سرخوردگی‌های مجرم‌ساز



اخبار,اخبار اجتماعی,سرخوردگی‌های مجرم‌ساز

اخبار اجتماعی -  سرخوردگی‌های مجرم‌ساز

خانواده یکی از نهادهای اصلی و تأثیرگذار در جامعه به شمار می‌آید به طوری که همواره جامعه را با توجه به روابط خانوادگی موجود در آن توصیف می‌کنند.کودک پس از تولد تمامی ارزش‌ها و هنجارها را از خانواده می‌آموزد و به کمک والدین و افرادی که از وی نگهداری می‌کنند در جریان اجتماعی شدن، فرهنگ‌پذیری و شهروندی را می‌‌آموزد اما متأسفانه در جامعه کنونی میزان ناهنجاری‌ها و هنجارشکنی‌ها، انحرافات اجتماعی و پرخاشگری بخصوص در میان نوجوانان و جوانان با رشد قابل توجهی روبه‌رو است.


 نکته مهم در این زمینه این است که فشارهای درونی خانواده‌های از هم گسسته و سرخوردگی در حساس‌ترین دوران زندگی بخصوص در دوران بلوغ می‌تواند منشأ بسیاری از انحرافات اجتماعی باشد. در حقیقت بسیاری از نوجوانان بزهکار، قربانیان بی‌توجهی والدین به الگوی صحیح تربیتی هستند. خلأ عاطفی و نابسامان بودن وضعیت زندگی، ارتباط نادرست بین پدر و مادر و فرزندان، طلاق عاطفی، اعتیاد و زندانی بودن یکی از والدین از جمله عواملی است که به سادگی نوجوان و جوان را در دام بزه‌دیدگی یا بزهکاری گرفتار می‌کند.


یک خانواده امن و دارای ثبات عاطفی و صمیمیت کافی در ارتباطات، محیطی آرام و مطمئن برای فرزندان است و آنها را برای مقابله با مشکلات و مسائل موجود در جامعه آماده می‌کند.یکی از عوامل مهم برای داشتن امنیت و آرامش در خانواده، عشق و علاقه و ارتباط صحیح بین والدین است؛ عنصری که امروزه در میان هیاهوی مشغله و گرفتاری‌های زندگی ماشینی کمرنگ شده است، اما نباید فراموش کرد کودکان علاقه به یکدیگر و احترام گذاشتن به اطرافیان و پس از آن علاقه و احترام به افراد جامعه را از پدر و مادر خود می‌آموزند.

 

آنها همچنین در کنار عشق، علاقه، ترس، اضطراب و نبود مدیریت فشارهای روانی ناشی از برخوردهای نامناسب را که باعث بروز جرم و جنایت می‌شود نیز به سادگی در خانواده می‌آموزند بنابراین الگوی رفتاری و شیوه فرزندپروری والدین تأثیر مهمی در آینده و زندگی اجتماعی فرزندان دارد.به طور کلی هر رفتاری که از انسان سر می‌زند ریشه در عواملی دارد که در مسیر زندگی و اجتماعی شدن او قرار گرفته است.


هر جامعه از شهروندان خود انتظار دارد از ارزش‌ها و هنجارهای موجود در جامعه تبعیت کنند و این خانواده است که نخستین بار هنجارها و الگوهای رفتاری را به کودکان منتقل می‌کند.بنابراین والدین باید ضمن به کارگیری شیوه‌های صحیح فرزندپروری، قدرت عمل و شیوه مدیریت هنجارها را به کودک آموزش دهند و به جای مراقبت لحظه به لحظه از کودک او را در حالی که آزاد گذاشته و اجازه تجربه کردن و آموختن را به وی داده‌اند از دور کنترل کنند و از آسیب‌دیدگی وی جلوگیری کنند.

 

اخبار اجتماعی -روزنامه ایران

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------