خوشحالی روحانی از احیای دریاچه‌ ارومیه



اخبارجدید,خبرهای جدید,اخبار جدید

رئیس دولت یازدهم با بیان اینکه 369 طرح و پروژه در استان افتتاح شد یا آغاز به کار کرد، گفت: در این طرح‌ها و پروژه‌ها شاهد یک تحول بزرگ در آبادنی استان خواهم بود. استان آذربایجان غربی علاوه بر کشاورزی و صنعتی بودن یک منطقه استراتژیک است که با سه همسایه مهم مرز مشترک دارد و یکی از بحث‌ها این است که چطور بتوانیم مرزها را فعال‌تر کنیم.

رئیس جمهور با ابراز خوشحالی از احیای دریاچه ارومیه، گفت: از روز اول دولت مسأله احیاء دریاچه ارومیه را در دستور کار قرار دادیم و امروز به مرحله تثبیت رسیده‌ایم.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در نشست خبری ظهر امروز (سه‌شنبه) خود با رسانه‌های استان آذربایجان غربی،‌ اظهار کرد: تراز آب دریاچه ارومیه نسبت به سال 92 بالاتر رفته و نسبت به سال گذشته 46 تا 47 سانتیمتر بالاتر رفته است که در مجموع این اتفاق بسیار خوشحال کننده بود.

وی با اشاره به افتتاح طرح‌های عمرانی در استان آذربایجان غربی، یادآور شد: امروز افتتاح مجتمع پتروشیمی در مهاباد جزو طرح‌هایی بود که همیشه امیدوار بودیم به نتیجه برسد. این طرح بسیار با اهمیت 330 هزار تن محصول تولیدی در سال خواهد داشت و امیدواریم در مراحل بعدی خطوط پایین دستی این مجتمع را نیز ایجاد کنیم.

رئیس جمهور اضافه کرد: تلاشمان در این سفر این بود که مسائل استان را ببینیم و در جمع مسئولان و نخبگان مشکلات را بفهمیم و تلاش‌های صورت گرفته را به اطلاع مردم برسانیم. طرح‌های زیادی در این استان در زمینه آب و کشاورزی مدنظر است که البته این طرح‌ها برای کل استان‌های غربی است و تا خوزستان را شامل می‌شود.

وی افزود: در زمینه آب، محیط زیست و کشاورزی نیز تلاش می‌کنیم مناطق و زمین‌های کشاورزی خود را به آبرسانی مدرن مجهز کنیم. تصمیم این است که 28 هزار هکتار از اراضی کشاورزی تحت پوشش آبیاری مدرن قرار گیرد و ما تا 56 هزار هکتار را نیز دنبال می‌کنیم که تحول بزرگی برای صرفه جویی آب خواهد بود.

رئیس دولت یازدهم با بیان اینکه 369 طرح و پروژه در استان افتتاح شد یا آغاز به کار کرد، گفت: در این طرح‌ها و پروژه‌ها شاهد یک تحول بزرگ در آبادنی استان خواهم بود. استان آذربایجان غربی علاوه بر کشاورزی و صنعتی بودن یک منطقه استراتژیک است که با سه همسایه مهم مرز مشترک دارد و یکی از بحث‌ها این است که چطور بتوانیم مرزها را فعال‌تر کنیم.

وی همچنین عنوان کرد: 49 طرح با اعتبار 949 میلیارد تومان مدنظر قرار دادیم که ان‌شاءالله در سال جاری و آینده اجرایی و عملیاتی شود. قرار ما این بوده که هرچه مصوب کردیم در دو سال اجرایی شود. طرح‌های دیگری نیز مدنظر است اما چون هنوز اقدامات لازم نشده درباره آنها صحبت نمی‌کنیم. به طور مثال اینکه ارومیه باید به راه آهن سراسری متصل شود که البته شیوه اعتبارات آن باید مهیا باشد.

روحانی در ادامه اظهار کرد: اساس برنامه‌های دولت بر مبنای تشویق برای صادرات بوده و جایزه صادراتی و تسهیلات و وام‌هایی در این زمینه در نظر گرفته شده است. یکی از اقدامات مهم این بوده که صادرات غیرنفتی ما بر واردات پیشی گرفته که این برای اولین بار بوده است. امسال هم چنین خواهد بود، همانطور که در دو ماهه اول اینچنین بود. امسال نیز مشوق‌های تولید برای صادرات را افزایش می‌دهیم و از آن طرف سرمایه‌گذاری‌هایی که در ایران انجام می‌شود حداقل 30 درصد آن باید برای صادرات باشد.

وی در پاسخ به سوالی درباره احیای واحدهای صنعتی، خاطرنشان کرد: متأسفانه بسیاری از مراکز تولیدی و بنگاه‌ها صدرصد کار نمی‌کنند. همه تلاش دولت برای راه اندازی بنگاه‌های تولیدی است که در این زمینه 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی اختصاص داده‌ایم که برای راه‌اندازی نزدیک به 7 هزار واحد است. البته در استان‌های مختلف یکی یکی بررسی می‌شود. در این زمینه حتماً در پایان سال آمار خوبی ارائه خواهیم داد.

رئیس جمهور در ادامه عنوان کرد: برای صادرات محصولات کشاورزی 100 میلیارد تومان اعتبار از صندوق توسعه اختصاص دادیم. بخشی از محصولات کشاورزی و باغی باید صادر شود که الان شرایط برای صادرات خوب است. چون قبلاً ‌ارتباط بانکی یکی از مشکلات ما بود اما امروز این مسأله در حال حل شدن است.

وی در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌ریزی برای استفاده از نمک دریاچه ارومیه، تأکید کرد: این مسأله اتفاقا در جمع وزیران مطرح شد و اختلاف نظری بین وزارت صنعت و سازمان محیط زیست وجود داشت. این منبع بسیار عظیم و محصولش به گونه‌ای است که پیشاپیش همسایه‌ها خریدار آن هستند. باید از منابع آن استفاده کنیم ولی از طرفی نکات محیط زیستی نیز باید رعایت شود. ستاد احیای دریاچه ارومیه هم به همین نتیجه رسیده است که از این منبع خدادادی در کنار دریاچه ارومیه استفاده شود.

وی افزود: دستور دادیم برای استفاده از نمک دریاچه ارومیه طرحی آماده شود که به زودی اجرا خواهد شد. این منبع عظیم بزرگ باید در استان استفاده شود. دریاچه ارومیه یک نعمت الهی است و نمک‌ آن هم نعمت بزرگی است.

رئیس دولت تدبیر و امید در پایان درباره جذب گردشگری استان آذربایجان غربی ظرفیت خوبی از نظر جذب گردشگر و جاذبه‌های فراوانی دارد. به طور مثال همین دریاچه ارومیه یکی از جاذبه‌های گردشگری است. از طرفی توسعه راه‌آهن،‌ توسعه فرودگاه‌ها و هتل‌ها می‌تواند به جذب گردشگر کمک کند و از سوی دیگر باعث ایجاد اشتغال شود.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------