سنگ‌اندازي پنجره‌هاي مزاحم



اخبار,اخبار اجتماعی,پنجره‌هاي مزاحم

يكي از دردسرهاي قدم زدن در دنياهاي مجازي، سنگ‌اندازي‌هاي مدرني هستند كه در اين فضا وقت و انرژي زيادي را از افراد مي‌گيرند. از سوي ديگر، بي‌در و پيكري اين فضا باعث شده است نظارت بر آن هم روز به روز سخت‌تر شود. اين روزها پاپ آپ‌ها و كليك دزدي‌ها با رشدي قارچ‌گونه اين فضا را تسخير كرده‌اند به نحوي كه هر كدام از ما با يك جست‌وجوي ساده ممکن است به‌طور ناخواسته‌اي به دام يكي از آنها بيفتد.

حتما براي شما هم پيش آمده است كه وقتي يك واژه يا عبارت را در اينترنت جست‌وجو كرده‌ايد پنجره‌هاي مزاحمي كه بيشتر هدفشان تبليغات است سر و كله‌شان پيدا شده و مزاحم كارتان شده‌اند.

 

اين نكته وقتي آزار‌دهنده‌تر مي‌شود كه خبري از عبارت جست‌وجو در سايت مورد نظر نيست و آنها از عبارت مورد نظر استفاده كرده‌اند تا شما براي ديدن تبليغ به سايتشان وارد شويد. اين توصيف ساده تبديل به يك عادت معمول براي تمام كساني شده است كه كار در دنياي مجازي جزو لاينفك زندگي‌شان است.

 

به حدي اين مقوله فراگير شده است كه اگر يك بار هنگام قدم زدن در اين فضا سر و كله پاپ آپ‌ها يا كليك دزدها پيدا نشود بايد به آرامش و سكون به وجود آمده شك كرد! دردسر و مزاحمت‌هايي كه پاپ آپ‌ها و كليك دزدي‌ها براي مردم ايجاد مي‌كردند كم نبودند كه ارتباط جديدي كه بعضي از آنها با هكرها پيدا كرده‌اند دردسر را براي كاربران فضاي مجازي دو صد چندان كرده است.


 كليك دزدي، پاپ آپ و هكرها؛ پا به پاي هم
اغلب كاربران اينترنت در جست‌وجوهاي خود به سايت‌هايي كه هيچ ارتباطي با موضوع جست‌وجو شده ندارد، وارد شده‌اند؛ اين موضوع به كليك دزدي معروف و روشي مجرمانه براي كسب درآمد است.

 

وب سايت‌ها اين كار را با استفاده از درج كلمات كليدي نامرتبط در وب سايت خود انجام مي‌دهند. تمام سايت‌هاي كليك دزد، غرق در تبليغات رنگارنگ و صفحاتي صرفا تبليغي هستند. در نتيجه كليك دزدي ارتباط مستقيمي با كسب سود و درآمد براي وب‌سايت‌هاي كليك دزد دارد.

 

هكرها هم از كليك دزدي يا «Click jacking» استفاده مي‌كنند و كليك دزدي را براي ترغيب كاربران به كليك كردن روي آيكن يا فايلي ويروسي به كار مي‌گيرند. در اين روش كاربر بدون اينكه بداند، ممكن است با يك كليك كردن ساده اتفاقات ناگواري براي سيستمش رخ بدهد و در دام هكرها ‌بيفتد. پاپ آپ تبليغات آگهي است كه نمايش آن در يك پنجره جديد مرورگر است و معمولا هم با كليك بر يك صفحه آن، چند صفحه ديگر هم باز مي‌شود.

 

جالب است بدانيد تبليغات پاپ آپ تنها يكي از بسيار انواع تبليغات اينترنتي است، اما تاثير اين نوع از تبليغات به مراتب بيشتر بوده و كسب درآمد از اين طريق حتي تا 10 برابر از انواع ديگر تبليغات بيشتر است. در حال حاضر اتفاقي كه رخ داده است ارتباط برقرار كردن پاپ آپ، كليك دزدي و هكرها به صورت تو در تو با يكديگر است و همين باعث شده است توجه به آنها بيش از پيش شود.


 قانون در كمين سايت‌هاي مجرم
از نگاه قانون، كليك دزدي جرم محسوب مي‌شود؛ زيرا منجر به اتلاف وقت و هزينه كاربران مي‌شود.

 

بر اساس قانون، هركس در بستر مبادلات الكترونيكي، با سوءاستفاده يا استفاده غيرمجاز از «داده پيام» و «برنامه‌ها و سيستم‌هاي رايانه‌اي» و با وسايل ارتباط از راه دور، ديگران را فريب دهد، يا موجب گمراهي سيستم‌هاي پردازش خودكار و نظاير آن شود و از اين طريق وجوه، اموال يا امتيازات مالي به دست آورد، مجرم محسوب شده كه علاوه بر برگشت اموال به صاحبان آن، به حبس از يك تا سه سال و پرداخت جزاي نقدي محكوم مي‌شود، اما مقابله با اين عادت، روشي نيز دارد.

 

هم‌اكنون كاربران مي‌توانند در مواجهه با وب‌سايت‌هاي كليك‌دزد، گزارش اين سايت‌هاي مجرم را به صورت الكترونيكي به پليس فضاي توليد و تبادل اطلاعات (فتا) به آدرس cyberpolice. ir اطلاع دهند. اما كار به جايي رسيده است كه يك ماه قبل دبير كارگروه تعيين مصاديق محتواي مجرمانه گفت: براساس مصوبه اخير كارگروه با سايت‌هاي اينترنتي كه براي افزايش بازديد و ارتقای رتبه كشوري و جهاني خود، به تقلب متوسل شده و با سوءاستفاده از كلمات كليدي و تگ‌هاي پركاربرد كاربران را فريب مي‌دهند برخورد خواهد شد.

 

عبدالصمد خرم‌آبادي افزود: برخي از سايت‌ها براي جذب بازديد‌كننده بيشتر و ارتقای رتبه خود به ترفندهايي متوسل مي‌شوند كه در اصطلاح عاميانه به آن كليك دزدي گفته مي‌شود. او افزود: ولي از نظر حقوقي اين عمل سايت‌ها يك نوع كلاهبرداري رايانه‌اي است.

 

به موجب مصوبه اخير كارگروه تعيين مصاديق محتواي مجرمانه با سايت‌هاي اينترنتي كه براي افزايش بازديد و ارتقای رتبه كشوري و جهاني خود به حيله و تقلب متوسل شده و با سوءاستفاده از كلمات كليدي و تگ‌هاي پركاربرد كاربران را فريب مي‌دهند برخورد خواهد شد.

 

دبيركارگروه تعيين مصاديق اظهار كرد: براساس اين مصوبه مقرر شد بدوا سايت‌هايي كه مرتكب چنين تخلفاتي مي‌شوند شناسايي شده و به آنها براي اصلاح شيوه عملكرد خود تذكر داده شود و چنانچه تذكر موثر واقع نشود برخورد قانوني لازم به‌عمل‌ آيد.


 چسبيدن كنه تبليغي به كامپيوتر
به يكي از سايت‌هاي كليك دزد كه رتبه زير صدي هم در رنكينگ سايت‌هاي الكسا دارد، وارد مي‌شويم. رتبه بالاي اين سايت از آمار زياد بازديدكنندگانش حكايت دارد اما جالب است بدانيد كه اين سايت هيچ محتواي باارزشي ندارد و حتي محتواي غيرعلمي و معمول آن هم بسيار پايين است. از در و ديوار اين سايت تبليغات فوران مي‌كنند.

 

فقط با ورود به سايت چند صفحه تبليغ باز مي‌شوند كه مزاحمت زيادي براي ما ايجاد مي‌كنند، جالب‌تر اين است كه دائم با اين جمله چشمك زن برخورد مي‌كنيم كه «اينجا كليك كنيد.»

 

جالب‌تر از تمام اينها تبليغي است كه هنگام باز كردن يك صفحه از سايت باز مي‌شود و در آن گفته شده: « شما از سايت ما در يك ماه اخير سه بار بازديد كرده‌ايد و برنده يك جايزه استثنائي شده‌ايد.»

 

اين در حالي است كه اين نخستين بازديد ما از اين سايت است و كليك روي اين لينك هم تنها ما را به يك تبليغ ديگر كه به قول خودش تخفيف استثنائي داشت هدايت كرد. اين شيوه تبليغي شبيه كنه‌اي است كه به كامپيوتر و فكر كاربر مجازي مي‌چسبد و مي‌خواهد او را به زور مجبور به خريد كند.


 قانون جرائم سايبري كافي نيست
يك وكيل دادگستري با اشاره به اينكه در كشور ما قانوني تحت عنوان مبارزه با جرائم الكترونيك وجود دارد، به «آرمان» مي‌گويد: اين قانون در مجلس به تصويب رسيده است و هم‌زمان با داشتن چنين قانوني درباره فضاي مجازي، در نيروي انتظامي هم براي رسيدگي به جرائم در فضاي مجازي تشكيلات جديدي به وجود آمده است.

 

حسين احمدي‌نياز با بيان اينكه رسيدگي به جرائم اينترنتي را پليس فتا به صورت تخصصي پيگيري مي‌كند، مي‌افزايد: هر عنوان مجرمانه‌اي مانند توهين، تحقير، افترا و هر موضوعي كه در قوانين جزائي ايران جرم است، اگر در فضاي مجازي تحقق پيدا كند، شاكي اعم از دولتي يا خصوصي مي‌توانند به پليس فتا مراجعه و اقامه دعوا كند.

 

او با اشاره به گسترش وسيع شبكه‌هاي اجتماعي و استفاده از تكنولوژي‌هاي جديد، تصريح مي‌كند: اين فضا هر روز با خود مسائل جديدي دارد كه قانون فضاي مجازي نمي‌تواند به خوبي همه موارد را پوشش دهد. به همين دليل موضوع نيازمند تصويب قانون جامع در مجلس است كه به همه ابعاد مساله  بپردازد.

اخبار اجتماعی - آرمان

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------