اعلام نتیجه DNA حجاج مفقودشده در فاجعه‌ منا تا هفته آینده



   اخباراجتماعی ,خبرهای  اجتماعی ,حمید محمدی

رییس سازمان حج و زیارت گفت: آزمایش DNA خانواده‌های ۱۱ زائر مفقود شده فاجعه منا انجام شده و طبق اظهارات وزارت حج و صحه عربستان، نتیجه حدودا یک هفته‌ی دیگر اعلام خواهد شد.

به گزارش ایسنا، از جمع ۴۶۱ زائر ایرانی که دو سال پیش در فاجعه منا جان خود را از دست دادند، ۱۱ پیکر هنوز هویت نامعلومی دارند. محل دفن این پیکرها دقیقا مشخص نیست. طبق اظهارات آن زمانِ مسؤولان حج کشور، قرار بود عربستان با اطلاع کشورها، خاکسپاری اجساد را انجام دهد، اما به خاطر شرایط پیکرهای بازمانده از آن فاجعه، سریعا همه آن‌ها را در قبرستان مکه به خاک سپرد.

 

سازمان حج و زیارت ایران، آمارهای پراکنده‌ای از تعداد زائران دفن شده در قبرستان مکه داده است، اما آخرین‌بار اعلام کرد که از بین زائران دفن شده در مکه، ۱۱ تن همچنان هویت نامعلومی دارند. شناسایی آن‌ها همزمان شد با قطع روابط سیاسی با ایران ازسوی عربستان. اکنون بعد از دو سال، جمعی از خانواده‌های آن شهدا به حج رفته‌اند تا از این فرصت برای یافتن زائر جا مانده استفاده کنند.

 

حمید محمدی - رییس سازمان حج و زیارت - درباره‌ی پیگیری‌های صورت گرفته، اظهار کرد: قبلا این موضوع در مذاکره با وزیر حج عربستان مطرح شده بود، به همین دلیل عزیزانی که مشخصا مزار شهید آن‌ها مشخص نیست در این موسم با ما همراه شدند.

 

وی افزود: پیش از ایام تشریق با هماهنگی وزارت حج و صحه عربستان، آزمایش DNA انجام شد که مطابق گفته مقامات سعودی، پاسخ‌دهی فرایندی حدودا ۱۵ روزه دارد که با توجه به این‌که یک هفته از آزمایش می‌گذرد، امیدواریم نتیجه زودتر مشخص شود.

 

رییس سازمان حج همچنین گفت: در طول مذاکراتی که با وزیر حج عربستان داشتیم، موارد مربوط به فاجعه منا، ریشه‌یابی آن، دیه شهدا بر اساس قاعده «قتیل الزحام» و همچنین دیه شهدای مسجدالحرام که وعده داده شده بود، مطرح شده و مصرانه دنبال خواهد شد. اخیرا در جلسه‌ای که با وزیر حج عربستان داشتیم، تایید کردند که این مساله را بررسی می‌کنند و نتایج را بعد از موسم حج اعلام خواهند کرد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------