کشتار در کانون اصلاح و تربیت



اخباراجتماعی,خبرهای اجتماعی,یاسوج

شامگاه جمعه ۲۶ شهریور سربازی، پنج سرباز دیگر را به رگبار بست و خودکشی کرد. هر چند روز گذشته اظهار نظر‌هایی درباره حادثه اتفاق افتاده در کانون اصلاح‌ و تربیت شهر مادوان از توابع یاسوج انجام شد، اما هنوز انگیزه «آ. پ» از تیر اندازی به هم خدمتی‌ها و سرانجام خودکشی مشخص نیست. در ساعات اولیه پس از حادثه یاسوج مردم در اطراف کانون اصلاح و تربیت تجمع کردند، تا جایی که عنوان شد این تجمع امداد رسانی و انجام عمیات پلیس را با مشکل رو‌به‌رو کرده است، اما روز گذشته مسئولان استانی از آرام شدن فضای شهر مادوان خبر دادند.

آرمان امروز- یکی از سربازان کانون اصلاح و تربیت با اسلحه خود ۵ تن از سربازان دیگر کانون را به رگبار بست که ۳ نفر از آنها کشته شدند و در آخر با شلیک گلوله به زندگی خود نیز پایان داد. هنوز از انگیزه ضارب اطلاعی در دست نیست. نام سه تن از سربازان کشته شده، حامد آهون، حسین یزدان‌پناه و افشین کمالی عنوان شده است. بر اساس اطلاعات به دست آمده ضارب آ.پ نام داشته که با شکلیک گلوله به سر، به زندگی خود نیز پایان داده است. به گزارش ایلنا، ازدحام جمعیت مقابل کانون اصلاح و تربیت مادوان، کار را برای ماموران انتظامی و امدادی سخت کرد.

انگیزه قاتل مشخص نیست
معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد درباره کشتار در کانون اصلاح و تربیت یاسوج گفت: شب جمعه یکی از سربازان کانون اصلاح تربیت یاسوج در اقدامی جنون آمیز با اسلحه گرم در آسایشگاه سه سرباز هم خدمتی خود را به گلوله بست. فتاح محمدی در این زمینه افزود: این سرباز به نام آ.پ متولد شهرستان گچساران است که برای گذراندن دوره سربازی خود در کانون اصلاح تربیت یاسوج خدمت می‌کرد. او بیان کرد: بر اثر این تیراندازی سه سرباز به نام‌های حامد آهون، حسین یزدان‌پناه و افشین کمالی ساکن شهرستان بویراحمد کشته و دو سرباز دیگر نیز مصدوم شدند. معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: سرباز مهاجم در پایان هم با شلیک گلوله به سر خود به زندگی اش پایان داد. محمدی با بیان اینکه هنوز علت و انگیزه این حادثه مشخص نیست، تصریح کرد: دستگاه‌های مرتبط در حال بررسی جزئیات برای مشخص شدن علت این حادثه هستند و اقدامات لازم در این زمینه تا مشخص شدن نتیجه ادامه خواهد داشت. همچنین مهدی انصاری فرمانده انتظامی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این زمینه گفت: کانون اصلاح و تربیت زیر نظر سازمان زندان‌های قوه قضائیه است و ربطی به نیروی انتظامی ندارند. در ضمن مطلق، مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز ضمن تایید این خبر تاکید کرد: این سربازان مربوط به حوزه سازمان زندان‌ها هستند. به گزارش ایسنا، علی عباس فلاحتی با بیان اینکه نمی‌توانم در این زمینه صحبت کنم، اضافه کرد: این حادثه هنوز مشخص نیست و مبهم است، البته در حال بررسی و تحقیقات است. جمعه شب ۲۶ شهریور یکی از سربازان کانون اصلاح و تربیت یاسوج مستقر در منطقه مادوان در ۱۰کیلومتری این شهر با اسلحه خود ۵تن دیگر از سربازان کانون را به رگبار بست که ۳ نفر از آنها کشته شدند و در آخر با شلیک گلوله به زندگی خود نیز پایان داد. اما هنوز از انگیزه ضارب اطلاعی در دست نیست.

سربازانی بی‌حوصله و کم‌طاقت
یک منبع آگاه در مادوان درباره کم و کیف وقوع کشتار در کانون اصلاح و تربیت یاسوج به «آرمان امروز» می‌گوید: هنوز هیچ اطلاعات موثقی در این زمینه وجود ندارد. برخی از افراد نزدیک به این سرباز دلیل بروز چنین کشتاری را اختلافات بین سربازان می‌دانند. او با بیان اینکه دوره سربازی برای سربازان با کم حوصلگی و بی طاقتی همراه است، می‌افزاید:‌ تاکنون هیچ یک از مسئولان درباره این قضیه به طور شفاف اطلاع رسانی نکرده اند، اما به فراخور دوره سربازی و جو حاکم در این مراکز سرباز تازه وارد در برخی موارد تحت برخی رفتارهای سوء از جمله گرفتن وسایل یا برخی رفتارهای مبتنی بر مردم آزاری‌ها قرار می‌گیرد. این گونه رفتارها به فراخور سن جوانی بروز می‌کند. به گفته این مسئول سه سرباز کشته شده از اهالی یک منطقه هستند.

لزوم ایجاد دفاتر مشاوره در پادگان‌ها
دوران مقدس خدمت سربازی فرصتی مغتنم برای تقویت افراد است. اما در این باره باید متناسب با روحیات امروز جوانان تصمیم‌گیری شود که ایجاد تغییراتی در شکل و محتوای آن از جمله این امور است. در سال‌های اخیر برخی طرح‌ها درباره تغییر شرایط خدمت سربازی مطرح و رد شد، اما به نظر می‌رسد دیگر وقت آن رسیده است که این مرحله از زندگی افراد به شکل پربار و کاربردی سپری شود. یک روانشناس با بیان اینکه در جامعه ما به شدت پرخاشگری و خشونت اجتماعی افزوده شده است، به «آرمان امروز» می‌گوید:‌ امروزه مقوله پرخاشگری نه تنها در کشور ما بلکه در تمام دنیا مشاهده می‌شود. انتشار خبری مبنی بر کشتار در کانون اصلاح و تربیت یاسوج بر ضرورت تشکیل مراکز مشاوره در پادگان‌ها و دیگر مراکز این چنینی تاکید دارد، چون در مراکزی همچون پادگان‌ها که اسلحه با اهداف آموزشی در دستان سربازان قرار دارد باید بیش از پیش آنها را از لحاظ شخصیتی و اخلاقی مورد بررسی و مشاوره قرار داد. بهروز بیرشک می‌افزاید: در مراکزی همچون زندان، پادگان، مراکز نگهداری و... لزوم وجود مشاوره یا روانشناس مشاهده می‌شود، چون در این گونه مراکز احتمال اینکه یک فرد به لحاظ گروهی یا فردی مورد آزار قرار گیرد احساس می‌شود. به گفته او، در این مراکز فرد به دلیل گذراندن دوره سربازی اسلحه به دست می‌گیرد، اما قبل از هر آموزشی باید کم و کیف مدیریت خشم و استرس به آنها آموزش داده شود. با بررسی خصوصیات شخصیتی سربازان باید مراکزی در پادگان‌ها تشکیل شود تا فرد بتواند قبل از طغیان یا هر گونه واکنشی بر اثر ناملایمات زندگی به آن مراجعه کند و به این ترتیب مشکلات موجود به شکل مطلوب و کارشناسی شده و مورد واکاوی، بررسی و حل و فصل قرار گیرد.

 

این روانشناس تاکید می‌کند: باید در مراکزی همچون زندان و پادگان خصوصیات شخصیت افراد مورد بررسی قرارگیرد. این اقدامات در مراکزی با به‌کارگیری اسلحه سرد و گرم مناسب است. این امر شامل زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها هم می‌شود. در این مراکز افراد تحت تاثیر برخی نیروهای نگهدارنده هستند. در این مراکز افراد با تشکیل گروه‌هایی دیگران را تحت تاثیر خود را قرار دهند و به این ترتیب مبادرت به اعمال فشار، تهدید، تمسخر و... می‌کنند. بیرشک اظهار می‌کند: مسئولان در این گونه مراکز می‌توانند با نظارت‌های کلی از هر گونه تخطی و بروز رفتاری آزاردهنده جلوگیری کنند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------