نگرانی از تخریب جنگل های گیلان با ساخت سد شفارود



اخبار,اخبار اجتماعی,تخریب جنگل

70 انجمن محیط زیستی و تشکل دوستدار محیط زیست در اعتراض به ادامه ساخت سد شفارود بیانیه ای صادر کردند. .

در این بیانیه که به تایید شماری از استادان و فعالان حوزه محیط زیست و شخصیت‌های حقیقی نیز رسیده آمده است:
 
   «بلندترین سد غلتکی ـ بتنیِ ایران در حالی - در کمالِ شگفتی- در پرباران‌ترین استان کشور در حال ساخت است که صدها هکتار از بهترین جنگل‌های باستانی هیرکانی را هدف قرار داده است؛ جنگل‌های بسیار باارزشی که از هیچ راهی نمی‌توان آنها را احیا کرد. شوربختانه از سال 1334 تا سال 1386 خورشیدی سالانه 3000 هکتار از جنگل‌های شمال کشور از بین رفته‌اند و ساخته شدن این سد نیز به   به این فاجعه سرعت می دهد».

به اعتقاد نویسندگان این بیانیه «آتش گرفتن بخشی از این جنگل‌ها به مدت سه روز، بدون توجه مسئولان و به‌رغم مراجعه مردم به اداره‌های منابع طبیعی و محیط‌زیست»،« نمایان‌گر بخشی از پیامدهای شومِ ساختِ این سد» توصیف شده است.
 
 در این بیانیه درباره این سد همچنین آمده است:«سدِ شفارود - که در 6 کیلومتری جنوب‌غربی رضوانشهر و ۶۵ کیلومتری رشت روی رودخانه‌  شفارود در حالِ ساخت است- تأییدیه‌ ‌ارزیابیِ ‌محیطی زیستی ندارد؛ در حالی که ‌پیشینه‌ ساخت طرح‌های توسعه‌ای ناپایدار گواه‌اند که گرفتن آن چندان دشوار نیست و حتی اخذ آن هم نباید مجوز طرح های مغایر با اهداف زیست محیطی باشد.

  بیانیه فعالان محیط زیست تصریح می کند: « این سد روی گسل شالم ـ آستارا و هم‌چنین شیب زیاد دامنه‌  کوه واقع شده» و ابراز نگرانی شده «گذشته از افزایش احتمال وقوع زمین‌لرزه، در آینده قربانیان انسانی هم داشته باشد».
 
   بیانیه به دلیل افزایش سرعت خشکسالی و بیابانی شدن کشورکهن سالی که طی هزاره‌ها با مدیریت حساب‌شده‌ آب توانست سرپا بماند و با وجودِ آن‌که ذخیره آب مخزنِ بیش از ۲۰۰ سد بزرگ در کشور تنها دو برابر ۱۴ سد موجود در سال ۵۷ است، از ادامه سد سازی ها با صفت « غیراصولی» یاد کرده و هشدار داده است با ادامه این روند تا ده سال آینده فلات مرکزی ایران خالی از سکنه می‌شود.

  انجمن‌ها و کنش‌گران محیط زیست از سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل‌ها پرسیده‌اند اگر موافق این پروژه نیستید چرا برای توقف آن اقدام نمی‌کنید؟

 عصر ایران آمادگی دارد توضیح مدیریت آب وزارت نیرو ‌درباره این سد را نیز منتشر کند با این امید که به اصل انتقاد درباره ملاحظات محیط زیست هم توجه داشته باشد نه این که تنها از زاویه تامین آب در پرباران ترین استان ایران توضیح داده شود.

*اسامی تشکل ها و شخصیت های حقیقی در اصل خبر دریافتی موجود است.

اخبار اجتماعی - عصر ایران

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------