کدام قانون از درختان حمایت می‌کند؟



اخبار,اخبار اجتماعی,درختان

‌علیرغم وجود قانون کامل و جامع در حوزه حفظ و حراست از درختان و فضای سبز، اما تاکنون شاهد اجرایی شدن آن نبوده‌ایم.

اسماعیل تاج‌آباد رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اراک در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه مرکزی - با تاکید بر لزوم حفظ درختان و اجرای قانون در این راستا گفت: در بحث حفظ فضای سبز شهری در سال 59 قانونی به تصویب رسید و آیین‌نامه آن نیز در سال 80 توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ شد.

وی تصریح کرد: براساس این قانون فضای سبز شهری مربوط به شهرداری و سازمان پارک‌ها و فضای سبز است.

 

این فضای سبز به معنای فضای سبز دولتی در محیط ادارات و کارخانجات، فضای سبز درون شهر و باغات در حریم و محدوده شهرهاست.

تاج‌آباد با تاکید بر اینکه طبق این قانون تخریب و قطع درختان و تغییر کاربری باغات به هیچ عنوان ممکن نیست و حتی هرس باغات باید در کمیسیون ماده هفت این قانون باید مورد بررسی قرار گیرد، افزود: هرگونه دخالت و انجام امور باید با صلاحدید و تصمیم کمیسیون ماده هفت انجام گیرد و اگر بالاجبار لازم است یک درخت قطع شود باید در مکان تعیین شده دو درخت کاشته شود(کاشت دو درخت به ازای قطع هر درخت) چراکه میزان فضای سبز به هیچ عنوان نباید روند کاهشی داشته باشد.

وی این قانون را مشمول همه نقاط کشور دانست و با اشاره به وضعیت آلودگی هوا در اراک، اجرای این قانون را دارای اهمیت بیشتری عنوان کرد و افزود: اراک شهری آلوده است و در این راستا حفظ فضای سبز شهری، عمومی، دولتی و خصوصی وظیفه سنگینی است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اراک اضافه کرد: شهرداری موظف است در این راستا نقشه‌ای تهیه کرده و نقاط فضای سبز را لکه‌گذاری و درختان را شماره‌گذاری و پلاک کند و در این حوزه در صورت بروز تخلف و هرگونه اقدام خودسرانه جرائم ریالی و برخوردهای قانونی صورت می‌گیرد.

وی تاکید کرد: با توجه به این نقشه و پلاک‌ها حتی در بحث آتش‌سوزی‌ها نیز به دلیل این که آمار درختان ثبت شده است، باید برخوردهای قانونی با خاطیان صورت گیرد.

تاج‌آباد به تغییر کاربری باغات اشاره کرد و گفت: در این بحث شهرداری کاملا مجاز است ورود پیدا کند و در مقابل اقدام برخی افراد که جهت خشک کردن باغات و تغییر کاربری تلاش می‌کنند عمل کند، خود به آبیاری باغ مبادرت کرده و هزینه آبیاری به همراه 15 درصد جریمه را از طریق اجرای احکام دادگستری از مالک اخذ کند.

وی با بیان اینکه این قانون کاملا جامع و به ‌روز بوده و شیوه و متولی برخورد با خاطیان مشخص است و امکان هرگونه سوء استفاده تخریب و تغییر کاربری را در محدوده و حریم شهر گرفته‌، اما تاکنون به صورت کامل اجرا نشده است، اظهار کرد: کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اجرای این قانون را در دستور کار خود قرار داده است تا از طریق آگاه‌سازی مردم نسبت به این قانون مباحث فضای سبز را دنبال کنیم.

این عضو شورای شهر اراک با اشاره به اینکه این قانون حتی برای شهرداری‌ها استثنا قائل نشده است، افزود: در هر پروژه‌ای که لزوم قطع‌ یا جابجایی درختان وجود داشته باشد، باید شهرداری از طریق این کمیسیون عمل کند و هر تصمیمی که اتخاذ شود، شهرداری ملزم با اجرای آن است.

وی گفت: درصورتی که امکان تعویق پروژه باشد، باید تا فصل جابجایی درختان کار متوقف شود، اما در صورتی که فوریتی در پروژه وجود داشته باشد باید شهرداری بعد از برداشتن‌ یا قطع درختان در محل تعیین شده توسط کمیسیون ماده هفت درخت بکارد.

تاج‌آباد با بیان اینکه شرایط اراک به گونه‌ای است که همه جهت حفظ، احیای و افزایش فضای سبز موجود در تلاش هستیم و شهرداری نیز وظیفه خطیری در آبیاری و حراست از آنها دارد، تصریح کرد: شهر بزرگ شده است و مالکین باغات تمایل بسیاری به تغییر کاربری دارند، اما به هیچ عنوان اجازه این امر داده نمی‌شود.

 

درست است که این قانون در شهر به صورت کامل اجرا نشده و متولیان با قدرت ورود نکرده‌اند، همچنین مالکین نیز اطلاعات دقیقی درخصوص این قانون ندارند، اما پیگیر ترویج و جا انداختن این قانون و اجرای آن هستیم.

وی در خصوص آتش‌سوزی باغات که خسارات فراوانی را برای فضای سبز و باغات به دنبال دارد، گفت: با توجه به اینکه آبیاری به صورت غرقابی انجام می‌گیرد، علف‌های هرز در مسیر جوی‌ها رشد می‌کند و علاوه بر آن فضای بین درختان در زمان کاشت فضای مناسبی در نظر گرفته نشده است و نمی‌توان با ادوات کشاورزی با این علف‌های هرز مبارزه کرد، در صورتی که اگر در اوایل بهار که زمان رشد این علف‌هاست هرس شوند، بیش از حد رشد نمی‌کند و خطر آتش‌سوزی کاهش پیدا می‌کند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری اراک تاکید کرد: آتش‌سوزی‌های اخیر جان بسیاری از درختان را گرفته است، در صورتی که با کمی دقت و استفاده از روش‌های درست می‌توان مانع از بین رفتن درختان شد.

اخبار اجتماعی - ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------