قتل فضاي سبز پيش پاي برج‌ها و برج سازان



اخبار,اخبار اجتماعی,فضاي سبز

هنگام عبور از مناطق قديمي متوجه ساخت و ساز گسترده به جاي باغ ها و محل‌هايي كه درختان زيادي در آن وجود داشت مي‌شويم. امروزه در شهر تهران پارک ها، باغ ها يا مكان هايي كه درختان زيادي در آن وجود دارد  به عنوان بی دفاع ترین و کم هزینه‌ترین اراضی برای ساخت و ساز مورد توجه قرار گرفته اند.

  این در حالی است که همين مكان‌ها  به عنوان ریه‌های تنفسی شهر هستند و نباید به هیچ عنوان تخریب شوند. اگر در این روند محیط زیست و فضای سبز در شهری همانند تهران از بین بروند موجودیت شهر به عنوان محلی برای سکونت و آرامش خطر می افتد.

 

اين ساخت و ساز ها  در تهران آنقدر زياد شده كه مي‌توان به يكي از آنها اشاره كرد كه هنگام عبور از خیابان شریعتی به سمت شمال و گذر از پل صدر چندین جرثقیل برجی مشغول ساخت و سازهای عظیم هستند و ساکنین منطقه شمیران به یاد دارند که تا چند سال قبل در همین نقطه، پارک بزرگی به مساحت حدود ۷ هزار متر مربع به نام اندیشه قرار داشت که به دلیل قرارگیری کتابخانه عظیمی در داخل این پارک که محل مطالعه بسیاری از دانش آموزان پشت کنکوری بود، این پارک به نام عظیمی هم شناخته می شد.  با وجودی که این پارک در کنار خیابان پر رفت و آمد شریعتی قرار گرفته و محل مراجعه دانش آموزان بود، از سال ۱۳۸۶ اندک اندک وضعیت آن تغییر کرد.

 

بخشی از پارک  با وجود درختان قديمي به مساحت حدود دو هزار متر مربع برای ساخت ایستگاه مترو از دسترس شهروندان خارج شد در حقيقت اين درختان براي مترو كه شايد مردم با تاسيس آن در رفت و آمد  به نوعي در آسايش باشند اما  اين آسايش بدون توجه به اينكه يك ريه تنفسي شهر از بين رفته است.

 

اين پارك مانند بسياري از فضاهاي سبز شهر تهران تخريب و جاي خود را به آسمان خراش ها  داد. اين داستان تلخ و تكراري گويا قرار نيست پايان يابد و متاسفانه اين تخريب‌هاي گسترده محيط زيست با مجوز شهرداري انجام مي‌شوند، بنابراين تخريب كنندگان و سازندگان  در توجيه عمل خود مي‌گويند كار ما قانوني است بنابراين شايد در رابطه با شرايط صدور مجوز تخريب محيط زيست و برج سازي به جاي فضاي سبز شهري تجديد نظر صورت گيرد.


  قطع درختان ممنوع است
جمشيد زماني، وكيل دادگستري در گفت‌وگو با «قانون» در رابطه با قطع  درختان و ساخت و ساز به جاي آنها  اين‌گونه توضيح داد: قانوني در سال 1359 در رابطه با حفظ وگسترش فضاي سبز و درخت‌ها در شهرها تصويب شد.

 

اين قانون تحت عنوان لايحه قانوني حفظ و گسترش فضاي سبز در شهرها بود و چند اصلاحيه داشت و آخرين اصلاحيه لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها سال 88 مورد تایید مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفت.  اين حقوقدان خاطر نشان كرد: به طور كلي بايد مطرح كرد  طبق ماده 1 اين قانون قطع درختان ممنوع است كه در اين ماده اينگونه مطرح شده است كه به منظور حفظ و گسترش فضای سبز و جلوگیری از قطع بی‌رویه درختان، قطع هر نوع درخت و یا نابود کردن آن به هر طریق در معابر، میادین، بزرگراه ها، پارک‌ها، بوستان‌ها، باغات و نیز محل‌هایی که به تشخیص شورای اسلامی شهر، باغ شناخته شوند در محدوده و حریم شهرها بدون اجازه شهرداری و رعایت ضوابط مربوطه ممنوع است.


  قطع درختان بناي بالاي 500 متر با اجازه كميسيون
اين كارشناس قوانين شهري ادامه داد: قبل از هرگونه احداث بنا در اراضي بالاي 500 متر طبق ماده 7 اين قانون بايد مجوز صادر  شود. در اين ماده آمده است كه به منظور نظارت بر حسن اجراي قانون و آيين نامه اجرايي آن و تشخيص باغات كميسيوني مركب از اعضاي زير در هر شهرداري تشكيل مي شود. الف- يكي از اعضاي شوراي اسلامي شهر به انتخاب شورا ، ب-  يك نفر به انتخاب شهردار ترجيحا معاون شهرسازي و يا معاون خدمات شهري شهرداري، ج- مدير عامل سازمان پارك‌ها و فضاي سبز و در صورت عدم وجود سازمان پارك‌ها و فضاي سبز در شهرداري، مسئول فضاي سبز شهرداري .اين كميسيون ملك را بازديد مي‌كند در صورت اينكه بنا بالاي 500 باشد براي درختان شناسنامه صادر مي‌كند و مانع از قطع بي‌رويه درختان مي‌شود.


زماني تصريح كرد: براي اين ماده، تبصره‌هاي در نظر گرفته شده كه اراضي زمين در آن مد نظر بوده است. بدين صورت كه در تبصره يك آن آمده است  كه شهرداري موظف است براي صدور پروانه ساختماني در عرصه هايي با مساحت بيش از 500 مترمربع كه در محدوده شهر واقع مي باشد نظر كميسيون فوق را اخذ كرده  و مطابق آن عمل كند. در تبصره دو نيز بيان شده كه شهرداري موظف است در كلانشهرها براي صدور پروانه ساختماني در عرصه هاي بين 500 تا 2000 متر مربع واقع در محدوده شهر كميسيوني مركب از اعضاي زير را در هر يك از مناطق شهرداري تشكيل داده و نظريه كميسيون را اخذ و مطابق آن اقدام كند.


 6  ماه تا 3 سال حبس براي قطع درخت
اين حقوقدان در رابطه با جرم انگاري شدن قطع بي رويه درختان اينگونه عنوان كرد: دادن مجوز براي قطع درختان قانوني است بايد در نظر گرفت كه براي هرگونه قطع درخت بايد از كميسيون مجوز صادر شود.

 

قطع هرگونه درخت در اين قانون جرم تلقي مي‌شود و براي آن مجازاتي تعيين شده است. به موجب ماده 6 اين قانون براي افرادي كه درختان را قطع مي‌كنند مجازات تعيين شده است. 


همچنين در اين ماده ذكر شده هرکس درختان مذکور ماده (1) قانون گسترش فضای سبز را با علم و عمد و بر خلاف قانون مذکور قطع یا موجبات از بین رفتن آنها را فراهم آورد، علاوه بر جبران خسارت وارده، حسب مورد به جزای نقدی از یک میلیون ریال تا 10‌میلیون ریال برای قطع هر درخت و در صورتی که قطع درخت بیش از 30 اصله باشد به حبس تعزیری از 6 ماه تا 3 سال محکوم خواهد شد و در تبصره اين ماده آمده است كه در صورتی‌که قطع درخت از طرف مالکین به نحوی باشد که باغی را از بین ببرد و از زمین آن به صورت تفکیک و خانه سازی استفاده کند، همه زمین به نفع شهرداری ضبط می شود و به مصرف خدمات عمومی شهر و محرومین می رسد.


  شهرداري به عنوان ضابط دادگستري
زماني در پايان خاطر نشان كرد: مامورين شهرداري در شرايط كنوني به عنوان ضابط دادگستري تلقي شده‌اند و به موجب اين قانون شهرداري بايد مالكين باغ و زمين ها را شناسايي كند و اگر مالك بخواهد درختان را قطع كند يا ساخت‌وسازي انجام دهد شهرداري مي‌تواند آن را به عنوان فضاي سبز تملك كند.

 

به طور كلي بايد مطرح كرد هر نوع قطع درخت بدون مجوز در قانون منع شده است و مجازات قانوني دارد و شهرداري به عنوان متصدي اين امر، در صورت مشاهده چنين مسئله‌اي مي‌تواند اعلام شكايت كند. شهرداري مكلف شده است تا درختان را شناسايي و پلاك كوبي كند تا در صورت مراجعه اگر مشاهده شد كه آن درخت قطع شده بتواند آن را شناسايي كند و عليه متخلف شكايت كند.


  2 میلیارد بودجه به منظور تهیه شناسنامه باغ‌ها
همچنين رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران هم با توجه به نابودي درختان پايتخت و بيان اينكه تهیه شناسنامه براي باغ‌ها و درختان سطح شهر اقدامی سخت است، عنوان کرد: 2 میلیارد تومان بودجه به منظور تهیه شناسنامه باغ‌ها در شهر تهران پیش بینی شده است. وي با تاکید بر ضرورت تهیه شناسنامه باغ‌ها و پلاک کوبی درختان در سطح شهر گفت: این شناسایی تنها شامل درختانی می‌شود که اکنون زنده هستند.


 30 درصد اجازه ساخت و ساز در باغ‌هاي تهران
حقانی تاکید کرد: مصوبه برج باغ ها تاثیر بسیار زیادی در از دست رفتن درختان در پایتخت داشته است به گونه‌ای که در مدت زمان 8  سال 6  هکتار از درختان تهران نابود شده‌اند. لذا در انتظار اصلاح ماده 14 قانون زمین شهری و در نتیجه لغو این مصوبه هستیم. 

 

این عضو شورای شهر ادامه داد: در صورت اصلاح این ماده قانونی به جای 30 درصد اجازه ساخت و ساز در باغ‌هاي تهران اجازه ساخت در 15درصد از آن مساحت داده می شود. رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در پایان با تاکید بر تلاش برای تهیه مکانیسمی که مالکان باغ‌ها ترجيح مي‌دهند به جاي تخريب باغ خود را نگه دارند عنوان كرد: در صورت اجازه ساخت در 15 درصد از مساحت باغ‌ها به طور مثال در 2 هکتار زمین اجازه ساخت 200 متر مربع داده می شود. مساحت باقی مانده را شهرداری باید در همان لحظه تصرف کرده و به فضای سبز تبدیل کند.

 

بر اساس اين گزارش با توجه به  مسائل مطرح شده شاهد اين هستيم كه هم قانون توجه وي‍ژ‌ه‌اي به اين مسئله دارد و هم مسئولان عالی رتبه به حفظ باغ‌ها و جلوگیری از تخریب آنها و قطع درختان به ویژه در پایتخت تاكيد دارند. لازم است پیگیری‌ها در این خصوص توسط ارگان‌های مربوطه انجام شود تا از قطع بي رويه درختان به نوعي جلوگيري شود.


اخبار اجتماعی - قانون

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------