۲۵ درصد جمعیت ایران تا دو دهه آینده سالمند می‌شود



  اخباراجتماعی ,خبرهای  اجتماعی,بازنشستگان

معاون اداری مالی صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه مصرف غذای ناسالم و فقر حرکتی، مهمترین علل بیماریهای مختلف در انسان است، گفت: بازنشستگان سفیران ورزش و تغذیه سالم در جامعه هستند.

به گزارش ایسنا، محمدرضا ترابی در اولین همایش مجمع سفیران بازنشستگان افزود: زندگی سالم و شاد با حفظ وزن متناسب با قد، تغذیه سالم، ورزش و شادابی، فعالیت های اجتماعی و اقتصادی، سواد رایانه ای و معنویت حاصل می شود.

 

وی با اشاره به اینکه حفظ سلامت و شادابی بازنشستگان وظیفه ای ملی، فرادستگاهی و مسئولیتی اجتماعی است، بیان کرد: صندوق بازنشستگی کشوری سبک زندگی سالم و مراقبت های تغذیه ای در دوران بازنشستگی که بیشترین نقش در حفظ و ارتقای سلامتی بازنشستگان دارد را در اولویت برنامه های اجتماعی خود قرار داده است. صندوق بازنشستگی کشوری با هدف اشاعه فرهنگ صحیح تغذیه، حفظ تندرستی و افزایش طول عمر بازنشستگان در سراسر کشور با همکاری خود بازنشستگان که سفیران تغذیه سالم هستند دوره ها و کارگاه های آموزشی برگزاری می کند.

 

معاون اداری مالی صندوق بازنشستگی کشوری گفت: در دوران سالمندی، تغییرات فیزیولوژیکی در بدن به وجود می آید از این رو نیازهای تغذیه ای و الگوی دریافت غذایی و فعالیت های فیزیکی و انجام ورزش های متناسب در این دوران بیشترین نقش را در حفظ و ارتقای سلامتی دارد.

 

رییس انجمن آلزایمر ایران نیز در این همایش با بیان اینکه در جهان چند میلیون نفر به بیماری آلزایمر مبتلا هستند، گفت: صندوق بازنشستگی در سال های اخیر دوره های آموزشی مناسبی برای جلوگیری از آلزایمر برگزار کرده است در صورتی که در گذشته وقتی فردی بازنشسته می شد سازمان ها چنین توجه ای به آن نداشتند اما اکنون سفیران آلزایمر در بیشتر استان ها حضور دارند. امید است با چنین فعالیت هایی از بیماری های دمانس و آلزایمر و هزینه های درمانی کاسته شود.

 

معصومه صالحی بابیان اینکه تا دو دهه آینده ۲۵ درصد جمعیت ایران سالمند خواهند شد، افزود: پنج استان با همکاری صندوق بازنشستگی کشوری، دانشگاه علوم پزشکی و استانداری دارای انجمن آلزایمر شدند و تا پایان امسال ۱۸ استان دیگر نیز انجمن در آن ها دایر می شود با فعالیت این انجمن ها سعی بر نهادینه شدن آموزش های پیشگیری از آلزایمر در کشور است تا کاهش هزینه های کلان اقتصادی و کاهش میزان ابتلا به این بیماری را شاهد باشیم.

 

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این همایش گفت: طبق پژوهش های صورت گرفته بیماریهای قلبی و عروقی، سرطان ها، دیابت و اضافه وزن شیوع بیشتری در بین مردم دارند و۶۴ درصد زنان و ۵۴ درصد مردان کشور چاق هستند.

 

زهرا عبداللهی مدیرکل بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش افزود: ۷۰ درصد علت مرگ‌ و میر در دنیا بیماری‌های غیر واگیر است. ۸۸ درصد مردم ریز فاکتور تغذیه ناسالم را دارند که روند هشداردهنده‌ بیماری غیر واگیردار و اضافه‌وزن را به دنبال دارد.

 

وی با اشاره به اینکه روغن، قند و شکر بالاتر از حد لازم در کشور مصرف‌شده و مصرف میوه، سبزی، شیر و لبنیات کمتر از نیاز هر فرد است، افزود: نتیجه این تغذیه شیوع اضافه‌ وزن و چاقی در کشور است؛ همچنین مصرف نمک در ایران دو برابر مصرف جهانی نمک است بنابراین باید الگوی غذایی روزانه به گونه ای باشد که بیش از پنج گرم نمک مصرف نشود حال آنکه فقط در هر قرص نان سه گرم نمک موجود است.

 

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل، عبدالهی گفت: مردم کشور مان شیر و لبنیات کم‌مصرف می‌کنند ولی سرانه مصرف نوشابه‌های گازدار ۴۲ لیتر در سال است که مهم‌ترین آن اختلال در جذب کلسیم است که یک ریز فاکتور مهم برای بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان است.

 

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بابیان اینکه بین ۲۵ تا ۳۵ سالگی سه درصد کلسترول بالا را داریم، گفت: در جمعیت ۱۵ تا ۶۴ ساله کشور ۱۹ درصد فشارخون بالا وجود دارد به طوری که از هر پنج ایرانی، یک نفر دچار مشکل فشارخون بالا است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------