"گروگانگیری" هشداری تازه‌ برای ایرانیان مسافر ترکیه



   اخباراجتماعی ,خبرهای اجتماعی ,گروگانگیری در ترکیه

وعده فراهم کردن خدمات و اماکن ارزان قیمت و همراهی مسافران در مراکز خرید و تفریحی، ترفندهای جدیدی است که با استفاده از آنها گردشگران از جمله گردشگران ایرانی در سفر به ترکیه اخیرا با آن رو به رو شده‌اند. این باج‌گیران یا به عبارتی گروگان‌گیرها با حبس گردشگران آنها را وادار می‌کنند تا از خانواده‌هایشان برای آزادی درخواست پول کنند.

به گزارش ایسنا، بعد از آن‌که به خاطر حملات پی در پی و بمب‌گذاری‌های متعدد داعش و گروه‌های تروریستی در ترکیه گردشگران خارجی از جمله ایرانیان با تهدیدات و ضرر و زیان‌های متعدد رو به رو شدند، اخیرا در رویدادی تازه که در حال تکرار است شاهد به گروگان‌ گرفته شدن گردشگران خارجی به ویژه‌ ایرانیان در این کشور هستیم.

 

این درحالی است که به این‌ها باید برخورد نامناسب از سوی پلیس، مرزبانان و مسوولان ترکیه‌ای با مسافران ایرانی در مبادی ورودی زمینی که ویدیوها مختلفی از این برخوردها در فضای مجازی منتشر شد را اضافه کنیم.

 

مدتی پیش خانواده چهار نفره ایرانی در سفر به ترکیه به دنبال اقامت ارزان در دام آدم‌رباها و اخاذی آنها افتاده و در نهایت با آتش زدن محلی که در آن محبوس شده بودند موفق به فرار شدند. اما در آخرین مورد از این گروگان‌گیری‌ها که در فضای فضای به آن پرداخته شد، سه مرد ایرانی به واسطه رفاقت و اعتمادی که در سفر به استانبول با آدم‌رباها پیدا کرده بودند در دام آنها افتادند.

 

رویدادهایی از این دست که در حالی تکرار است، در وهله نخست این هشدار را به گردشگران و تجار کشورمان می‌دهد که در سفر به ترکیه به هیچ وجه به کسی یا کسانی خارج از چارچوب‌های قانونی و رسمی اعتماد نکنند، زیرا آدم‌ربایان با شناسایی فرد یا افراد و نزدیک شدن به آنها با انواع حیله‌ها و طراحی دوستی در موقعیت مناسب اقدام به ربایش طعمه خود یا اموال و دارایی آنها کرده ای با شکنجه و تهدید به مرگ، طعمه‌ خود را مجبور می‌کنند تا از خانواده‌های‌شان درخواست پول کنند و برای آنها بفرستند.

 

 طعمه‌گذاران با شناسایی طعمه و نزدیک شدن به آنها (ایرانیان) از قصد آنها در مورد حضور در ترکیه مطلع شده و با طرح ایده‌های فریبنده از جمله امکان اسکان ارزان قیمت، مراکز فروش ارزان، رساندن به مراکز دیدنی و غیره مسافران را با خود همراه کرده و با تهدید سلاح آنها را به دخمه‌های از پیش تعیین شده برده و پس از شکنجه و به دست آوردن اطلاعات شخصی با خانواده قربانی تماس گرفته و از آنها درخواست وجوه قابل توجهی را می‌کنند و سفری که قرار بود به آرامش و تفریح فرد ختم شود به خطری جدی برای جان و مال او و خانواده‌اش منتهی می‌شود.

 

متاسفانه برخی از هم‌وطنان‌مان به قصد مهاجرت یا سفر به خارج از کشور به مراکز تجمع عناصر خلاف‌کار مراجعه کرده و خود را گرفتار ماجراهای پیچیده‌ای می کنند که حداقل خسارتی که می‌بینند از دست رفتن همه سرمایه زندگی آنها است.

 

بنا بر این گزارش‌، از دیگر زمینه‌هایی که فضای باج‌خواهی از گردشگران به ویژه ایرانیان را در ترکیه فراهم کرده است آشنا نبودن آنه به قوانین داخلی این کشور است.

 

برخی از ایرانیان که با قوانین ترکیه آشنایی ندارند با انجام رفتارهای هنجارشکنانه با شکایت‌هایی رو به رو می‌شوند که نه تنها باید برای گذراندن  مراحل قانونی در بازداشت‌گاه‌های ترکیه بمانند بلکه امکان دارد با حکم دادگاه به زندان‌های طولانی مدت محکوم شوند. برای مثال اگر از روی عمد یا غیرعمد در ترکیه دست شما با بدن، فردی برخورد کند در صورت شکایت شاکی، امکان دارد در معرض ده سال زندان به اتهام تعرض قرار بگیرید و دانستن این نکات علاوه بر اینکه برای رعایت قوانین کشوری که به آن سفر می‌کنید ضروری است به حفظ امنیت جان و مال گردشگران و تجار ایرانی که آشنایی کافی با این کشور ندارند کمک خواهد کرد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------