آنچه به جایی نرسد، فریاد است ...



اخبار,اخبار اجتماعی,برج آزادی

«مرمتی که سال 88 روی برج آزادی انجام شد، اشتباه و آزاردهنده بود... من در جریان انجام مرمت برج نیستم و نمی‌دانم چه کاری انجام می‌دهند... سال 68 هم می‌خواستم وارد این قضیه شوم، اما چون به تذکراتم گوش نمی‌دادند، کنار کشیدم...»

بعد از بازدید رییس سابق شورای شهر تهران و تیم تهرانگردی در مهرماه سال 93 از «برج آزادی»، قرار شد دو میلیارد تومان برای تعمیرات داخل و ۱۸ میلیارد تومان هم برای مرمت محوطه بیرون برج در نظر گرفته شود؛ تعمیرات برج از اواخر بهمن ماه سال گذشته شروع شد و در حال حاضر مراحل خاک‌برداری و اصلاح اولیه فاز یک، دو و سه آن انجام شده است. به گفته مدیر مجموعه برج آزادی پیش‌بینی می‌شود مرمت این فازها تا 22 بهمن تمام شود.

به گفته مدیر اجرایی مجموعه فرهنگی آزادی، برج 44 ساله آزادی تا کنون دو بار مرمت شده است، محوطه برج یکبار در سال 86 و بدنه آن نیز در سال 90 تعمیر شده است. در این مرحله از مرمت نیز که از بهمن‌ماه سال گذشته آغاز شده، ایرج حقیقی مدیر پروژه برج آزادی در زمان ساخت آن (1348) به عنوان ناظر به شهرداری معرفی شده است، اما حقیقی می‌گوید: من در جریان انجام این کار نیستم و نمی‌دانم چه کاری انجام می‌دهند. در سال 86 هم می‌خواستم وارد این قضیه شوم، اما به دلیل آنکه تذکراتم را گوش نمی‌دادند و نمی‌پذیرفتند، کنار کشیدم.

«علی سلطانی»، مدیر اجرایی برج آزادی در این باره به خبرنگار ایسنا می‌گوید:در این مرمت از مهندس حقیقی کمک گرفتیم و او حضور دارد و نظرات خود را به دوستان مجری هم می‌گوید تا آنجایی هم که دیده شده، این موضوع رعایت می‌شود و فکر می‌کنم این نقطه‌ی مثبتی در امر بازسازی برج است. حتی می‌توانیم برای استقرار مهندس حقیقی، اتاقی را داخل برج در اختیارش بگذاریم.

او بیان می‌کند: مهندس حقیقی تاکید کرده که تعمیرات بدنه و محوطه برج لازم و ملزوم یکدیگر هستند. بازسازی که در حال حاضر از برج آزادی می‌بینم متفاوت از گذشته است‌، دقت نظر تیم اجرا کننده و مواد اولیه‌ای که برای این کار استفاده می‌شود متفاوت از گذشته است.

 

ضریب نفوذ بِتنی که برای مرمت برج استفاده شده حداقل است، یعنی از استانداردهای بین‌المللی استفاده می‌کنند و همچنین عایق‌هایی که این بار استفاده می‌شود از چند لایه تشکیل شده است.

 

اخبار,اخبار اجتماعی,برج آزادی


وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر باید تلاش کنیم آن چیزی که مطلوب است انجام شود، چون تیمی که در حال حاضر کار می‌کنند حساس و دلسوز هستند.

مدیر اجرایی برج آزادی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه تضمینی وجود دارد که بعد از مرمت دوباره برج بار دیگر شاهد ریزش آب از سقف نباشیم‌؟ بیان می‌کند: طبیعتا شما باید این تضمین را از مجری کار بخواهید. ما در این زمینه نظارت عالی نداریم‌، ما به عنوان مسئولیتی که در برج داریم ناظر هستیم‌.

سلطانی اضافه می‌کند: در این پروژه از کارگر گرفته تا شرکت مرمت کننده خودشان را مسئول می‌دانند، ما هم امیدواریم کار به نحو مطلوب پیش برود. بنابر مشاهدات ما کار به شکل فنی و اصولی در حال پیشرفت است.

 

زمانی که باغچه‌ها را برداشتن، نقشه‌کشی دوباره انجام شده‌، کارکنان شهرداری تهران و برج آزادی خودشان را یک تیم می‌دانند و درحال حاضر با هم تعامل دارند که کار به نحو مطلوب اجرا شود.

او درباره‌ی اتمام پروژه اظهار می‌کند: ممکن است انجام پروژه با گره‌هایی مواجه شود که نیاز به مطالعه بیشتری داشته باشد. ما می‌گوییم اهمیت دقت بیشتر از سرعت است، اما قول‌هایی که دوستان به ما داده‌اند این است که قبل از زمستان کار تمام شود.

وی درباره هزینه‌هایی که تا کنون برای مرمت برج شده است، می‌افزاید: ما روی هزینه‌های مرمت ورود پیدا نکرده‌ایم‌، تمام هزینه‌ها را شهرداری تهران پرداخت کرده است و انشاالله بعد از بازسازی محوطه‌، مرمت کاشی‌های حاشیه دیواره‌های برج هم بصورت اساسی انجام شود. کاشی‌های برج سالیان سال است که دچار فرسایش شده و این یک امر طبیعی است و باید مرمت و احیا شود.

 

اخبار,اخبار اجتماعی,برج آزادی


اما ایرج حقیقی، مدیر پروژه برج آزادی در زمان ساخت آن می‌گوید: من در مرمت برج نظارتی ندارم و هر وقت هر کسی از من درباره برج راهنمایی بخواهد، آن چیزی را که بدانم درست است بیان می‌کنم، اما انجام و عدم انجام آن را خود پیمانکار برعهده دارد.

او می‌گوید: باید بررسی کرد تا ببینیم کاری را که آنها انجام می‌دهند درست است یا نه. در هر صورت من در جریان انجام این کار نیستم و نمی‌دانم چه کاری انجام می‌دهند، در سال 86 هم می‌خواستم وارد این قضیه شوم، اما به دلیل آنکه تذکراتم را گوش نمی‌دادند و نمی‌پذیرفتند، کنار کشیدم.

 

هرکس درباره این برج هر راهنمایی بخواهد در خدمت او هستم و هر اطلاعاتی که دارم در اختیار او می‌گذارم و استفاده‌ی آن به عهده‌ی خودشان است. من نه ناظر هستم و نه مجری.

او ادامه می‌دهد: مرمتی که سال 86 صورت گرفت، بسیار اشتباه و آزاردهنده بود و آنچه که به جایی نرسد، فریاد است.

حقیقی می‌گوید: این برج تا 100 سال دیگر هم پایدار است، چون سازه‌ی آن فوق‌العاده قوی است، اما قطعا باید از آن نگه‌داری شود و آن را مرمت و بازسازی کنند. اگر به هر سازه‌ای نرسیم، خراب خواهد شد.

 

این ساختمان 400 سال ایستایی دارد، اما برای آنکه پایدار بماند باید از آن نگه‌داری شود. بسیاری برای ساخت این برج زحمت کشیدند و همین طور که به اطراف برج نگاه می‌کنم، چهره‌ی تک تک آنها جلوی چشمم است، دوستان دیگری هم به اندازه‌ی من برای ساخت این برج زحمت کشیده‌اند.

مدیر پروژه برج آزادی در زمان ساختش گفته که مرمت بدنه و محوطه لازم و ملزوم هم هستند، اما آنچه از روند تعمیرات برج دیده می‌شود تنها تعمیر محوطه است نه بدنه! از طرفی گفته شده مرمت آن تا 22 بهمن تمام خواهد شد، اما با توجه به اینکه بارندگی‌های فصل پاییز می‌تواند روند مرمت را کُند کند، به نظر می‌رسد باید در مرمت جدید سرعت عمل جدی‌تری صورت گیرد تا شاهد دوباره چکه کردن آب به داخل نماد تهران و عمیق‌تر شدن ترک‌ها و شکاف‌ها نباشیم.

 

اخبار,اخبار اجتماعی,برج آزادی

 

اخبار,اخبار اجتماعی,برج آزادی

 

اخبار,اخبار اجتماعی,برج آزادی

 

اخبار,اخبار اجتماعی,برج آزادی

 
اخبار اجتماعی - ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------