سدسازی‌های ترکیه از عوامل مهم تشدید کننده بیابان‌زایی‌ در منطقه است



 اخباراجتماعی ,خبرهای  اجتماعی ,ابتکار

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور سدسازی های بزرگ ترکیه را از جمله عوامل مهم تشدید کننده ایجاد بیابان در منطقه دانست و گفت: ترکیه با این کار عراق و سوریه را خشک کرده است و پدیده گرد و غبار را در منطقه تشدید می‌کند.

به گزارش ایسنا، معصومه ابتکار امروز  در دیدار با آیت‌الله امینی افزود: برای مقابله با مشکل آلودگی هوا در نقاط مختلف کشور برنامه داشته‌ایم و برای کاهش آلودگی واحدهای صنعتی در تلاش هستیم ولی بخش مهمی از مشکل ما، مربوط به مساله گرد و غبار است بنابراین تفاهم‌نامه‌ای در این خصوص با کشور عراق منعقد شد اما پس از حمله داعش به این کشور، دولت عراق نتوانست به مساله گرد و غبار بپردازد و برخی از کانون‌های اصلی گرد و غبار در مرزهای عراق و سوریه به اشغال داعش درآمد.

 

وی ادامه داد: دولت عراق طی ماه‌های اخیر برای عملی کردن تفاهم‌نامه‌ها در خصوص گرد و غبار اعلام آمادگی کرد و ما برای آموزش کارشناسان عراقی در زمینه روش‌های مقابله با گرد و غبار اعلام آمادگی کردیم. قرار است دوره‌های آموزشی کارشناسان عراقی در زمینه مقابله با گرد و غبار از ماه آینده آغاز شود و این آموزش‌ها با کار عملی خواهد بود. پس از پایان فتنه داعش و برقراری امنیت، زمینه برای مقابله با گرد و غبار فراهم شده است و میلیون‌ها هکتار کانون‌های گرد و غبار در عراق وجود دارد.

 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: بخشی از مشکلات گرد وغبار مرتبط به عربستان است ولی متاسفانه با وجود پیگیری‌هایی که در گذشته با عربستان داشتیم، این کشور هیچ همکاری در زمینه مقابله با گرد و غبار نکرده است.

 

ابتکار با اشاره به گسترش گرد و غبار در جهان اظهار کرد: در کشورهای مختلف جهان گرد و غبار افزایش پیدا کرده و در این خصوص کنفرانس‌های جهانی برگزار شده است. تنها راه حل مقابله با گرد و غبار تنها استفاده از مالچ نیست. ترکیه سدهای بزرگی را  روی رودخانه‌های دجله و فرات زده است و این کار رودخانه‌ها و تالاب‌های عراق و سوریه را خشک می‌کند.

 

وی در ادامه گفت: حفظ محیط زیست در کشور نیازمند رعایت اصول آموزشی است و به همین جهت در کتاب‌های درسی آموزش‌های محیط زیستی را داریم تا دانش‌آموزان به صورت نظری و عملی با این مسائل آشنا شوند زیرا یکی از مؤلفه‌های زندگی ایران- اسلامی زندگی مسالمت آمیز با محیط زیست است.

 

ابتکار افزود: جهان با مشکل آب مواجه است و ایجاد تصفیه‌خانه‌های آب برای تصفیه فاضلاب کار خوبی است. ساخت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب باید در دولت بعدی ادامه پیدا کند و هنوز در این زمینه عقب هستیم.

 

وی با اشاره به روز محیط بان گفت: محیط بان در خط مقدم دفاع از محیط زیست هستند و در مقابل تعرض به محیط زیست می‌ایستند بنابراین باید از جایگاه و تلاش محیط بانان قدردانی شود. مراسم قدردانی از محیط بانان در حرم حضرت معصومه(س) برگزار خواهد شد.

 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: دولت در چهار سال گذشته در زمینه محیط زیست کارهای خوبی را انجام داده است و ۱۵ لایحه را در این خصوص به مجلس برد که برخی از این لوایح به تصویب مجلس رسید. لوایح دولت در خصوص مسائلی همچون حفاظت از تالاب‌ها و هوای پاک بوده است.

 

ابتکار با اشاره به سیاستگذاری در بخش‌های مختلف اظهار کرد: سیاستگذاری خوبی در موضوعات مختلف انجام دادیم و اکنون برای هر بخش برنامه علمی و دقیق داریم همچنین برای تالاب‌ها و مناطق حفاظت شده و گونه‌های در معرض تهدید برنامه‌ریزی‌های دقیقی انجام شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------