تخلفات عجیب برخی آرایشگاه های زنانه در تهران/ تعزیرات: ورود می کنیم



اخبار,اخبار آجتماعی,ویدا آزاد

در شهر تهران تعداد آرایشگاه‌های زنانه دارای مجوز یک هزار و 47 است و متاسفانه 10 تا 20 هزار آرایشگاه‌های زنانه فاقد جواز کسب در تهران مشغول به فعالیت هستند.

مشاور امور بانوان سازمان تعزیرات حکومتی از 2 برابر شدن پرونده‌های تخلف در رابطه با آرایشگاه‌های زنانه نسبت به سال 93 خبر داد و گفت: در 6 ماه اول سال 94 دو هزار و 461 پرونده تخلف آرایشگاه‌های زنانه به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال شده است.

ویدا آزاد در نشست خبری خود تحت عنوان طرح برخورد با تخلفات آرایشگاه‌های زنانه گفت:سازمان تعزیرات حکومتی در ادامه سیاست‌های کلان اقدام به انجام طرح‌ بررسی وضعیت آرایشگاه‌های زنانه و افزایش مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی کرده که مستقیما با بهداشت جامعه هدف یعنی بانوان در ارتباط است.

وی خاطرنشان کرد:‌ امور بانوان سازمان تعزیرات حکومتی بر اساس فرامین مقام معظم رهبری در امور مبارزه با قاچاق کالا و ارز به تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط، با توجه به روند افزایش مصرف لوازم آرایشی در ایران و میزان رشد پرونده‌های تخلفات صنف آرایشگاه‌های زنانه اقدام به پژوهش و تحقیق در علل مصرف سوء لوازم آرایشی و بهداشتی با دو رویکرد کنترل و پیشگیری پرداخته است.

وی ادامه داد: مصرف گرایی و به ویژه مصرف لوازم آرایشی در حال حاضر در کشورمان به یک معضل کلان اجتماعی تبدیل شده که باید برای رفع آن تمامی نهادها و ارگان‌ها با تعامل و مشارکت یکدیگر اقدام کنند.

 ایران جزء 10 کشور اول مصرف کننده لوازم آرایشی در دنیا
مشاور امور بانوان سازمان تعزیرات حکومتی گفت: ایران از نظر جمعیت هجدهمین کشور در جهان و سومین کشور پس از پاکستان و مصر در منطقه است. کشورمان جزء ده کشور اول جهان و دوم خاورمیانه پس از عربستان در مصرف لوازم آرایشی است که این بیانگر حجم بالای مصرف لوازم آرایشی در میان بانوان ایرانی است.

10 درصد از لوازم آرایشی جهان در ایران مصرف می شود
آزاد تصریح کرد:‌ سالانه حدود ده میلیارد دلار لوازم آرایشی در جهان مصرف می‌شود که یک میلیارد دلار یعنی ده درصد آن در ایران به مصرف می‌رسد.

وی افزود: در حال حاضر بیش از 80 درصد لوازم آرایشی موجود در بازار کشورمان در اختیار محصولات خارجی است و تنها 20 درصد آن مربوط به تولیدات داخل است که از عوامل اصلی آن می‌توان به عدم اعتماد بانوان به محصولات داخلی اشاره کرد.

وی گفت: تمامی محصولات خارجی مرغوب نیست و اکثر آنها از طریق قاچاق وارد کشور می‌شوند و حتی گاهی مواد اولیه‌ برخی از برندهای معروف لوازم آرایشی در کشورهای چین و تایلند تهیه می‌شود.

افزایش 2 برابری تخلفات آرایشگاه های زنانه در 6 ماهه نخست سال
وی خاطرنشان کرد:‌ طبق آمار در سال 93 یک هزار و 329 پرونده جهت رسیدگی به سازمان تعزیرات حکومتی در بخش تخلفات صنف آرایشگاه‌های زنانه ارسال شده است.

 

  همچنین در 6 ماه نخست سال جاری دو هزار و 461 پرونده جهت رسیدگی به این سازمان ارسال شده که این ارقام حاکی از رشد حدودا دو برابری پرونده‌ها در این زمینه دارد و بر اساس احکام صادره متخلفان این صنف به پرداخت بیش از 375 میلیون تومان جزای نقدی محکوم شده‌اند.

برخی از تخلفات آرایشگاه های زنانه: ایجاد آتلیه عکاسی، کلینیک خدمات پزشکی و درمانی و...
آزاد ادامه داد: متاسفانه امروزه برخی از  آرایشگاه‌های ویژه بانوان تبدیل به فروشگاه و کلینیک خدمات پزشکی و درمانی شده‌اند یعنی آرایشگران مبادرت به فروش کالاهایی نظیر لوازم آرایشی و بهداشتی، پوشاک، کیف و کفش، بدلیجات و همچنین ایجاد آتلیه عکاسی در محل آرایشگاه ویژه عروسان و غیره کرده‌اند که این موضوع مطابق با بند ک مواد 37 و 68 قانون نظام صنفی با عنوان تخلف تداخل صنفی تعریف شده است.

وی در رابطه با دخالت آرایشگاه‌های زنانه در امر پزشکی نیز گفت: در برخی از آرایشگاه‌های زنانه مشاهده می‌کنیم که با انجام خدمات پزشکی درمانی مانند بوتاکس، تزریق ژل، تاتو، و پاکسازی پوست و همچنین استفاده از کرم‌های ضد چروک، ویتامینه و تقویت مو در امور پزشکی دخالت کرده اند که این امر باعث می‌شود سلامت بانوان به خطر بیفتد؛ لذا از بانوان تقاضا می‌کنیم برای انجام دادن موارد درمانی به کلینیک‌های تخصصی درمانی مراجعه کنند و صرفا تنها به دلیل این که هزینه آرایشگاه‌ها برای انجام چنین کاری کمتر است، نزد آنها نروند.

وی افزود: متخصصین پوست و مو نیز از این موضوع گله مند هستند و ما از جامعه‌ آگاه زنان انتظار می‌رود که چنین خدمات پزشکی را در کلینک‌های تخصصی درمانی انجام دهند.

آزاد درباره‌ استفاده از دستگاه سولاریوم در برخی از آرایشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی گفت: وزارت بهداشت استفاده از این دستگاه را در آرایشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی برای برنزه کردن پوست ممنوع کرده است؛ زیرا استفاده از دستگاه سولاریوم آسیب‌های شدیدی بر پوست و سایر اندام‌های بدن مانند چشم و کبد و کلیه وارد می‌کند؛ لذا دستگاه های متولی با نظارت‌های مستمر و جدی باید از انجام این امور جلوگیری کنند.

فعالیت 10 تا 20 هزار آرایشگاه زنانه فاقد جواز کسب در تهران
وی ادامه داد: در شهر تهران تعداد آرایشگاه‌های زنانه دارای مجوز یک هزار و 47 است و متاسفانه 10 تا 20 هزار آرایشگاه‌های زنانه فاقد جواز کسب در تهران مشغول به فعالیت هستند.

آزاد تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که باعث بروز تخلف در آرایشگاه‌های زنانه می‌شود عدم نظارت و بازرسی دائم و مستمر است؛ مثلا در تهران 4 الی 8 بازرسی از اتاق اصناف برای سرکشی به آرایشگاه‌های زنانه کار خود را انجام می‌دهند که تعداد آنها نسبت به تعداد آرایشگاه‌های تهران بسیار کمتر است و به همین دلیل تخلفات در آرایشگاه‌های زنانه رخ می‌دهد.

وی گفت: در خصوص گرانفروشی اگر مصرف‌کنندگان با گران فروشی در آرایشگاه‌های زنانه مواجه شدند می‌توانند به سازمان تعزیرات حکومتی اطلاع دهند یا به شماره‌ 30009651 پیامک بزنند.

آزاد تصریح کرد: در حال حاضر آرایشگاه‌ها بر اساس متراژ و فضای فیزیکی رتبه بندی شده‌اند و رتبه‌های ممتاز، درجه یک و درجه 2 و درجه 3 در نظر گرفته شده است و اتاق اصناف بر اساس این مرتبه‌ها نرخ را تعیین می‌کند که ما پیشنهاد دادیم نرخ‌های آرایشگاههای زنانه باید بر اساس گرید تخصصی انجام شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه مجازات‌ها و جریمه‌ها برای تخلفات آرایشگاه‌های زنانه فاقد بازدارندگی است گفت: برای مثال آرایشگاهی که فاکتور صادر نکند 59 هزار تومان جریمه و آرایشگاهی که نرخ مربوطه را نصب نکند 67 هزار تومان جریمه می‌شود و این مبلغ برای آرایشگاههایی که 200 هزار تومان برای رنگ مو دریافت می‌کنند بازدارنده نیست.

وی در پایان گفت از هفته آینده گشت‌های سیار مشترک سازمان تعزیرات حکومتی و اتاق اصناف، صنعت و معدن و تجارت از آرایشگاه‌های زنانه تهران آغاز می‌شود.

اخبار اجتماعی - عصر ایران

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------