ابهام در زمان آغاز به کار شورای شهر پنجم تهران



  اخباراجتماعی ,خبرهای  اجتماعی , شورای شهر تهران

در حالی که چهارمین دوره شورای شهر تهران 13 مردادماه سال 1392 کار خود را آغاز کرد، بر اساس مصوبه جدید مجلس باید در مردادماه سال جاری کار چهارمین دوره شورای شهر به پایان برسد و پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران،ری و تجریش کار خود را آغاز کند، البته تا پیش از تایید این مصوبه مجلس شورای اسلامی توسط شورای نگهبان ابهام برای زمان آغاز شورا میان مردادماه و شهریورماه وجود داشت که اکنون با تایید مصوبه مجلس ابهام برای آغاز شورای پنجم در روزهای 12، 13 و 14 مردادماه سال جاری است.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بهمن ماه سال ۹۵ در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران اصلاحاتی را در این قانون اعمال کردند به شکلی که در ماده ۳ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مقرر شد دوره فعالیت شوراهای اسلامی شهر و روستا از تاریخ تشکیل، چهار سال باشد که یک ماه پس از برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا شروع می شود و چهار سال بعد خاتمه می‌یابد.

 

اما این مصوبه مورد مخالفت شورای نگهبان قرار گرفت چرا که اگر یک ماه پس از انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، شوراهای جدید شروع به کار کنند، دوره ۴ ساله شورای چهارم به طور کامل پایان نمی‌یابد.

 

در پی این مخالفت شورای نگهبان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در فروردین ماه سال ۹۶ جهت تأمین نظر شورای نگهبان ماده ۳ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران را اصلاح کردند و در قانون مقرر شد: دوره فعالیت شوراهای اسلامی شهر و روستا ۴ سال باشد که از ۱۴ مرداد ماه شروع و در ۱۳ مرداد ماه ۴ سال بعد خاتمه می‌یابد و در تبصره ذیل این ماده آمده است که دوره چهارم شوراهای اسلامی شهر و روستا در ۱۳ مرداد ماه ۱۳۹۶ خاتمه یافته و دوره پنجم این شوراها از ۱۴ مرداد ماه ۱۳۹۶ آغاز می‌گردد.

 

بنابر اصلاحی که مجلس شورای اسلامی در قانون مذکور انجام داده و با تایید این مصوبه توسط شورای نگهبان، روز ۱۴ مرداد ماه سال جاری، پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا آغاز به کار می‌کنند اما با توجه به عدم ابلاغ ریاست جمهوری در این خصوص ابهام برای روز آغاز دوره پنجم شورای اسلامی طی روزهای12، 13و14 مردادماه باقیست.

 

مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران امروز در پایان سیصد و شصت و پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه شورا در روز یکشنبه جلسه ای غیرعلنی و بدون مصوبه با حضور شهردار تهران خواهد داشت، افزود: هنوز حکم رئیس جمهور برای آغاز به کار پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا ابلاغ نشده است و مسیر قانونی برای شروع فعالیت دوره پنجم شورای شهر باید طی شود که شورای نگهبان زمان فعالیت دوره پنجم شورای اسلامی شهر تهران را 12 یا 13 مرداد ماه اعلام کرده است.

 

عیسی فرهادی فرماندار تهران نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه درخصوص آغاز به کار شورای شهر تهران،ری و تجریش هنوز ابلاغی انجام نشده است افزود: به این ترتیب و تا زمان ابلاغ رسمی روز آغاز به کار شورای شهر پنجم تهران در دوره پنجم نه 12 و نه 13 را نمی توان به عنوان زمان آغاز به کار شورای جدید خواند.

 

اما پیش از این مهدی چمران در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه مطابق قانون زمان پایان کار شورای شهر چهارم 4 سال تمام یعنی ١٢شهریورماه است، گفته بود: با اینحال اگر مصوبه مجلس شورای اسلامی توسط شورای نگهبان هم تأیید شود 12 مرداد ماه خواهد بود.

 

وی اظهار کرد: یکی از مصوبات مجلس شورای اسلامی کاستن زمان فعالیت شوراهاست، به‌گونه‌ای که براساس این مصوبه تا ٤٥ روز بعد از اعلام نتایج انتخابات شوراها، دوره جدید شوراها باید تشکیل شود.

 

چمران با بیان اینکه از نظر ظاهری این تصمیم درست است چرا که نباید فاصله انتخابات تا شروع دوره زیاد باشد، گفت: اما دو نکته وجود دارد یک اینکه 1.5 ماه از دوره فعلی شوراهای شهر و روستا کاسته می‌شود در حالی که شوراهای فعلی تمام برنامه‌ریزی‌ها را برای شهریور ماه که پایان دوره است انجام داده‌اند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------