زنگ بحران آب در ۲۹۴ دشت کشور



اخبار,اخبار اجتماعی,بحران آب

قائم مقام وزیر نیرو با تشریح جزئیات طرح نجات ذخایر آبی زیرزمینی کشور، گفت: در قالب ۱۱ طرح ویژه موضوع معالجه و نجات بخشی منابع زیرزمینی آبی انجام می‌شود.

ستار محمودی در گفتگو با مهر درباره آخرین اقدامات صورت گرفته به منظور نجات ذخایر زیرزمینی آب کشور و طرح تعادل بخشی منابع آب گفت: ماهیت این طرح مهم است از این منظر که در چند دهه اخیر منابع آب زیرزمینی به دلیل شدت برداشت و بهره برداری با کاهش حجم و افت سطح آب مواجه شده است.

قائم مقام وزیر نیرو اظهارداشت: این روند در آغاز دولت یازدهم در برنامه های اصلی وزارت نیرو قرار گرفت تا برای آن چاره جویی شود. در مجموع وقتی که منابع آب کم شده تالاب‌ها و دریاچه ها از جمله ارومیه و بختگان خشک شدند.

محمودی ادامه داد: از سویی از ۶۰۹ دشت کشور، حدود ۲۹۴ دشت دچار پایین رفتن سطح آب زیرزمینی و کاهش حجم شده و در برخی دشت‌ها نیز تغییر در کیفیت آب اتفاق افتاده است. برای این منظور در گذشته طرحی در دست انجام بوده است ولی به دلایل گوناگون از جمله تامین منابع مالی، حمایت نشد.

وی خاطرنشان کرد: در دولت جدید این موضوع آسیب شناسی شد و وزارت نیرو به دنبال اصلاح و به روزرسانی طرح نجات ذخایر زیرزمینی آب کشور رفت. این طرح در اصل از ۱۱ پروژه اصلی تشکیل شده که هر یک نیز دارای زیرمجموعه هایی است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو اظهارداشت: همچنین گستره طرح نجات بخشی کلیه دشت‌های کشور را شامل می شود و در هر یک از دشت‌ها به تناسب آن منطقه اجرایی می شود. در برخی دشت‌ها محدود کردن برداشت منابع آب، در برخی دیگر تغذیه مصنوعی و اقداماتی دیگر از این دست دنبال می شود.

به گفته محمودی، برای امسال نسبت به سال گذشته اعتبارات این طرح حدود ۸ برابر شده و این اقدام گام بزرگی در نجات بخشی ذخایر آبی کشور تلقی می شود، البته به شرطی که این منابع محقق شود و تخصیص یابد، چون در این بخش موضوع درآمد نیست و بحث هزینه دنبال می شود تا منجر به معالجه دشت‌ها شود.

قائم مقام وزیر نیرو تاکید کرد: همچنین اهتمام مدیران و پشتیبانی مالی از طرح در این بخش بسیار حائز اهمیت است. طرح شامل بخش‌های جزئی کوچکی است که در هر یک از دشت‌های کشور به اجرا گذاشته می شود.


اخبار اجتماعی - مهر

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------