واکنش ابتکار به مشکل تنفسی مردم در خوزستان/دلیل تنگی نفس:دوکش ها، سوزاندن مزارع نیشکر و...



اخبار,اخبار اجتماعی,مشکل تنفسی مردم

رییس سازمان محیط زیست معتقد است: به طور کلی 18 گزینه به عنوان علل این عارضه مطرح و مورد بررسی بوده که در نهایت چهار مورد از آنها شامل آلودگی فلرهای نفتی (دودکش)، سوزاندن مزارع نیشکر، سوزاندن لاستیک و زباله و گرده افشانی گیاهان در اولویت قرار گرفته است.

معصومه ابتکار در نوشتاری به بررسی دلایل مشکلات تنفسی در خوزستان پرداخت که به شرح زیر است:

چند روزیست درگیر موضوع مشکل تنفسی هموطنان خوزیستانی هستم. طی پیگیری ها با معاون محیط زیست انسانی و مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با توجه به نتایج دستگاههای پایش آلودگی هوا مسئله باران اسیدی مورد تایید قرار نگرفته، چرا کهPH  این باران ها عادی است.

ستاد بحران خوزستان پنجشنبه شب تشکیل جلسه داد. مهندس لاهیجان زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در این جلسه توضیح داد که بعد از هشدار هواشناسی درباره بارندگی، آمادگی دستگاه های سنجش آلودگی هوا در استان و نیروهای کشیک در برنامه قرار گرفت. این دستگاهها مواردی مانند دی اکسید گوگرد، ترکیبات ازت، ترکیبات هیدروکربوری، ازن و غبار را اندازه گیری می کند. اما نتایج آزمایش باران های اخیر این نوع آلودگی ها را در شرایط ناسالم نشان نداده است.

ظاهرا در جلسه مطرح شد که در سال 92 حدود 22 هزار نفر و در سال گذشته نیز حدود 16 هزار نفر به دلیل تنگی نفس به مراکز درمانی مراجعه کرده اند و گزارش دانشگاه علوم پزشکی نشان می دهد عمده مراجعان سابقه بیماری تنفسی و آلرژی داشته اند.

متاسفانه علت اصلی بروز تنگی تنفس در خوزستان تا کنون قطعی نشده است. پس از مشکل سال 92، سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری وزارت نفت فرآوری حدود 30 هزار بشکه نفت سنگین و ترش در داخل شهر اهواز را متوقف کرد تا شاید این مشکل تنفسی پایان یابد.

به طور کلی 18 گزینه به عنوان علل این عارضه مطرح و مورد بررسی بوده که در نهایت چهار مورد از آنها شامل آلودگی فلرهای نفتی (دودکش)، سوزاندن مزارع نیشکر، سوزاندن لاستیک و زباله و گرده افشانی گیاهان در اولویت قرار گرفته است.

در مجموع و با توجه به بررسی های مختلف بر روی این بیماران، آلاینده های هوای استان و زمان وقوع تنگی نفس، به نظر می آید گزینه گرده افشانی گونه های گیاهی خاص قوت بیشتری پیدا کرده است. احتمال آن هست که درختچه کناکارپوس که در سطح شهرهای خوزستان به وفور کاشته شده مسبب این مشکلات باشد. تنگی نفس در زمان بارندگی ماه های آبان و آذر رخ می دهد و  در ماه های دیگر شاهد این نوع عارضه نیستیم.

هواشناسی خوزستان هم اعلام کرده که بارندگی در این چند روز آزمایش شده و آنالیز آن نشان می دهد که باران اسیدی نبوده است.

در هر حال با همکاری وزارت بهداشت به جد پیگیری شناسایی علت این تنگی نفس هستیم تا بتوانیم آن را به طور ریشه ای حذف کنیم.

در مورد هوای خوزستان اقدامات دیگری هم صورت گرفته که به زودی اعلام می‌شود.

اخبار اجتماعی - خبر آنلاین

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------