معمای تبدیل پایگاه های مدیریت بحران به سالن ورزشی



اخبار,اخبار اجتماعی,سالن ورزشی

 

افشاگری در تلویزیون- چالش در شورای شهر بر سر تلفات سیل

معمای تبدیل پایگاه های مدیریت بحران به سالن ورزشی

انتشار یک گزارش تلویزیونی در بحبوحه اعلام نتایج سیل اخیر تهران و البرز، نگاه شگفت‌زده شهروندان را به خود جلب کرد. این گزارش به آسیب‌شناسی و بررسی کمبودها و نیازهای پایتخت در مقابل بحران‌های طبیعی اختصاص داشت.

گزارشگر سیما اسنادی از «هدررفت» امکانات مربوط به ایمنی و آمادگی تهران فاش کرد. دوربین جام جم به سراغ ده‌ها سوله مستقر در تهران رفت که قرار بوده مرکز امداد و نجات در مواقع بحرانی باشند. گزارش تلویزیون سخنان شهردار تهران در اردیبهشت ماه امسال در کنفرانس بین‌المللی خطرپذیری مدیریت بحران در مناطق شهری را به یاد می‌آورد که می‌گفت: «تاکنون در شهر تهران بیش از یکصد سوله بحران و امکانات اولیه مستقر شده است و تجهیزات ما به سه برابر افزایش یافته و مدرن‌تر شده است و در صورت وقوع حوادث شرایط خوبی را داریم.» شواهد به دست آمده در گزارش تلویزیون حکایت از آن دارد که تعدادی از این پایگاه های بحران، به اماکن ورزشی بانوان تبدیل شده‌اند و معلوم نیست با چه منطقی تغییر کاربری داده‌اند.

هنوز دلیل و انگیزه تبدیل مراکز امداد و آماده‌باش تهران به کانون ورزشی بانوان روشن نشده است اما گفته شده است بهانه این کار در سال های قبل کمبود اماکن ورزشی سرپوشیده برای بانوان و  چشمداشت به رأی انتخاباتی زنان بوده است و قرار بود واگذاری موقت باشد تا سالن های ورزشی برای بانوان احداث شود.


طوفان اخیر تهران که به گفته کارشناسان اقلیم شناسی به علت گرمای بیش از حد و تغییرات آب و هوایی رخ داد بازتاب‌های عجیب و غریب در میان نهادهای امدادی در پی داشت. به نظر می‌آید آسان‌ترین راه این بود که کاسه و کوزه سر سازمان هواشناسی شکسته شود. عده‌ای هم با فرافکنی، همه تقصیرات را به گردن نهاد بالادستی خود یعنی سازمان مدیریت بحران کشور انداختند، فارغ از اینکه سازمان مدیریت بحران کشور یک نهاد سیاستگذار و هماهنگ‌کننده است که ساختار آن، بخشی به نام پاسخگویی تعریف نکرده است و قانون جدید آن با پایان مهلت پنج ساله قانون قبلی از سوی مجلس در دست بررسی برای تصویب قرار دارد. اما این سازمان به گفته اکبر‌پور، معاون سازمان مدیریت بحران کشور از 14 کارگروه تخصصی تشکیل شده که هر یک باید به فراخور مسئولیتی که بر عهده دارند، پاسخگو باشند و بر این اساس نمی‌توان و نباید این سازمان را زیر سؤال برد.

وی با انتقاد از عملکرد سازمان صدا و سیما به عنوان مسئول کارگروه آموزش و اطلاع‌رسانی می‌گوید: این سازمان در حادثه اخیر بسیار ضعیف و منفعل عمل کرد و سؤال ما این است چرا صدا و سیما سیل سیجان، سوادکوه و کن و سولقان را دیر اطلاع‌رسانی کرده و هشدارهای هواشناسی را در این زمینه به مردم نداده است؟ در مورد سایر کارگروه‌ها هم همینطور، چرا باید شهرداری تهران، سوله‌ها را تغییر کاربری دهد، در حالی که نباید خارج از سیستمی که برایش تعریف شده، فعالیت کند.

 

  وی با بیان اینکه عملکرد همه این کارگروه‌ها تا 10 روز آینده جمع ‌بندی شده و برای بررسی به هیأت دولت ارسال می‌شود، ادامه می‌دهد: علاوه براین ما هر ماه، حداقل یک جلسه با اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران برگزار می‌کنیم و از همه کارگروه‌ها گزارش عملکرد می‌خواهیم، اما در مورد حادثه اخیر آقای نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران هم به همه کارگروه‌ها نامه فرستاده و آنها هم باید جوابگو باشند.

 

براین اساس ما همه اقدامات انجام شده از سوی کارگروه‌ها را پیگیری می‌کنیم تا حوادث مشابه تکرار نشود.  اکبرپور درباره انتقادات به سازمان هواشناسی هم با رد کم کاری این سازمان در حوزه اطلاع‌رسانی و پیش‌بینی طوفان و سیل می‌گوید: سازمان هواشناسی با توجه به امکانات و تجهیراتی که در اختیار دارد بیش از این نمی‌تواند پاسخگو باشد، چراکه در حال حاضر فقط امکان پیش‌بینی کلی و نه نقطه‌ای وجود دارد، البته سازمان برای خرید تجهیزات به روز و کارآمد پس از طوفان سال گذشته هم در خواست 10 میلیارد تومان اعتبار کرد که هنوز محقق نشده است. بنابراین نمی‌توانیم همه تقصیرها را به گردن این سازمان بیندازیم، البته طوفان امسال بسیاری از سازمان‌ها از جمله هلال احمر و اورژانس را وادار کرد تا برای خرید تجهیزات جدیدتر اقدام کنند.

 بحران در مدیریت بحران
شورای شهر تهران از فردای وقوع سیل به محل بحث داغ بر سر تلفات این حادثه تبدیل شد، رشته بحث‌های انتقادی را سخنگوی مجمع نمایندگان استان تهران در دست دارد او در اظهاراتی که بازتاب گسترده یافت، به کمبودهای مدیریت حوادث و سوانح در تهران اشاره کرد. حسین طلا در مصاحبه با صدا و سیما تصریح کرد: در شهر تهران بین توانمندی دستگاه‌ها برای مدیریت شهر در مواقع بحرانی تناسبی نیست و مدیریت بحران نیز سامانی ندارد.  وی گفت: برای مواقع اضطراری و بحران سوله‌هایی آماده شده که امروز به جای تأمین ابزار و امکانات مقابله با بحران به سالن‌های فوتبال تبدیل شده است.

 

طلا افزود: در کشور بویژه پایتخت چندان مردم از آموزش‌های خودامدادی و دگرامدادی مطلع نیستند و نمی‌دانند در شرایط بحران چه کار کنند که این خود بر شدت تلفات می‌افزاید، البته هلال احمر در آموزش مردم ضعیف عمل کرده است.  نماینده مردم تهران ادامه داد: مجمع نمایندگان با ابزارهای قانونی بحران اخیر در غرب تهران به علت طوفان و حادثه سیل را پیگیری خواهد کرد.  وی خاطرنشان کرد: 7 دقیقه بارندگی باعث کشته شدن تعدادی از شهروندان شد و اگر این میزان بارش به ساعت می‌رسید فاجعه‌ای رخ می‌داد.

طلا گفت: درباره طوفان و وضعیت جوی، هواشناسی باید به دستگاه‌ها اطلاع‌رسانی کند و پس از آن شرکت‌های آب منطقه‌ای، فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها با حمایت وزارت کشور باید به مردم اطلاع‌رسانی کنند حال آنکه در روز حادثه اخیر که روز تعطیل نیز بود اطلاع‌رسانی نشد و مردم نیز آمادگی لازم را برای مقابله نداشتند.

 

  رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر تهران نیز گفت: مهمترین مشکل در سامانه مدیریت بحران شهر تهران نبود یکپارچگی و انسجام بین مراکز اجرایی و تصمیم گیر در این حوزه است.

 تبدیل پایگاه مدیریت بحران به سالن ورزشی
دهم خرداد ماه سال جاری نیز رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، با اشاره به اینکه سازمان پیشگیری و مدیریت بحران اولویت شهرداری نیست، گفت: سوله بحران، سوله ورزش نیست و باید هر چه سریعتر تخلیه و در اختیار هلال‌احمر قرار گیرد. رحمت‌الله حافظی  افزود: شهر تهران از ریسک بالایی برخوردار است و جزو 25 شهر پرریسک زلزله دنیاست. پایگاه های مدیریت بحران درحالی تبدیل به سوله ورزشی می‌شوند که پیش از این رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفته بود: براساس طرح تحقیقاتی بین‌المللی در 616 شهر جهان، تهران دهمین شهر و ایران ششمین کشور از نظر مخاطرات طبیعی شناخته شده‌اند.

 

احمد صادقی خاطرنشان کرده: این تحلیل بر اساس شاخص‌های جمعیت تحت‌تأثیر خطرات و تأثیرات اقتصادی ارائه شده و بررسی‌ها نشان داده که تهران با احتساب 5 مخاطره طبیعی مورد تحقیق(سیل، زلزله، سونامی، طوفان و گردباد) دهمین شهر آسیب‌پذیر جهان در برابر بلایای طبیعی است و مدیریت بحران باید به دغدغه مدیران تبدیل و  نیازهای آن تأمین شود.

اخبار اجتماعی - ایران

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------