سقف‌هاي نامرئي، سد راه زنان



اخبار,اخبار اجتماعی,نیروی کار زنان

بخش غیررسمی اشتغال زنانه شده و ارزان‌بودن نیروی کار زنان و اجبار آنها به پذیرش شغل در هر شرایطی آنها را تبدیل به گزینه‌ای مناسب برای کارفرمایان کرده است.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: بخش غیررسمی اشتغال زنانه شده است چرا كه زنان نیروی كار ارزانی هستند و به علت نیاز به كار به این نوع اشتغال تن می‌دهند. شهیندخت مولاوردی در نشست خبری در هفته دولت افزود: پرداختن به حضور زنان در بخش غیررسمی اشتغال، لازم است.

 او با ارائه گزارشی از روند فعالیت معاونت امور زنان ریاست جمهوری در هفته دولت، به تفاهمنامه‌های منعقد شده با سایر دستگاه‌ها اشاره كرد و گفت: ۱۲ تفاهمنامه، ۸ موافقتنامه و ۲۴ پروژه مشترك، یا به اتمام رسیده یا در حال انجام است و در حال دریافت گزارش و نظارت اجرایی هستیم.

 

مولاوردی اضافه كرد: به موضوعاتی كه نیازمند اقدام فوری هستند می‌پردازیم و شروع به حساس‌سازی می‌كنیم؛ البته به خاطر این كار ما را متهم به سیاه‌نمایی كرده‌اند ولی این روند ادامه می‌یابد.

 وجود سقف‌های نامرئی در حوزه زنان
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در زمینه وجود سقف‌های نامرئی برای فعالیت‌های زنان افزود: وجود سقف‌های نامرئی در حوزه زنان و خانواده بسیار مهم و حیاتی هستند و مانع بسیاری از فعالیت‌های ما محسوب می‌شوند و تلاش می‌كنیم این سقف‌ها و محدودیت‌ها را كاهش دهیم.

 

او مهم‌ترین برنامه معاونت امور زنان و خانواده را افزایش سرمایه اجتماعی زنان دانست و اظهار كرد: رویكرد مقابل معاونت امور زنان، در جهت خنثی‌سازی فعالیت‌های ما در این حوزه تلاش می‌كند. آنان كوشش می‌كنند تا ثابت كنند كه با روی كار آمدن دولت یازدهم هیچ تغییری روی نداده است.

 نمی‌پذیریم كه ما تنش ایجاد كرده‌ایم
او در پاسخ به پرسش یكی از خبرنگاران در زمینه علت ایجاد تنش در حوزه زنان و خانواده از سوی معاونت امور زنان گفت: اصلا نمی‌پذیرم كه ما تنش ایجاد كرده‌ایم.

 

معتقدیم كه چالش‌ها و تنش‌هایی كه در حوزه زنان و خانواده ایجاد می‌شود نه تنها به فعالیت‌های معاونت امور زنان و خانواده بلكه به مجموعه حوزه زنان لطمه می‌زند و فرصت‌ها را از ما برای برنامه‌ریزی و نظارت بر اجرای برنامه‌ها می‌گیرد و باید وقت خود را صرف پاسخگویی و تنش‌زدایی كنیم.

 

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به نتایج منتشر شده در زمینه سرمایه اجتماعی اظهار كرد: بر اساس نتایج پیمایشی كه در شورای اجتماعی كشور در زمینه سرمایه اجتماعی مطرح شد، گسست میان دولت و ملت کم نشده است. این وضعیت به نفع هیچكس نیست و باید در جهت كاهش این گسست تلاش كنیم و انصاف را سرلوحه كار خود قرار دهیم.

 تعداد فرمانداران زن رشد خوبی دارد
مولاوردی همچنین در زمینه آخرین وضعیت انتصاب زنان در پست‌های بالای مدیریتی گفت: حركت‌هایی برای انتصاب فرمانداران در كشور آغاز شد اما به نظر می‌رسد متوقف شده است با این حال تعداد فرمانداران زن رشد خوبی دارد.

 

مولاوردی در ادامه اظهار كرد: یكی دو فرماندار زن چند ماه سرپرست بودند و با پیگیری‌های ما به عنوان فرماندار منصوب شدند. البته انتصاب زنان به عنوان بخشدار و دهیار همچنان ادامه دارد.

 

او در زمینه انتخاب زنان به عنوان استاندار و وزیر اظهار كرد: همواره مسئولان مرد در زمینه سپردن مسئولیت‌های كلان به زنان ریسك نمی‌كنند. بیشتر وزیران دولت یازدهم تجربه یك تا سه دوره وزارت را دارند و تا حدودی منطقی به نظر می‌رسد كه به زعم خود آزمون و خطا نكنند.

 

البته تلاش‌های ما برای حضور زنان در مناصب بالای مدیریتی همچنان ادامه دارد و در این جهت چندین راهكار ارائه داده‌ایم كه یكی از آنها پیشنهاد افزایش سالانه 10درصد به تعداد مدیران زن در پیش نویس اصلاح قانون نظام اداری كشور است. مولاوردی درباره تشكیل وزارت زنان گفت: تشكیل این وزارتخانه در برنامه‌های مكتوب دكتر روحانی نبود.

 

بررسی‌های ما نیز نشان می‌دهد كه تشكیلات اداری بسیار بزرگ است و اجازه اضافه شدن یك وزارتخانه جدید را به دولت نمی‌دهد به همین علت تفكیك حوزه جوانان از ورزش نیز منتفی شد. در حال حاضر نیز سیاست‌ كوچك‌سازی و چابك‌سازی در دستور كار دولت قرار گرفته است.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده درباره اقدامات معاونت زنان برای افزایش تعداد زنان در مجلس شورای اسلامی گفت: نه معاونت زنان به خود اجازه می‌دهد كه از جناح و گروه خاصی حمایت كند نه به مدیران كل بانوان استان‌ها چنین اجازه‌ای را می‌دهیم ولی بهبود شاخص‌ها در دستور كار ما است و تلاش می‌كنیم زنان را نسبت به نام‌نویسی در انتخابات مجلس تشویق كنیم.

 

به گزارش ایسنا، او درباره بیمه زنان خانه‌دار اظهار كرد: بیمه زنان خانه‌دار اصلا مربوط به دولت قبل نیست و از ابتدای فعالیت دفتر امور زنان در دستور كار بوده است. بیمه زنان خانه‌دار شامل همه زنان نمی‌شود و شرایط خاصی دارد.


اخبار اجتماعی - آرمان

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------