آشوب در کوچه «مروی» / کوچه برای بازدید گشت تعزیرات پاکسازی شده بود!



اخباراجتماعی,خبرهای اجتماعی,تعزیرات

نام کوچه «مروی » برای اکثر پایتخت‌نشینان آشناست و اکثر عروس‌و‌دامادها برای خرید عروسی‌ راهشان به این کوچه افتاده است.

در این کوچه انواع لوازم آرایشی، بهداشتی و خوراکی‌های خارجی تا همین چند روز پیش به فروش می‌رسید تا اینکه با نصب بنرهای آغاز طرح مبارزه با کالاهای قاچاق در این کوچه ولوله‌ راه افتاد و مغازه‌داران اجناس خود را با تخفیف‌های بسیار بالا برای فروش گذاشتند. امروز صبح؛ روز موعود بود و گمان می‌شد قرار است اجناس قاچاق فراوانی از این مغازه‌ها خارج شود اما ماموران با مغازه‌های خالی رو‌به‌رو شدند.

الهه خانی، گروه اجتماعی- از چند هفته قبل بود که بنرهایی تحت این عنوان «بر اساس ماده 18 مبارزه با قاچاق کالا و ارز خرید، فروش، عرضه حمل و نگهداری کالای خارجی که بدون مدارک قانونی وارد کشور شده است قاچاق محسوب می‌شود و برابر قانون علاوه بر ضبط کالا، مرتکبین نیز مجازات خواهند شد» در سراسر ناصر خسرو تا کوچه مروی نصب شد.

در این بنر به کاسبان هشدار داده شده بود: «در این راستا طرح تشدید مبارزه با کالای قاچاق با اولویت کالاهای سلامت محور (دارو، مکمل دارویی، لوازم آرایشی و بهداشتی) از صبح روز شنبه دوازدهم تیرماه با همکاری تمامی دستگاه‌های نظارتی اجرا خواهد شد.»

عصبانیت کاسبان کوچه مروی
برنامه گشت تعزیرات قرار بود ساعت 9 صبح آغاز شود اما هیچ یک از مغازه‌های کوچه مروی هنوز کرکره‌های خود را بالا نکشیده بودند و از ماموران گشت هم خبری نبود. این شد که خبرنگاران تصمیم گرفتند خود دست‌ به کار شوند و قبل از آمدن ماموران از مغازه‌های تعطیل کوچه مروی گزارش تهیه کنند اما هنوز دوربین‌ها برپا نشده بود که عده‌ای به سمت خبرنگاران آمدند و مانع از این کار شدند. مردی که خود را نماینده کسبه محل معرفی می‌کرد و از هم‌وطنان عرب‌زبان محسوب می‌شد در حالی که به شدت برافروخته و عصبانی به نظر می‌رسید به سمت خبرنگاران آمد و از آنها خواست تا قبل از آمدن مدیرکل تعزیرات از محل دور شوند و هیچ تصویری نگیرند.

او خطاب به خبرنگاران می‌گوید:« ما مجرم نیستیم. برای چه از ما فیلم می‌گیرید. به حد کافی با اعصاب ما بازی شده است. بروید هر زمان که مدیر کل تعزیرات آمد شروع کنید به فیلمبرداری؛ تنش به وجود نیاورید وگرنه با شما برخورد می‌شود.»

نماینده هیات امنای کوچه مروی: کسبه کوچه از طرح مبارزه با قاچاق کالا حمایت می‌کنند!

پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان بالاخره شخصی که خود را نماینده هیات امنای کوچه مروی معرفی می‌کند به میان خبرنگاران می‌آید و می‌گوید: «تمام کسبه کوچه مروی خود را ملزم به رعایت قوانین جمهوری اسلامی می‌دانند. حتی ترتیبی داده بودیم که بنرهایی به عنوان حمایت از این طرح از سوی کاسبان کوچه مروی نصب شود که هنوز این بنر آماده نشده است.»

کیمه‌‌چی علت باز نبودن مغازه‌های کوچه مروی را ماه رمضان اعلام و اضافه می‌کند: «به کاسبان هشدار دادند که اگر مغازه‌های خود را باز نکنند مغازه آنها پلمب خواهد شد. این طرح به صورت سراسری در کشور اجرا می‌شود و کسبه مروی برای اجرای این طرح پیش‌قدم شده‌اند. اگر جامعه با این طرح اقتصادی پویا پیدا می‌کند ما با این موضوع مشکلی نداریم.»

این صحبت‌ها در حالی از سوی این فرد اعلام می‌شد که کسبه در صحبت‌های در گوشی‌شان مدعی بودند قرار گذاشتند تا امروز هیچ‌کس کرکره مغازه‌اش را بالا نکشد.

«جنس‌های مروی قاچاق نیستند»
پس از صحبت‌های نماینده هیات امنای کوچه مروی، مردی که تا چند دقیقه پیش از خبرنگاران می خواست محل را ترک کنند به میان خبرنگاران آمد و اضافه کرد: «هیچ‌کدام از جنس‌های این کوچه قاچاق نیست. این جنس‌ها از طریق مناطق آزاد همانند کیش و قشم وارد پایتخت می‌شود. همه ایرانی‌ها حق ورورد به این مناطق را دارند و می‌توانند با خود جنس بیاورند. کجای این کار خلاف است؟ برخی دیگر هم تحت عنوان سفرهای توریستی به مسافرت می‌روند و از آنجا به صورت چمدانی با خود جنس می‌‌آورند و به این ترتیب این اجناس را به فروشندگان کوچه مروی می‌فروشند. اکثر اجناسی که در این کوچه فروخته می‌شوند دارای برچسب تایید از سوی وزارت بهداشت هستند.»

همهمه و شلوغی در کوچه مروی ادامه دارد تا اینکه بالاخره با یک‌ ساعت‌‌و‌نیم تاخیر تیم گشت تعزیرات با حضور نمایندگان وزارت صنعت، دادستان تهران، معدن و تجارت، سازمان تعزیرات حکومتی، وزارت بهداشت، سازمان حمایت از تولید و مصرف‌کنندگان، نیروی انتظامی وارد کوچه مروی می‌شوند.

گشت آغاز شد
ساعت 10:30 صبح را نشان می‌دهد که گشت از ابتدای کوچه آغاز می‌شود اما بیشتر مغازه‌های مروی هنوز تعطیل هستند. ماموران نیروی انتظامی به طور دائم از پشت بلندگو هشدار می‌دهند که اگر مغازه‌ها باز نشوند با حکم قضایی قفل مغازه شکسته می‌شود و مغازه فرد خاطی پلمپ خواهد شد.

شاید همین هشدارها است که باعث می‌شود کاسبان تک به تک مغازه‌های خود را باز کنند اما درست زمانی کرکره‌ها بالا می‌رود، مغازه‌های خالی از هرگونه جنس نمایان می‌شوند. مغازه‌ها و ویترینشان به طور کامل تخلیه شده بودند و برخی دیگر نیز جنس‌های ایرانی را جایگزین اجناس قبلی خود کرده بودند.

15 میلیون تومان هزینه خرید برچسب
یکی از مغازه‌داران که مغازه‌اش را به طور کامل تخلیه کرده بود با عصبانیت از وضعیت پیش آمده با بیان اینکه تمام اجناس مغازه‌اش دارای برچسب از سوی وزارت بهداشت بوده است، می‌گوید: «زمانی که این برچسب‌ها را قرار شد به کاسبان بدهند برای دریافت این برچسب‌ها 15 میلیون تومان پول دادم اما چند وقت بعد این برچسب‌های بی‌قاعده وارد بازار شد. آیا من باید تقاص این موضوع را بدهم. بخش عمده این اجناس را مسافران برای فروش می‌آوردند ما هم از آنها می‌خریم. کجای این کالاها قاچاق است؟ اصلا چرا اتحادیه از ما دفاع نمی‌کند. مغازه‌های ما در این کوچه 5 تا 6 میلیارد قیمت دارد. اما هیچ حمایتی از ما صورت نمی‌گیرد.»

مرد فروشنده ادامه می‌دهد: « تمام مملکت پر از کالای قاچاق شده و حالا به لوازم آرایشی و بهداشتی گیر داده‌اند. اصل قاچاق جای دیگری است اما چون دستشان به سرمنشاء قاچاق نمی‌رسد به سراغ کاسب می‌آیند. اصلا چرا باید داروخانه‌ها اجناس آرایشی و بهداشتی بفروشند. آیا جای فروش لوازم آرایشی در داروخانه است؟»

درگیری بین کسبه و مأموران نیروی انتظامی
در میان انبوه جمعیت محمدی، رئیس سازمان تعزیرات تهران را می‌بینیم که در واکنش به بسته بودن برخی از مغازه‌ها دستور آوردن قیچی برای بریدن قفل می‌دهد؛ در همین حین صدای کسبه بلند می‌شود و درگیری بین برخی از کسبه با مأموران نیروی انتظامی پیش می‌‌آید.

یکی از کسبه با صدای بلند فریاد می‌زند: «مگر اینجا کله‌پزی است که سر صبح آن هم در ماه رمضان توقع باز بودن مغازه را دارید؟»

در گرمای 41 درجه‌ای تیر ماه گشت هنوز ادامه دارد و مغازه‌هایی که تعطیل بودند از بیم پلمب نشدن تا ساعت 11 همگی باز می‌شوند. در بین این همه شلوغی، حسن سرابیان، رئیس گشت‌های مشترک سازمان تعزیرات حکومتی را پیدا می‌کنیم و از او درباره طرح آغاز شده می‌پرسیم که می‌گوید: «طرح تشدید فعالیت گشت‌های مشترک سازمان تعزیرات حکومتی در ارتباط با مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت‌محور با همکاری دستگاه‌های مختلف از جمله گمرگ، نیروی انتظامی، وزارت بهداشت، اموال تملیکی، سازمان صنعت و معدن و تجارت، اصناف و اتحادیه‌های مربوطه از چند ماه پیش در دستور کار قرار گرفته است.»

سرابیان اضافه می‌کند: «در ماه‌های گذشته، جلسات متعددی برگزار شد و پس از انجام کارهای کارشناسی، مراتب به منظور اجرای طرح طی دستور‌العملی به ادارات کل تعزیرات حکومتی در سراسر کشور اعلام شد. در این طرح مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت محور از جمله دارو، مکمل‌های دارویی و لوازم آرایشی و بهداشتی در دستور کار قرار دارد. این طرح از امروز در تهران در بازار ناصرخسرو و کوچه مروی عملیاتی شده است.»

رئیس گشت‌های مشترک سازمان تعزیرات حکومتی، هدف از اجرای این طرح را پیشگیری از وقوع جرم می‌خواند و اضافه می‌کند: «هدف، برخورد و تشکیل پرونده نیست و بر همین اساس از یک ماه پیش از طریق تشکیل جلسه با فروشندگان و نصب بنر و توزیع بروشور، اطلاع‌رسانی لازم صورت گرفت، لذا چنانچه تخلفی مشاهده شود با توجه به اینکه آگاهی‌های لازم به فروشندگان این بازار داده شده، به شدت با متخلفین برخورد می‌شود.»

 

سرابیان ادامه می‌دهد: «پرونده‌ها در حدود قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و بر حسب ماده 44 این قانون در دادسرا و سازمان تعزیرات حکومتی رسیدگی می‌شود.»

وی درباره برخورد با قاچاقچیان عمده نیز می‌گوید: «طرح ما در سراسر کشور اجرا شده است و عمده‌فروش یا خرده‌فروش برایمان فرقی نمی‌کند و با همه متخلفین برخورد می‌کنیم.»



رئیس گشت‌های مشترک سازمان تعزیرات حکومتی با اشاره به بسته یا خالی بودن برخی مغازه‌ها می‌افزاید: «این کار ایرادی ندارد زیرا از فردا پایگاه گشت مشترک تعزیرات در این منطقه برپا می‌شود و این طرح ادامه خواهد و هر چند روز که بخواهند می‌توانند مغازه‌هایشان را ببندند یا خالی کنند.»

سرابیان ادامه می‌دهد: «اجناسی که برچسب دارد، توسط کارشاسان اداره بهداشت بررسی می‌شود و چنانچه برچسب‌ها قانونی و اعتبار داشته باشد، مشکلی نخواهد داشت اما اگر برچسب‌ها اعتبار نداشته باشد، پس از تشکیل پرونده با متخلفین برخورد می‌شود.»

ساعت 12 را نشان می‌دهد و از همهمه کوچه مروی کاسته شده و کار گشت مغازه‌ها رو به پایان است. حالا باید دید مجریان اجرای این طرح‌ آیا با اطلاع‌رسانی زودهنگام زمان اجرای طرح، به اهداف خود رسیده‌اند یا خیر. باید منتظر ماند و دید آیا طرحی که در ابتدای امر بدون برنامه‌ریزی آغاز شده می‌تواند اثربخش باشد یا بازارچه مروی هم به سرنوشت بازار خیابان شهرستانی در میدان امام حسین (ع) دچار می‌شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------