مهاجرت غیرقانونی؛ سودای اقامت یا کابوس حقارت؟



مهاجرت غیرقانونی,مهاجرت قانونی,اخذ اقامت کانادا


اگرچه مهاجرت غیرقانونی به هیچ‌وجه پدیده جدیدی نیست اما اخبار، تصاویر و ویدئوهایی که طی چند هفته گذشته در خصوص مهاجرت غیرقانونی عده‌ای از ایرانیان به صربستان منتشرشده‌ بار دیگر این پدیده شوم را بر سر زبان‌ها انداخته است. عده‌ای که با سودای مهاجرت به کشوری اروپایی با پرواز مستقیم وارد صربستان شده‌اند و با تصور عبور از مرز و ورود به کرواسی، خود و خانواده را دچار چنان شرایط اسف‌باری کرده‌اند که نه تنها دور از شأن نام ایران و ایرانی است که اساساً از منظر انسانی نیز به شدت مذموم و رقت‌انگیز است.


استیصال مهاجران غیرقانونی ایرانی در صربستان اما خوراک خبری به‌ظاهر بسیار جذابی در اختیار رسانه‌های بیگانه نیز قرار داده است تا با به تصویر کشیدن تنها بخشی از مصائب این افراد، راهبردهای رسانه‌ای ضد نظام خود را پیگیری کرده و بر طبل پوشالی شرایط نابسامان در ایران بکوبند. استفاده از عناوینی همچون "پناه‌جویان ایرانی در صربستان" به‌جای مهاجران غیرقانونی خود شاهدی بر این مدعا است. پناه بردن از کجا به کجا ؟ آیا شرایط مشمئزکننده فعلی در نقطه مرزی صربستان عقلا و وجدانا تا آن اندازه مساعد است که فردی بخواهد به آن پناه ببرد؟ آن هم با خانواده؟


هدف به هیچ‌وجه توجیه برخی مشکلات اقتصادی کشور نیست! بحث این است که شرایط کشور هر چه باشد آیا ارزش این را دارد که خانه و زندگی را ویران کرده و بدون مطالعه و تنها با توهم زندگی "آرمانی" همسر و فرزندان نوجوان خود را آواره زاغه‌نشینی مفتضحانه کرد؟ اگر به هر دلیلی به مهاجرت فکر می‌کنید دست‌کم از راه درست و آبرومندانه اقدام کنید؛ نه با خیره شدن بر سرابی که جز دریوزگی و خفت ثمری در پی نخواهد داشت. چه بسیار خانواده‌هایی که به‌واسطه همین تصمیم اشتباه در غربت از هم پاشیده شده و در نهایت مشکلات و صدمات روحی روانی بسیاری را بر زوجین و فرزندان تحمیل کرده است.


مهاجرت به هر بهانه‌ای و با هر هدفی شرایط و الزامات خاص خود را دارد. حتی اگر مهاجرت قانونی نیز بدون مطالعه درست و تخمین دقیق شرایط صورت گیرد، بسیار بعید است به نتیجه مطلوب ختم شود. تخمین‌هایی از قبیل تفاوت‌های فرهنگی، هزینه‌های زندگی، آینده شغلی، سازگاری کودکان با محیط جدید و دوری از وطن و خانواده تنها گوشه‌ای از نگرانی‌هایی است که باید به آن‌ها به شکل جدی فکر کرد.


حتی در مهاجرت تحصیلی که یکی از رایج‌ترین و آبرومندانه‌ترین روش‌های مهاجرتی است ملاحظات بسیاری باید لحاظ شوند. اینکه تنها با داشتن تمکن مالی به فکر تحصیل در خارج از کشور باشیم نیز یکی دیگر از همان اشتباهات رایج محاسباتی است. به همه این موارد تبلیغات از اساس اشتباه برخی مؤسسات سودجوی داخلی و خارجی را هم باید اضافه کرد. مؤسسات و شرکت‌هایی که صرفاً با هدف کسب منفعتی مالی، بسیاری از متقاضیان را به وادی بسیار خطرناکی می‌کشانند که در بیشتر موارد جز زندگی در کمپ و دراز کردن دست گدایی به‌سوی سازمان‌های بین‌المللی نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت.

 

مهاجرت غیرقانونی,مهاجرت قانونی,اخذ اقامت کانادا

دراین‌بین روش‌های مهاجرتی بسیاری برای کشورهای متنوع وجود دارند که با اطلاع دقیق از آن‌ها و اقدام از طریق موسساتی معتبر با سابقه‌ای قابل رصد، به راحتی می‌توان تبعات مهاجرت به خارج از کشور را کاهش داد. مؤسساتی که با بهره‌مندی از دانش روز و آخرین قوانین اقامتی و مهاجرتی دست‌کم مسیری امن و آبرومندانه را برای مهاجرت پیش روی متقاضیان قرار می‌دهند.


به راستی چه جذابیتی دارد زندگی در کمپ آن‌هم در غربت و چشم داشتن به کمک‌های دولت‌های خارجی با نگاه ملتمسانه؟! کدام بخش از زندگی در ایران تا آن اندازه ناامن است که برای فرار از آن باید همسر و فرزندان خود را در این فصل از سال در مرز کشوری سردسیر آواره کرد؟ چه کسی تاب خواهد آورد که فرزند خردسالش به ساندویچ مأمور مرزی خیره شود و کدام پدری است که نگاه سنگین مأموری امنیتی بر همسر و دختر نوجوان خود را تاب بیاورد؟


واقعیت این است که مهاجرت نیز هم همچون بسیاری از پدیده‌های اجتماعی با شرایط حاکم بر جامعه اوج و فرود می‌گیرد. برای مثال در مقطعی تب ویزای کانادا در کشور داغ می‌شود و بسیاری با اطلاعاتی بسیار اندک در خصوص ویزای کانادا و یا شرایط اخذ اقامت این کشور پای در مسیری می‌گذارند که با واقعیت‌های موجود تطابق چندانی ندارد. واقعیت این است که ویزای مولتیپل کانادا تسهیل‌کننده مهاجرت قانونی به کانادا خواهد بود و نه متضمن آن.

 

به‌بیان‌دیگر متقاضی اخذ اقامت کانادا می‌تواند با دریافت ویزای این کشور وارد خاک کانادا شده و در آنجا از طریق وکیلی محلی پرونده اقامتی خود را به جریان اندازد. همین ویزای کانادا نیز شرایط و ضوابطی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها ارائه اطلاعات درست و دقیق از وضعیت زندگی فرد و خانواده می‌باشد. واقعیت تأسف‌برانگیزی که بعضاً با آن مواجه می‌شویم وعده برخی مؤسسات فرصت‌طلب به متقاضیان دایر بر امکان سندسازی و ارائه مدارک جعلی به سفارت برای اخذ ویزا است که این رویکرد نیز جز به رد پرونده و قرار گرفتن متقاضی در لیست سیاه سفارت هیچ فایده‌ای نخواهد داشت.


در پایان با قطعیت می‌توان گفت هیچ کشوری برای مهاجر غیرقانونی فرش قرمز پهن نکرده است پس پیش از هر تصمیمی به این حقیقت فکر کنید که قرار است به شکل غیرقانونی سربار کشوری باشید و آن کشور این اجازه را خواهد داشت تا هر برخوردی با شما و خانواده‌تان داشته باشد. وقت آن است پیش از اقدام برای مهاجرت، واقع‌بینی را جایگزین رؤیاپردازی کنیم و به هر شکل و سیاقی خود و خانواده را در ورطه از هم گسیختن و تأسف ابدی قرار ندهیم.

 

nilgamsafar.com

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------

      X  آموزش و مشاوره,آموزش علمی و کنکور

      Makan Inc.| All Rights Reserved - © 2013 - 2024