق شد و به ویژه درباره مساله گرد و خاک خوزستان صحبت و بحث کردیم.

 

معاون دبیرکل سازمان ملل عنوان کرد: برای مقابله با بحث گرد و خاک لازم است سه برنامه عمل در سه مرحله تعریف شود. در مرحله اول، استراتژی ما کاهش گرد و خاک در اهواز و انجام کارهایی نظیر احیای تالاب‌ها و دریاچه‌ها در اهواز است.

 

سولهایم ادامه داد: این اقدام تجربه خوبی برای ایران است تا در بحث گرد و خاک خیلی محکم وارد شود و ضمن تقویت خود در این حوزه با کسب تجربه خوب برای حوزه کنترل گرد و غبار این تجربه را به کشورهای همسایه منتقل کند.

 

وی عنوان کرد: مرحله دوم این است که یک گفت‌وگو با کشورهای همسایه نظیر سوریه، ترکیه، عراق و عربستان داشته باشیم و در مرحله بعد از توان سازمان ملل استفاده کنیم و افراد متخصص با تجربیات بین‌المللی را در منطقه متمرکز کنیم تا وارد گام‌های بعدی برای مهار پدیده گرد و غبار شویم.

 

رییس برنامه محیط زیست سازمان ملل گفت: فاز بعدی سازمان ملل در بحث پدیده گرد و غبار این است که ما این پدیده را یک مشکل و مساله جهانی بدانیم مثلا این پدیده در آفریقا، منطقه خاورمیانه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ما در سازمان ملل اکنون در مقیاس جهانی روی این مساله کار می‌کنیم. همچنین مقرر شده یک بخش در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به مساله گرد و غبار بپردازد و مساله گرد و غبار را در نقاط مختلف جهان به هم وصل کند تا در نهایت یک مرکز جهانی بین‌المللی برای بحث طوفان‌های گرد و غبار باشد که احتمالا محوریت آن با ایران است تا بتوانیم به بحث‌های بعدی بپردازیم.

 

سولهایم بیان کرد: علاوه بر ایران کشورهای دیگری نظیر چین وجود دارند که دارای تجربه در زمینه مهار و کنترل گرد و غبار هستند و با استفاده از تجربیات این کشورها می‌توانیم مشکلات گرد و غبار را در سطح جهان کاهش دهیم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------