همه پول مترو زیر زمین نمی‌رود



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

 

تعداد ایستگاه‌های مترو که حداقل در دو سال اخیر به روی مردم باز شده به نسبت گذشته آن‌قدر کم بوده‌اند که جای دفاعی را برای شهرداری و دولت باقی نمی‌گذارد. در اواخر دوره سوم شورای شهر تهران، بسیاری از اعضا نسبت به روند اقدام شهرداری تهران در مترو اعتراض داشتند؛ اعتراض هم به حرکت یک‌سویه شهرداری در ساخت تونل و ایستگاه بود.

 

شهرداری با TBMهایی که خریده بود هم‌زمان سه خط ٣، ٦ و ٧ را شروع کرده بود و تا مدت‌ها نه ایستگاهی آماده و نه قطار خریداری شد.

 

این روند در ادامه به انتخابات ریاست‌جمهوری و تغییر در شورای شهر تهران منتهی شد و روند کار مترو هم از شکل قبلی کاملا تغییر کرد.
 
شهرداری تهران از دو سال قبل تاکنون خط سه را در دستور کار قرار داده و هنوز تعدادی از ایستگاه‌ها باقی مانده است؛ از افتتاح در خط ٦ و ٧ هم که فعلا تا دو سال آینده خبری نیست.

 

کمتر از دو هفته بعد از افتتاح بخش شمالی خط سه مترو با حضور رئیس‌جمهور که دولت و شهرداری صحبت‌های خوبی در مراسم کردند اعضای شورای شهر و معاون مالی شهردار تهران از روند پرداخت دولت در اعتبارات به مترو گلایه می‌کنند.

 

چمران، رئیس شورا گفت: فاینانس سه خط مترو از اولویت‌های اول روی میز دولت بود؛ اما بانک مرکزی آن را جزء اولویت‌های سه و چهار فاینانس قرار داده است. در عین حال این فاینانس‌ها به دلیل پرداخت‌نشدن سهم دولت، شرکت مترو را بدهکار کرده است.
 
محسن سرخو، رئیس کمیته حمل‌ونقل شورای شهر تهران هم به همسان‌نبودن برنامه با عملکرد در مترو اشاره کرد و گفت: طبق گزارش شهرداری خط ٦ در سال ٩٦ به بهره‌برداری می‌رسد که البته باید دید در عمل چه زمانی به بهره‌برداری می‌رسد.

 

در عین حال در بودجه بازپرداخت‌های وام ١١٦‌درصد بوده؛ یعنی از وام‌هایی که باید به مترو داده می‌شده ١٦‌درصد هم اضافه‌تر داده شده و کمک سرمایه فروش بلیت هم ١٠٦‌درصد پرداخت در نظر گرفته شده اما تنها ٦٨‌درصد از تخصیص‌ها در کمک سرمایه‌ای به شرکت مترو بوده است.

 

به عبارتی در بخش معوقات مالی، هزینه‌هایی شده که موجب تأخیر در بهره‌برداری خطوط شده و طبق برنامه خط سه باید سال ٩٣ و خط ٧ امسال به بهره‌برداری می‌رسید.

وی تأکید کرد که در گزارش‌های مالی ٥٠٠‌ میلیارد تومان کاهش تخصیص به مترو از سوی شهرداری تهران مشاهده شده و همین امر کفایت می‌کند که بهره‌برداری خط سه از سال ٩٣ به ٩٤ موکول شود.

در میان اعضای شورا احمد دنیامالی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا نیز که خود قبلا دستی در کار شهرداری داشته روند اقدامات را کند ارزیابی کرده و گفت که از آقای قالیباف انتظار کمک بیشتری در مباحث مترو دارم.

اما محسن سرخو، رئیس کمیته حمل‌ونقل شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار «شرق» گفت: شهرداری اقدامات مربوط به مترو را تا نیمه سال ٩٣ خیلی خوب پیش برد، اما از این زمان به دلایلی از جمله محدودیت اعتبار یا هر علت دیگری، تخصیص‌های خود به حوزه حمل‌ونقل و به‌خصوص مترو را کم کرد و کارها آن‌طور که باید، پیش نرفته است.

وی تصریح کرد: طبق برنامه و تعهد شهرداری، شورا اعتبار ساخت سالانه ٣٠ کیلومتر مترو را برای شهرداری در نظر گرفت تا بدون در نظرگرفتن ٥٠‌درصد سهم دولت، کار مترو تهران را پیش ببرد تا  اگر دولت کمکی هم داشت آن را به این اعتبارات و برنامه‌ریزی اضافه کند.

 

در این شرایط دیگر شهرداری نمی‌تواند بگوید چون دولت اعتبار نداده، من اجرا نکردم؛ اما مسئله اینجاست که در این شرایط هم شهرداری این اعتبار را برای مترو تخصیص نداده است.

 

وی در ادامه گفت: تا نیمه سال ٩٣ همه‌چیز خوب بود و قالیباف جلسات منظمی را تشکیل می‌داد اما متوقف و این اعتبارات صرف هزینه‌های دیگر شد و به نظر من هزینه‌های غیرضرور در شهرداری بسیار زیاد است.

 

وی در مورد دلیل این اقدام شهرداری و واکنش شورا نسبت به این روند، گفت: چرایی این اقدام را باید از شهرداری پرسید! ما پیگیری‌هایی داشته‌ایم و آخرین بار هم حدود دو ماه قبل گزارشی از عملکرد کل سال ٩٣ و مقایسه با برنامه و بودجه سال ٩٣ تهیه و ارائه کردم و در اختیار همه اعضا و رسانه‌ها قرار دادم و بعد از آن شاهد تغییر رفتاری مختصر در معاونت حمل‌ونقل و ترافیک بودم که امیدوارم اثرات آن را ببینیم.


سرخو جابه‌جایی اعتبارات در ردیف‌های شهرداری حتی برای مترو را جدید و غیرمرسوم ندانست و افزود: بالاخره خودمان اختیاراتی را به شهردار داده‌ایم که در قانون بودجه تغییر ایجاد کند، اما مسئله مهم این است که بودجه و اعتبارات حمل‌ونقل سر جای خودش استفاده نشده و به جای دیگر رفته است و همین عدم تخصیص و برخی شواهد دیگر مثل جابه‌جایی اعتبارات برای پروژه شهر آفتاب این موضوع را تأیید می‌کند.

فارغ از این موارد «شرق» چندی قبل گفت‌وگویی با رحمت‌الله حافظی عضو دیگر شورا داشت که در آن در مورد جابه‌جایی اعتبارات مترو در پروژه‌هایی دیگر نظیر شهر آفتاب صحبت کردیم و حافظی تأکید کرده بود که شهرداری تهران از یک مجوز شورا سوءاستفاده و ٧٠٠‌میلیارد تومان را از مترو خارج کرده است.


اما نماینده دولت که وظیفه واریز اعتبارات دولتی برای شهرداری‌ها، ازجمله شهرداری تهران را دارد در مورد ادعای شهرداری در عدم تأمین اعتبارات و تأخیرها نظر دیگری دارد. علی نوذرپور، معاون شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور دراین‌باره به «شرق» گفت: شهرداری تهران تنها براساس مجموعه حمل‌ونقلی خود و نیازهای شهری برای ما با شهرداری‌های دیگر متفاوت است و حوزه عملکرد ما کل کشور است و نمی‌توانیم تفاوتی قائل شویم و این احساس مسئولیت فقط مربوط به دادن اعتبارات نیست.


وی گفت: در دهه ٧٠ که من مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی عمرانی وزارت کشور بودم، دولت تصمیم گرفت تا بخشی از عوارض فروش نفت گاز، نفت کوره و نفت سفید را به  شهرداری‌ها اختصاص دهد و به‌این‌ترتیب این پول به وزارت کشور داده می‌شد و ما هم برای شهرداری‌ها واریز می‌کردیم. یکی از اقدامات ما برای شهرداری‌ها سفارش و خرید ٢٠‌هزار دستگاه اتوبوس بود که در نتیجه این کار ٣٨‌ درصد نوسازی در ناوگان اتوبوسرانی اتفاق افتاد و عمر ناوگان از ١٢ به ٦,٧ سال رسید.

نوذرپور گفت در دولت قبل این برنامه‌ریزی تغییر کرد و عوارض مربوط به سوخت در قالب مالیات بر ارزش افزوده به خزانه واریز و بعد برای شهرداری‌ها اختصاص می‌یابد و دیگر وزارت کشور دسترسی به آن ندارد. وزارت کشور سال‌ها با همه حواشی اتوبوس‌ را خریداری و ٨٢,٥‌ درصد آن را هم پرداخت می‌کرد، اما درحال‌حاضر این پول مستقیم به حساب شهرداری‌ها منتقل می‌شود و آنها خودشان وظیفه دارند نسبت به تأمین نیازهای حمل‌ونقلی خود هزینه کنند.

معاون شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با طرح این سؤال که چرا شهرداری‌ها ازجمله شهرداری تهران در این مدت که پول به حسابشان ریخته شده اتوبوسی خریداری نکرده‌اند، تصریح کرد: هر روز می‌گویند وزارت کشور اتوبوسی به ما نداده است اما نمی‌گویند پول آن را دریافت کرده‌اند. این بحث‌ها دیگر کهنه شده و در شرایطی که قانون سال‌هاست تغییر کرده نباید همان حرف‌های قبلی را تکرار کنند.

 

وی با اشاره به سابقه خرید اتوبوس توسط وزارت کشور در دولت قبل، گفت: زمانی که وزارت کشور به‌صورت متمرکز اتوبوس خریداری می‌کرد شهرداری‌ها ازجمله شهرداری تهران، می‌گفتند چرا شما باید برای ما اتوبوس خریداری کنید؟ چرا پول آن را به خودمان نمی‌دهید؟ و یا می‌گفتند اتوبوس کیفیت ندارد و حالا که پول را به خودشان داده‌ایم نه‌تنها اتوبوسی خریداری نکرده‌اند، ‌بلکه هر روز فرافکنی می‌کنند. نوذرپور گفت: متأسفانه شهرداری‌ها ازجمله شهرداری تهران، هزینه‌های مربوط به حمل‌ونقل را صرف امور دیگری می‌کنند و حمل‌ونقل در اولویت اول آنها قرار ندارد.

 

متأسفانه شهرداری‌ها در چند وظیفه اصلی ازجمله تعویض مخازن سی‌ان‌جی و یا تعویض فیلتر اتوبوس‌ها به‌عنوان وظایف حیاتی تعلل می‌کنند.

نوذرپور تصریح کرد: وزارت کشور همواره در مقام یک مرجع بالاسری از شهرداری‌ها توضیح خواسته و تلاش کرده بسیاری از اشکالات و تخلفات را رسانه‌ای نکند اما برخی از شهرداری‌ها ازجمله شهرداری تهران، هر بار با واردکردن تعدادی اتوبوس و یک مانور رسانه‌ای همان حرف‌های قبلی را تکرار می‌کنند.

 

حدود سه ماه قبل ٥٧٠‌میلیارد ریال بین اتوبوسرانی‌های کشور برای  نوسازی و توسعه ناوگان اختصاص یافته و پرداخت شده و ٥٠٠‌میلیارد ریال دیگر برای یارانه بلیت به اتوبوسرانی و قطارشهری‌ها در چند روز قبل پرداخت شده است.

 

وی با اشاره به عملکرد دولت یازدهم درباره قطارشهری‌ها، گفت: در این دولت قطارشهری استان‌های شیراز، اصفهان و تبریز فعال شد و به‌زودی قطارشهری زنجان و اهواز هم راه‌اندازی می‌شود و این روند نشان از اولویت دولت در تکمیل قطارشهری‌ها دارد و دولت باید نسبت به تعهدات برنامه پنج‌ساله پاسخ‌گو باشد.


نوذرپور با اشاره به شرایط مالی دولت و روند تخصیص‌ها، گفت: در بودجه تعهداتی برای شهرداری‌ها اعلام می‌شود که لزوما امکان پرداخت وجود ندارد، اینکه این رقم‌های پرداخت‌نشده را بدهی دولت تلقی کنند و بگویند چون دولت پول نمی‌دهد، پس ما هم کار نمی‌کنیم، بسیار اشتباه است.

 

شهرداری‌ها جزء بدنه دولت نیستند اما جزء اجزای حاکمیت محسوب می‌شوند و در قبال تعهدات دولت، باید پاسخ‌گو باشند. مترو جزء آن مسئولیت‌هایی است که نباید روی زمین بماند، حالا اگر یک جایی از کار لنگ زد و روی زمین ماند آن‌قدر مشخص و عیان می‌شود که همه، از مسئولان تا مردم، متوجه می‌شوند.

 

درعین‌حال وقتی مجموعه مترو سالیان سال با روندی مشخص پیش می‌رود، ایستگاه‌ها بالا می‌آید و قطارها عبور می‌کنند یعنی هم پول اختصاص یافته، هم کار به اندازه کافی مدیریت شده و از همه مهم‌تر یعنی یک اراده برای آن وجود داشته است.

اخبار اجتماعی - شرق

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------