پرتقال‌فروش سلامت غذای ایران کیست؟



اخبار,اخبار اجتماعی,سلامت غذای ایران

سرنوشت فرآورده‌های آلوده غذایی در ایران حکایتی دارد، وقتی که کشف می‌شود، هر سازمان و نهادی این عدم‌ سلامت را به‌ گردن دیگری می‌اندازد، چند روز هم هیاهو می‌شود و در نهایت معلوم نمی‌شود.

پرتقال‌فروش سلامت غذا در ایران کیست؟ به گزارش تسنیم، یکی از گمراه کننده‌ترین موضوعات در جامعه ایرانی مبحث سلامت غذاست، کما اینکه در وهله نخست و به‌ استناد کارشناسان امرمتولی نخست سلامت غذا در ایران وزارت بهداشت است، ولی در زمان‌هایی که آلودگی فرآورده‌های غذایی رخ می‌دهد به‌خوبی چهره منفی این نابسامانی معلوم می‌شود، مثلاً مسئولان سازمان غذا و دارو عنوان می‌کنند مسئول سلامت و پاسخگویی سوسیس و کالباس هستند، ولی پاسخگویی سلامت گوشت خام دامپزشکی است یا سلامت شیر فله با دامپزشکی و سلامت شیر بسته‌بندی شده با سازمان غذا و داروست.

 

حال اگر این بررسی را ادامه دهیم متوجه می‌شویم که سلامت و پاسخگویی درباره دیگر فرآورده‌های غذایی نیز این سرنوشت پراکنده را دارد، مثلاً در زمینه میوه‌هایی مانند گوجه، مسئولیت سلامت آن با جهاد کشاورزی است، ولی سلامت محصولی مانند رُب با سازمان غذا و داروست؛ بنابراین این لیست همچنان ادامه دارد، ولی با این شرایط عجیب، که در نهایت بزرگترین آسیب آن هم زمانی مشخص می‌شود که یک فرآورده آلوده و دچار مشکل می‌شود، آن زمان است که هر نهاد و سازمانی در صورت هر نوع کم‌کاری این مشکل را بر گردن دیگری می‌اندازد و پس از چند روز هیاهو و سردرگمی مردم؛ در نهایت به خانه اول بازمی‌گردیم: پرتقال‌فروش سلامت غذا در ایران کیست؟در این رابطه حسین رستگار مدیر کل آزمایشگاه‌های مرجع کنترل غذا و دارو درباره این وضعیت آشفته و راه ساماندهی آن عنوان کرد: در تمام دنیا سازمان‌های غذا و دارو متولی و پاسخگوی سلامت فرآورده‌های غذایی هستند در حالی که در ایران این‌گونه نیست؛ بنابراین باید فقط یک سازمان متولی و پاسخگوی تمام تضمین‌های سلامت غذا در کشورشود، که دراین رابطه سازمان غذا ودارونیزآمادگی پذیرفتن این مسولیت را دارد، ولی باید نهادها و سازمان‌های مرتبط در این مقوله با یکدیگر هماهنگ شوند و این مطالبه در اجرا محقق شود.


معاون کنترل و مبارزه با آفات سازمان حفظ نباتات:سم د.د.ت بیش از دو دهه از چرخه مصرف خارج شده است معاون کنترل و مبارزه با آفات سازمان حفظ نباتات کشوردرباره انتشار برخی اخبار مبنی بر مصرف سم د.د.ت در مزارع کشاورزی، گفت: بیش از دو دهه مصرف سموم د.د.ت از چرخه مصرف کشاورزی خارج شده و حتی یک لیتر از این سم نیز در کشور وجود ندارد.

 

یحیی ابطالی افزود: سم د.د.ت جزء سموم کلره به شمار می رود که به دلیل باقیمانده آن در طبیعت و آکوسیستم و اینکه به راحتی این سم از چرخه زنجیره غذایی اکوسیستم خارج نمی شود، طی سالیان گذشته مصرف آن در دنیا غیرمجاز اعلام شده است.

 

وی اظهار داشت: در ایران نیز مصرف سم د.د.ت بیش از دو دهه است که به طور کامل از چرخه مصرف خارج شده و باقیمانده های آن نیز در گذشته به مصرف رسیده و هم اکنون از این نوع سم در کشور وجود ندارد. معاون کنترل و مبارزه با آفات سازمان حفظ نباتات، گفت: آنچه که امروز در محصولات غذایی کشور،دتکس می شود، بیشترین مصرف سم د.د.ت مربوط به سالیان گذشته و مصارف پزشکی برای کنترل بیماری وبا، سمپاشی واحدهای دامی و منازل مسکونی برای مقابله با پشه، مگس و کنه بوده است.

 

وی با بیان آنکه این سم طی سالیان گذشته تاکنون در بخش کشاورزی مصرف نمی شد، افزود: در کشورما سالانه بین 24 تا 27 هزارتن سم تامین و تدارک دیده می شود که بین 21 تا 24 هزار تن آن به مصرف داخلی و مابقی آن نیز صادر می شود اما یک لیتر از این سموم، سم د.د.ت نیست.

 

وی تصریح کرد: ممکن است این سم به صورت قاچاق و محدود وارد کشور شده باشد، اما به طور حتم در حجمی نیست که کسی بتواند ادعا کند در مزارع کشاورزی کشور این سم مورد استفاده قرار می گیرد.

 

ابطالی ادامه داد: به طور مثال اگر امروز در بدن آبزیان دریای خزر سم د.د.ت دیده شود، این بدان معنا نیست که سم د.د.ت امروز یا سال گذشته به مصرف رسیده بلکه این مسئله حداقل مربوط به دو تا سه دهه قبل است که این نوع سموم مورد استفاده قرار می گرفت و هم اکنون نیز در طبیعت باقیمانده است.وی معتقد است که طی بیش از دو دهه اخیر از هیچیک گروه های مختلف سموم کلره در کشور به کار گرفته نمی شود و طی سال های اخیر سموم نسل جدید همچون سموم فسفره و کاربامات جایگزین این سم خطرناک شده اند.

 

چندی پیش حسین رستگار رئیس آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو گفت: گزارش های غیررسمی نشان می دهد که سم غیرمجاز د.د.ت در برخی مزارع کشاورزی هنوز استفاده می شود.


به گفته وی، مصرف سم د.د.ت در همه جای دنیا منسوخ شده و استفاده از آن عوارض برگشت ناپذیر برای انسان دارد، البته هیچ مجوزی برای واردات و مصرف این سم از طرف وزارت بهداشت تاکنون صادر نشده است.

اخبار اجتماعی - ایرنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------