پرونده خروج کارخانه «قو» روی میز فراموشی



اخبار,اخبار اجتماعی,کارخانه قو

خروج کارخانه روغن نباتی قو هم اکنون 20 سال است که در اولویت خروج از پایتخت قرار گرفته است اما به راستی چه مانعی بر سر راه خروج این کارخانه از تهران وجود دارد که پرونده خروج آن تا به امروز و بعد از گذشت 20 سال هنوز باز است؟.

عضو کمیسیون حقوقی و نظارت شورای اسلامی شهر تهران گفت: کارخانه روغن نباتی قو حداقل 21 سال پیش رای انتقال داشته و الان شرایطی به وجود آورده است که بیشترین شکایت مردم این محل از پساب و بوی این کارخانه است.


به گزارش تهران؛ مسأله آلودگی يكي از مهمترين و حادترين مسائل ناشي از تمدن انساني در جهان امروز به شمار مي رود چرا كه از اعماق چند هزار متري زمين گرفته تا معادن ، آبهاي تحت الارضي، بيوسفر، تروپوسفر و حتي در داخل هواپيماهاي بلند پرواز و جو خارجي زمين ، چرخه و سيستم حيات را مورد تهديد قرار داده است . مولكول آلاينده اي كه امروز از كارخانه ها وارد محيط مي شود اگر تجزيه نشود يا تغيير شكل ندهد احتمالاَ بعد از چندي مي تواند در ريه انسان ها وارد شود .

امروز شاهد فعالیت کارخانه های بسیاری در تهران و اطراف آن هستیم که در کنار آلودگی ناشی از تردد خودروها و سوخت فاقد استاندارد لازم، موجب آلوده تر شدن هوای این کلانشهر می شوند.

خروج برخی از کارخانه‌ها از تهران به دلیل آلودگی بیش از حدی که تولید می کنند و به خورد پایتخت نشینان می‌دهد در اولویت و مورد تاکید قرار گرفته است.

خروج کارخانه روغن نباتی قو هم اکنون 20 سال است که در اولویت خروج از پایتخت قرار گرفته است اما به راستی چه مانعی بر سر راه خروج این کارخانه از تهران وجود دارد که پرونده خروج آن تا به امروز و بعد از گذشت 20 سال هنوز باز است؟

آری 20 سال است که حکم خروج کارخانه آلاینده روغن نباتی از پایتخت صادر شده اما همچنان پرونده این خروج، روی میز مسئولان مختلف خاک می خورد.

اوایل سال ۷۳ بود که در پی اعتراضات مرد محله ترمینال جنوب قرار شد فعالیت کارخانه روغن نباتی قو متوقف شود. بر همین اساس و بر اساس بر اساس بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداریها اقدام به صدور رای تعطیلی کارخانه در فروردین ماه سال ۷۳ دادند و در آن زمان پیش بینی کردند که سه سال به این کارخانه برای جابجایی مهلت دهند.

اما مدیر عامل وقت این کارخانه ضمن ارائه جدول زمانبدی انتقال، درخواست مهلتی ۱۰ ساله برای انتقال کارخانه را اعلام می‌کند که این موضوع مورد پذیرش قرار گرفت.

در این کش و قوس خروج کارخانه روغن نباتی قو از تهران ، مدیریت وقت کارخانه، ملک را به فرد دیگری فروخت و برنامه زمانبندی متوقف ماند، تااینکه ۱۰ سال قبل شهرداری منطقه طی مکاتبات متعدد از معاونت سیاسی و انتظامی فرمانداری تهران درخواست طرح زمان بندی انتقال کارخانه قو را برابر توافقات جلسه هماهنگی شورای تامین استان می کنند که بی پاسخ می‌ماند.

اما علی صابری، عضو کمیسیون حقوقی و نظارت شورای اسلامی شهر طی تذکری درباره عدم خروج کارخانه روغن نباتی قو از محوطه شهری، گفت: از سال 1331 که این کارخانه برای پنبه پاک کنی و روغن کشی تاسیس شده، همیشه مسایل و معضلات زیست محیطی را برای اهالی محله اطراف خود ایجاد کرده است؛  این کارخانه حداقل 21 سال پیش رای انتقال داشته و الان شرایطی به وجود آورده است که بیشترین شکایت مردم این محل از پساب و بوی این کارخانه است.

وی تاکید کرد:  از سال 1373 که رای بند 20 برای این کارخانه صادر شده آنها بارها  بارها مهلت خواسته اند. این کارخانه در سال 1390 از بنیاد شهید به بخش خصوصی منتقل می شود و از سال 90 تا کنون نیز 90 جلسه گذاشته شده و به نتیجه نرسیده است.

اما ابوالفضل قناعتی دیگر عضو شورای اسلامی شهر در خصوص آخرین وضعیت انتقال کارخانه روغن نباتی قو به خارج از تهران اظهار می دارد که به طور کلی طرح خروج کارخانه های آلاینده بایستی در دستور کار فرمانداری و شهرداری تهران قرار گیرد.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که ادعای فرمانداری مبنی بر این که با خروج کارخانه روغن نباتی قو،عملا کارگران و کارمندان این مجموعه بیکار و فاقد شغل می شوند خاطرنشان کرد:چنین موضوعی صحت ندارد و لازم است که مدیران مجموعه قو به جای تعطیلی کارخانه،آن را به مکان دیگری منتقل کنند که نیازی به بیکاری این افراد نباشد.

اخبار اجتماعی - تابناک

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------