پارازیت ها در دقت پیش بینی هواشناسی تاثیر دارد



اخبار,اخبار اجتماعی,پیش بینی هواشناسی

به جای مقصر جلوه دادن هواشناسی به دنبال افزایش امکانات این سازمان باشید.

 روز گذشت از یک عصر تابستانی که یک رگبار به سیل تبدیل شد و چندین کشته و میلیاردها تومان خسارت از خود برجای گذاشت. از اتفاقی که فقط انگشت‌های اتهام را بین دلایل مختلفی که هر کدام نقشی در بروز آن داشتند چرخاند و حواشی بسیاری را با خود، همراه کرد.


در روزهای گذشته، انگشت اتهام پا به پای آن‌که به سمت ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه رودخانه‌ها نشانه گرفته شد، به سمت سازمان هواشناسی هم چرخید.

 

از اعضای شورای شهر تهران گرفته تا برخی نمایندگان مجلس، همه و همه همچون طوفانی که‌ سال گذشته با سرعتی بیش از ١٠٠ کیلومتر تهران را پشت‌سر گذاشت و جان پنج نفر را گرفت، بار دیگر سازمان هواشناسی را مقصر نشان دادند. آنها معتقد بودند که این سازمان باز هم نتوانسته درست پیش‌بینی کند و هشداری بدهد که جلوی خسارت بیشتر را بگیرد.


سازمان هواشناسی درحالی متهم شده بود که پیش‌بینی درستی انجام نداده و کوتاهی کرده است که این سازمان با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود که طی دو روز آینده در مناطق شمال، شمال شرق، بخش‌هایی از غرب، شمال غرب، مرکز و جنوب شرق رگبار باران پیش‌بینی می‌شود.

 

بارش قابل ملاحظه باران در بخش‌هایی از این مناطق به شرح زیر اعلام می‌شود. همچنین در روز یکشنبه ٢٨ تیرماه هم اعلام کرده بود که «در ساعات بعد از ظهر رگبار و رعدوبرق و وزش باد در استان‌های مازندران و گلستان که در پاره‌ای مناطق به سبب بارش شدید و کوتاه مدت امکان آب گرفتگی معابر عمومی وجود دارد. رگبار و رعدوبرق و در برخی ساعات وزش باد شدید همراه با گردوخاک در ساعات بعدازظهر و شب در استان‌های تهران و البرز پیش‌بینی می‌شود.»


با این حال باز هم سازمان هواشناسی به کم‌کاری و عدم‌پیش‌بینی متهم شد و پس از آن حتی یکی از اعضای شورای شهر تهران اعلام کرد که سایت‌های خارجی از ١٠ روز پیش وقوع طوفان را در کشور پیش‌بینی کرده بودند.

 

این اتهامات و انگشتی که از سمت سازمان هواشناسی کنار نمی‌رفت، باعث شد تا مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور، به اظهارنظرهایی که آنها را غیرکارشناسانه و علیه سازمان هواشناسی می‌داند پاسخ دهد و به دفاع از هواشناسی و عملکرد آن بلند شود.

 

  احد‌وظیفه درباره این‌که آیا معتقدید طوفان تهران و البرز منجر‌به غافلگیری شد یا خیر، به ایسنا گفت:  اعتقادی به غافلگیر شدن در این مورد ندارم اما باید توجه داشته باشیم که در پیش‌بینی‌ها می‌تواند‌درصدی خطا وجود داشته باشد ضمن این‌که ما در موضوع طوفان اخیر پیش‌بینی‌هایمان تا حد زیادی به واقعیت نزدیک بود و حتی سرعت باد، بارش، رگبار و احتمال جاری شدن سیلاب را نیز پیش‌بینی کرده بودیم. او با بیان این‌که در حادثه اخیر به دلیل تلفات و خسارات بالا توجه بیشتری به موضوع طوفان جلب شده است، گفت: متاسفانه در این بین عده‌ای به این سمت حرکت می‌کنند که بخواهند سازمان هواشناسی را مقصر جلوه دهند.

 

هواشناسی یک کار علمی و تخصصی است و نمی‌شود کارشناسان و مدیران این سازمان را مقصر جلوه دهند. مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور با بیان این‌که نیازمند ارتقای سطح علمی و امکانات سازمان هواشناسی هستیم، گفت: بهتر است مسئولانی که می‌خواهند سازمان هواشناسی را مقصر جلوه دهند به دنبال این باشند که امکانات و تجهیزات سازمان بیشتر شود. در آن صورت پیش‌بینی‌ها دقیق‌تر خواهد شد اما باز هم نباید انتظار پیش‌بینی صددرصد درست را داشت چراکه این موضوع در هیچ جای جهان شدنی نیست.

 

به‌عنوان مثال کشور انگلیس با اعتباری بالغ بر ١٠٠‌میلیون پوند ابررایانه‌ای را خریداری کرد که توانایی پیش‌بینی‌اش ١٠هزار برابر بیشتر از توانایی پیش‌بینی در کشور ماست اما این دستگاه خطاهایی را نیز داشته است.


وظیفه با بیان این‌که حادثه در روستای سیجان و کن از نوع نقطه‌ای بوده، خاطرنشان کرد: اصلا نمی‌توانیم در پیش‌بینی‌ها بیاییم بگوییم در فلان محور فرعی روستایی که هشت کیلومتر از جاده‌ای فاصله دارد ممکن است حادثه‌ای رخ دهد که تعدادی هم قربانی دارد. این موضوع را هیچ‌یک از کارشناسان پیش‌بینی هواشناسی در جهان نمی‌توانند پیش‌بینی کنند.


امکان پیش‌بینی نقطه‌ای هوا وجود ندارد
مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور با تأکید بر این‌که امکان پیش‌بینی نقطه‌ای هوا وجود ندارد، گفت:  از کرج تا تونل کندوان حدود ٨٠‌کیلومتر طول جاده است که در کل این مسیر مشکلی نداشته‌ایم و این یعنی پیش‌بینی‌های ما درست بوده و حالا در یک نقطه کوچک به دلایل مختلفی که به آن چالش‌های مصنوعی می‌گوییم این حادثه رخ داده است همان‌طور که در جاده کن نیز تغییرات مصنوعی برای ساخت‌وساز آزادراه تهران‌-شمال اعمال شده بود می‌تواند یکی از علل بروز سیلاب باشد. ضمن این‌که تصرفات حریم رودخانه، ساخت‌وسازهای غیرقانونی، منحرف کردن مسیر آب‌های سطحی و... از دیگر دلایلی است که می‌تواند سبب تشدید سیلاب شود.

 

وظیفه در ادامه در پاسخ به اظهارات عضو شورای شهر تهران گفت: این خوب نیست که آن نماینده محترم بیاید و اینطور با آبروی سازمان هواشناسی بازی کند. ایشان سایت ثبت وقایع هواشناسی را که توسط یک بازنشسته آمریکایی ایجاد شده، به‌عنوان سایت سازمان جهانی هواشناسی معرفی کرده و بعد اینطور ما را زیر سوال می‌برد که ما توانایی پیش‌بینی نداشته‌ایم و آنها داشته‌اند.


او تصریح کرد: اولا که این سایت کار پیش‌بینی انجام نمی‌دهد و اتفاقات هواشناسی را پس از وقوع ثبت می‌کند. ضمن این‌که اگر واقعا چنین امکانی وجود داشت و برخی فکر می‌کنند که سایت‌های خارجی آمده‌اند و از ١٠روز قبل طوفان در تهران و جاری شدن سیلاب را پیش‌بینی کرده‌اند خب دیگر چه‌کاری است بیایند به جای سازمان، چند مترجم را استخدام کنند تا از سایت‌های خارجی اخبار هواشناسی را ترجمه کنند.

 

مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور ادامه داد:  اگر قصد این افراد انتخاباتی یا سیاسی است که هیچ اما اگر قصد کمک به مجموعه را دارند بهتر است اینچنین با اطلاعات غلط سازمان را زیر سوال نبرند. به‌ویژه این‌که این مسائل تخصصی بوده و وقتی می‌آیند سازمان هواشناسی را با اطلاعات غلط متهم می‌کنند در نزد افکار عمومی جایگاه این سازمان به زیرسوال می‌رود.

 

وظیفه افزود: هشدار به موقع هواشناسی به فرودگاه مهرآباد باعث شد تا به اذعان مدیر این فرودگاه سه‌هواپیما در ساعت طوفان در فرودگاه‌های جایگزین فرود بیایند. بنابراین همکاران ما در سازمان مشکل ندارند که بخواهند واقعه‌ای را غلط پیش‌بینی کرده یا پیش‌بینی نکنند.


نقش امواج مزاحم الکترومغناطیسی در پیش‌بینی‌ها
وظیفه در پاسخ به این سوال که آیا پارازیت‌ها تاثیری در پیش‌بینی‌ها در هواشناسی دارد یا خیر، به ایسنا گفت: من نمی‌دانم منشأ این امواج کجاست. ممکن است مربوط به تلفن‌های‌همراه یا امواج بی‌سیم و ماهواره‌ها یا هر چیز دیگر باشد اما متاسفانه از سال‌ها قبل با این مشکل روبه‌رو هستیم و با توجه به این‌که فرکانس امواج ارسالی نزدیک به فرکانس رادار هواشناسی است گاهی مشکلاتی را برای ما ایجاد می‌کند البته این به این معنا نیست که پیش‌بینی‌ها غلط از آب دربیاید اما ممکن است تاثیراتی در دقت پیش‌بینی داشته باشد.

 

او با بیان این‌که ٥٠٠ سایت هواشناسی در دنیا فعالیت می‌کنند، گفت:  افرادی که قصد دارند سازمان را تخریب کنند بهتر است به این سایت‌ها رفته و ببینند آیا هیچ یک از این سایت‌ها طوفان تهران را قبل از وقوع پیش‌بینی کرده بود یا خیر. سایت هواشناسی نیز پیش‌بینی ارایه نمی‌دهد.


او خواستار اختصاص امکانات بیشتر به سازمان هواشناسی شد و گفت: حتی تنها دانشکده ملی کشورمان در حوزه هواشناسی دانشکده موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران است.

اخبار اجتماعی - شهروند

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------